در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

آمادگی دامداران برای عرضه مستقیم گوشت قرمز/ علت افزایش قیمت گوشت با وجود رشد تولید چیست؟

رئیس انجمن صنفی گاوداران از آمادگی دامداران برای عرضه مستقیم گوشت به بازار به منظور حذف واسطه ها و کاهش قیمت خبر داد.

آمادگی دامداران برای عرضه مستقیم گوشت به بازار/ علت افزایش قیمت گوشت قرمز با وجود رشد تولید چیست؟به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره علت افزایش قیمت گوشت در بازار گفت: در حال حاضر دام در بسیاری از دامداری ها انباشت شده و اکنون حدود۶۰ هزار دام سنگین و ۳۰۰ هزار دام سبک در واحد‌های تولیدی موجود است

وی ادامه داد: دلیل اصلی افزایش قیمت ها گپ  ایجاد شده بین تولیدکننده و فروشند دام است. در شرایط فعلی تولید اقتصادی نیست و برخی تولیدکننده‌ها از چرخه تولید خارج می‌شوند و به واسطه‌ها می‌پیوندند.

مقدسی تصریح کرد: اکنون دام زنده با قیمت ۳۱ هزار و ۷۰۰ با نرخ  ۲۹ هزار تومان از سوی دامدار به فروش می رسد و این به معنی ضرر و زیان دامدار است. جامعه واسطه بیش از تولیدکننده سود می برد.

وی با انتقاد از این ادعا که دامدار‌ها دام را عرضه نمی‌کنند گفت: تولید ماشین زنده است اگر دامدار نفروشد و دام احتکار کند، ضریب تبدیل غذا به گوشت پایین دام می‌آید و قیمت تمام شده برای دامدار بالا می‌رود. گوسفندی که وزن آن از ۸۰ کیلو بالاتر برود را نمی‌خرند و اصلا منطقی نیست. این موضوع از نظر علمی و تجربی رد شده است.

مقدسی از آمادگی دامداران برای عرضه مستقیم گوشت به بازار خبر داد و گفت: در جلسه ای که با معاونت اموردام وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، برای عرضه مستقیم گوشت به بازار اعلام آمادگی کردیم. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: ما این درخواست را ارائه داده ایم و امیدواریم با هماهنگی هایی که این معاونت جهاد کشاورزی و همچنین ستاد تنظیم بازار انجام می دهند بتوانیم این کار را انجام دهیم.

مقدسی گفت: در این طرح گوشت گوساله بدون استخوان کیلویی ٧٥ هزارتومان و با استخوان کیلویی ٦٥ هزارتومان به مصرف کننده عرضه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: کاهش نرخ دلار، قاچاق دام را محدود کرد/ نرخ هر کیلو شقه گوسفندی ۱۰۴ هزار تومان


در ادامه پوریان دبیر شورای تامین کنندگان دام درباره دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز تصریح کرد: در حال حاضر در بخش تولید با انباشت و مشکل روبرو هستیم و دامدار زیر فشار قرار دارد.

وی ادامه داد: تولید روند افزایشی داشته اما قیمت آن رشد داشته است که دلایل مختلفی دارد. دام دامدار را آنطور که باید از دامدار نمی‌خرند و بازار‌های صادراتی از دامدار گرفته شده است

وی درباره این ادعا که دامدار دام خود را به بازار عرضه نمی کند گفت: دامدار به فکر این است که دام را به فروش برساند اما در حال حاضر واردات دام به وفور وجود دارد و خریدار  زیاد به سمت دامدار نمی‌آید. سیاست موجود در بخش دام درست نیست چراکه نباید فشار به تولید کننده بیاید تا دام خود را باضرر یا  بدون سود به فروش برساند.


ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه خود دامدار عامل با عرضه نکردن دام باعث گرانی آن شده است گفت: دامداران سال گذشته با شرایط بهتری فروخته اند امسال هم همین انتظار را دارند.

وی ادامه داد: پارسال عید قربان قیمت دام زنده  ۲۴ تومان بود امسال ۴۸ هزار تومان رسید.

ملکی افزود: اکنون قیمت دام زنده در شهرستان‌ها در غرب کشور ۴۲ هزار تومان است و با هزینه‌های جانبی به قیمت ۴۶ هزار تومان به دست قصاب می‌رسد.

وی تصریح کرد: دامداران در ۶ ماه اول امسال  از نظر علوفه غنی بودند و دام ها را نگه داشتند تا وزن و قیمت آن بالا برود. دامدار‌ان با نگه داشتن دام، خلل در بازار ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار