سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

۷ میلیون و هشتصد هزار گردشگر ورودی در سال ۹۷/ تلاش برای تحقق صادرات دو میلیارد دلاری صنایع دستی

مونسان گفت: امیدوارم با حمایت بیشتر دولت، بتوانیم به هدف ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی برسیم.


مونسانبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر مونسان سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در حاشیه افتتاح سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در جمع خبرنگاران، صنایع دستی را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: امیدوارم با حمایت بیشتر دولت، بتوانیم به هدف ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی برسیم.

مونسان از رشد در حوزه گردشگری خبر داد و تصریح کرد: نزدیک به ۷ میلیون و هشتصد هزار نفر در سال ۱۳۹۷ گردشگر ورودی داشتیم. این نشان می‌دهد به رغم مشکلات موجود با تغییر بازار‌های هدف و تمرکز روی بازار‌های منطقه‌ای، رشد بسیار خوبی در حوزه گردشگری داشته ایم. به عنوان نمونه در ۳ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد رشد داشتیم. هر گردشگری که وارد کشور می‌شود، به طور میانگین هزار و چهارصد دلار ارزآوری برای کشور دارد و ما کمتر از ۳ سنت برای آن سرمایه گذاری می‌کنیم؛ در صورتی که ما در حوزه نفت هر بشکه را ۶۴ دلار می‌فروشیم و ۱۰دلار سرمایه گذاری می‌کنیم!

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حوزه میراث فرهنگی نیز به رغم وجود مضیقه‌های مالی توانستیم از ۳۴ هزار اثر ثبت شده محافظت و نگهداری کنیم.

مونسان در خصوص بازارچه‌های صنایع دستی هم گفت: هدف گذاری ما این است که با توجه به وجود تعداد زیادی از هنرمندان در تمامی شهر‌های کشور، در هر شهر حداقل یک بازارچه دائمی صنایع دستی داشته باشیم. البته به واسطه کمبود بودجه این هدف محقق نشده، اما امید است که با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه و افزایش اعتبارات بتوانیم آن را محقق کنیم.

وی در خصوص میزان بودجه اختصاص داده شده به پژوهشگاه میراث فرهنگی و بخش نوآوری گفت: پژوهشگاه بودجه خاص خودش را دارد و نوآوری نیز یکی از بخش‌های زیرمجموعه پژوهشگاه است. به هر حال وضعیت بودجه‌ای و درآمدی دولت کاهش پیدا کرده و فشار بودجه‌ای روی همه نهاد‌ها و بخش‌ها هست. پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز از این امر مستثنی نیست.

مونسان افزود: در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز بگویم که دو سال است شبانه روز پیگیر این مسئله بودم و هستم؛ بودجه لازم برای این کار باید تامین شود. در سال گذشته توانستیم بودجه اندکی را برای بیمه هنرمندان تامین کنیم و برخی از هنرمندان را به صورت سهمیه شده بیمه کردیم. اخیراً رئیس جمهور دستور دادند که بودجه لازم برای بیمه ۵ هزار هنرمند تامین شود و اگر سازمان برنامه و بودجه این اعتبار را به ما بدهد، به زودی این هنرمندان را بیمه می‌کنیم.

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در خصوص تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این طور تشخیص دادند که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شود و ان شاءالله این امر موجب خیر شود. به نظرم مهم‌ترین اتفاق این است که با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، بیش از پیش از سه بخش مهم زیر نظر این وزارتخانه که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت هستند، حمایت می‌شود.

انتهای پیام/

هدف گذاری برای صادرات میلیارد دلاری صنایع دستی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار