قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر آسیایی ظریف به دلیل علاقه متقابل است/ ایران کشوری تاثیرگذار در غرب آسیا

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ژاپن و مالزی می‌دانند که ایران قطب انرژی خاورمیانه و در غرب آسیا کشوری تاثیرگذار و تعیین کننده است.

سفر ظریف به غرب آسیا به دلیل علاقه کشور‌های مقابل است/به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه کشورمان در دومین بخش از دیدار آسیایی خود به ژاپن سفر کرده بود و در جریان آن با وزیر امور خارجه و نخست وزیر ژاپن دیدار کرد که گفت‌وگو‌های سازنده‌ای درباره پیشبرد روابط بسیار خوب دو جانبه، کاهش تنش در خلیج فارس و حفظ منافع برجام برای مردم ایران داشته است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حال حاضر ایران در شرایط مهم دیپلماسی جهانی قرار گرفته است، به طوری که همه کشور‌ها علاقمند  هستند تا در فعالیت‌های دیپلماتیک تهران قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید:سفر ظریف به پکن در راستای ایجاد استقلال در تصمیم گیری روابط چین انجام می‌گیرد 


او افزود: در واقع کشور‌های صنعتی و نیمه صنعتی می‌دانند که بعد از تنش‌های به وجود آمده توسط ترامپ شرایط به نفع ایران رقم خواد خورد و آمریکا بازنده است.

قنادباشی ادامه داد: با توجه به چشم اندازی که برای جایگاه ایران در آینده وجود دارد، کشور‌های مختلف در تلاش هستند تا با تهران رابطه عمیق‌تری بر قرار کنند، بر خلاف خواست و سیاست‌های آمریکا، این کشور‌ها برای حفظ بازار‌های خود در منطقه در صدد رابطه با کشور ما هستند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: یکی از دلایل سفر آقای ظریف به غرب آسیا، علاقه مندی کشور‌های مقابل است، به طور مثال فرانسوی‌ها منافع اقتصادی بسیاری در ایران داشتند که با فشار ترامپ آن‌ها را از دست دادند و در حال حاضر می‌خواهند به برقراری ارتباط با ایران  برگردند، چراکه اقتصاد  پاریس در عرصه نفت و خودروسازی برای رابطه با تهران دست و پا می‌زند.

او با اشاره به سفر ظریف تاکید کرد: ژاپن و مالزی می دانند که ایران قطب انرژی خاورمیانه است و از طرف دیگر بازار‌های خوبی هم برای این دو کشور مهیا می‌کند، همچنین ایران در غرب آسیا کشوری تاثیر‌گذار و تعیین کننده در معادلات است، بنابراین توکیو و کوالالامپور خواستار رابطه با تهران هستند.

قناد باشی ادامه داد: سفر‌های آقای ظریف یک طرفه نیست بلکه کشور‌های میزبان هم خواهان رابطه با ما هستند، البته در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند حداکثر فشار را وارد کند، ضرورت دارد که دستگاه وزارت خارجه ما فعال عمل کند  تا بخشی از کم کاری‌های گذشته جبران شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: کشور‌های شرق آسیا سابقه استعماری در ایران ندارند، ولی کشور‌های اروپایی نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشور‌های آسیایی مثل ویتنام، هند و مالزی سابقه استعماری دارند.

او ادامه داد: در واقع کشور‌های شرق آسیا مانند ژاپن، چین و مالزی سابقه استعماری ندارند، بنابراین ایران علاقه بیشتری برای ارتباط با آن‌ها دارد، البته برعکس کشور‌های اروپایی این کشور‌ها هم نشان دادند، قصد استعمار ندارند، طبیعی است که روابط با شرق گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار