وزیر صمت در تیتر امشب:

تعهدات خودروسازان تا پایان سال به روز می شود/رصد مستمر قیمت کالاهای پرمصرف

رحمانی گفت: خودروسازان برنامه مکتوب داده اند که تا آخر سال ۹۸ تعهدات معوق خود را به روز کنند.

تعهدات معوق خودروسازان تا پایان سال به روز می شود/رصد مستمر قیمت کالاهای پرمصرفبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حاضر شد و به سوالات برخی شهروندان درباره حوزه صنعت و بازرگانی پاسخ داد.

رحمانی درباره وضعیت خودرو و مشکلات تحویل محصولات تصریح کرد: خودروسازان سال گذشته به دلیل نوسانات بازار، انباشتی از تعهدات داشتند اما اکنون وضعیت تولید اصلاح  شده و میزان تولید در اسفند سال پیش نسبت به آبان ۱۵۴ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط تحویل مناسب است و عقب ماندگی دو ساله نداریم یعنی تعهدی مربوط به قبل از نیمه دوم سال ۹۷  باقی نمانده است.

رحمانی در خصوص قیمت خوردو تصریح کرد:  قیمت تابع تیراژ، بهره وری و مواد اولیه  است. روند کار خودروسازان این است که قیمت را پایین بیاورند.  یک مقطعی بود که نوسان ایجاد شد اما خوشبختانه الان کنترل شده و روند تحویل خودرو‌ها رو به بهبود است.

وزیر صمت گفت: خوردوسازان برای تامین نیاز‌های فوری مردم و تامین نقدینگی خود ۲۰ درصد اجازه فروش فوری دارند و ۸۰ درصد تولید در خدمت تعهدات قبلی است.

وی افزود: ما روی تعهدات و مبنای قیمت تعهدات حساس بودیم.  خودروسازان برنامه مکتوب ارائه داده اند که تا آخر سال ۹۸ تعهدات خود را به روز کنند.


بیشتر بخوانید: تحویل ۷۰ هزار خودرو شرکت سایپا به مشتريان


وزیر صمت درباره تحویل خودرو‌هایی که دیگر امکان تولید داخل ندارند گفت: برای تحویل این خودرو‌ها ۳ راهکار داریم. یا اینکه به هر طریقی قطعه وارد می کنیم و محصول را تحویل مشتری می‌دهیم.

وی افزود: اگر این امکان نباشد باید خودروی متناسب به جای آن تحویل داده شود و یا اینکه خودروساز با خریدار تفاهم و مصالحه  می‌کند که پرداخت ریالی یا متناظر آن محصول دیگر تحویل مشتری شود. غیر از ایران خودرو و سایپا، سایر خودروساز‌ها  هم چنین تعهداتی دارند که پرداخت‌ها به همین منوال است.

وی تاکید کرد: وظیفه ذاتی سازمان حمایت  پیگیری تخلفات خودروسازان در تحویل خودرو است و این موضوع به طور جدی در دستورکار قرار دارد.

رحمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود چندبرابری شدن قیمت خودرو، شرکت ایران خودرو سودی به سهامداران خود پرداخت نکرده است، گفت: این شرکت سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان سود پرداخت کرده، اما زیاد نبوده است. کارآمدی صنعت خودرو مشکل دارد و باید مشکلات این بخش رفع شود.

وی ادامه داد: ما برای کارآمدی این صنعت اقداماتی انجام داده ایم که جابجایی مدیران و برنامه ساماندهی خودرو از جمله آن است. باید بگوییم که با این اقدامات تحولات جدید در دو خودروساز ایجاد می‌شود.

نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل

وزیر صمت در باره نوسازی ناوگان فرسوده گفت: به این منظور نوسازی ناوگان تجاری طی برنامه ۳ ساله در دستور کار است که ۲۰۲ هزار خودرو شامل ۱۹ هزار اتوبوس و مابقی کامیون و خودرو‌های تجاری در این مدت نوسازی خواهد شد. ۱۱ میلیارد یورو هزینه این طرح است که ۵۰ درصد از سوی دولت، ۳۰ درصد از سوی بانک‌ها تامین می‌شود و ۲۰ درصد هم آورده خود صاحب خودرو است.

وی ادامه داد:در راستای نوسازی ناوگان همچنین ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است. حرکت در این مسیر کند است، اما تامین منابع و سایر مشکلات را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

ضرورت توجه سرمایه گذاران  به مجوز شرکت های بازاریابی 

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره تخلفات بازاریابی شبکه‌ای گفت: وظیفه ما در این بخش پیگیری روند کار و تخلفات است، اما مردم هم بدانند هر شرکتی که پیش خریدی انجام می‌دهند ابتدا باید مطمئن شوند که مجوز داشته باشد.  

وی ادامه داد: مردم باید از مجوز شرکت بازاریابی مطمئن باشند و همچنین به سود‌های کلان و وعده و وعید زیاد مشکوک شوند.

وی تاکید کرد: امر بازاریابی یک کسب و کار است کل این موضوع را نمی‌توانیم ممنوع کنیم. با دقت مردم و همت دستگاه‌های ناظر روند تخلف کاهنده می‌شود.

اجرای طرح ساماندهی تقاضای محصولات پتروشیمی برای تامین مواد اولیه تولید

وزیر صمت درباره حمایت از تولید گفت: من مرتب از واحد‌های تولیدی همه استان‌ها بازدید دارم و در جلسات مختلف هفتگی و روزانه مشکلات تولید بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه مهمترین الزام تولید است افزود: در سال گذشته واحد‌های پایین دستی پتروشیمی مشکل داشتند، اما امروز طرح ساماندهی تقاضای محصولات پتروشیمی اجرا شده و وضع بهتر شده است.

رحمانی تاکید کرد: ما از هر تولید کننده حمایت می‌کنیم، اما اگر واحدی تولید نداشته باشد و مواد اولیه بگیرد حتما با آن برخورد می‌شود و به همین منظور خیلی از پروانه‌ها را باطل کرده ایم.

وی ادامه داد: یک جا‌هایی وابسته به واردات شده ایم. ارزش تولیدات معدنی ۲۰ میلیارد دلار است. در حوزه فولاد خودکفایی داریم، اما در ورق کامل خودکفایی نیست.

رحمانی با تاکید بر اینکه داخلی سازی، راهکار حل مشکلات کشور است، افزود: سال گذشته ۳ میلیارد دلار ملزومات صنعت در داخل تامین شد و  برنامه ریزی شده این میزان به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

درج و رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف در سامانه برخط

عضو کابینه دولت درباره گرانی کالا‌ها و تحلفات فروشگاه‌ها تصریح کرد: دو ماه اخیر سامانه‌ای برای درج قیمت ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف کشور طراحی شد که ما از این طریق به طور مستمر تغییرات قیمت کالا‌ها را رصد می‌کنیم و اگر کالایی افزایش قیمت داشت باید دلیل منطقی برای آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما یک گرانی کالا داریم یک افزایش هزینه. با گرانی کالا حتما برخورد می‌شود. سال گذشته، برخورد‌ها  و جرائم نسبت به سال قبل از آن ۷۵ درصد بیشتر شده است.

رحمانی بیان کرد: طی یک ماه گذشته قیمت‌ها هر روز رصد می‌شود. به طور مثال هفته قبل، از این ۱۰۰ کالا، قیمت  ۸۳ مورد یا کاهشی بوده یا تغییری نداشت و نرخ ۱۷ قلم افزایشی بود. این هفته ۱۳ قلم قیمت افزایشی داشتند که  بیشترین افزایش مربوط به مرغ بعد از آن لبنیات، چای و موادشوینده  بود.

وی ادامه داد: همکاران ما از مبدا  تا فروش رصد می‌کنند که دلیل افزایش قیمت‌ها چه بوده است به طور مثال دلیل افزایش نرخ لبنیات، افزایش قیمت خرید تضمینی شیر بود.

وزیر صمت گفت: یکی از دلایل گرانی دلال‌ها هستند و برای حل این مشکل سامانه‌های جامعی همچون سامانه جامع انبار‌ها در زنجیره تولید تا فروش راه اندازی شده است که در مبارزه با گران فروشی تاثیر زیادی دارد.

وی در پایان درباره اقدامات برای ساماندهی قیمت گوشت و مرغ گفت: برای گوشت قرمز، واردات نیمایی با تعرفه صفر تسهیل شده و قیمت مصوب مرغ هم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
اگه ساندرو درداخل تولید نمیشه .چرا بیرون موجود است ودرسایت هم قیمت هرروز بروزرسانی میشه . قراربود تاآخر شهریور تمام خودروهای معوقه تحویل داده بشه چی شد .الان نه ماه از تاریخ تحویل می گذرد .چرا تاریخ دقیق اعلام نمی کنند.تا کی باید منتظر بمانیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
آیا قوه‌قضاییه این افزایش قیمت ها را بررسی نمی کنه که چطور خون مردم تو شیشه می ریزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
وزیر صمت درباره تحویل خودرو‌هایی که دیگر امکان تولید داخل ندارند گفت: برای تحویل این خودرو‌ها ۳ راهکار داریم

خب میشه بفرمایید تا کی باید صبر کنیم؟ چند سال دیگه پیاده طي مسیر کنیم که به خودرویی که پارسال باید تحویل میگرفتیم برسیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ثبت نامی ایران خودرو
۰۰:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
رحمانی : روند کار خودروسازان این است که قیمت را پایین بیاورند...
جالا که من نوعی خودرو اولی باقیمت بالا تکمیل وجه کردم ودر انتظار فاکتور شدن پارس سال ثبت نامی خرداد پارسال هستم آیا با کاهش قیمت مابه التفاوت پول منو پس میدید یا رفت؟
آخرین اخبار