عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا نمی‌تواند تا ۱۵ شهریور به تعهدات خود عمل کند/ اروپا تحت فشار آمریکا اراده کافی برای انجام تعهدات خود تا گام سوم را ندارد

اروپا نمی تواند تا 15 شهریور به تعهدات خود عمل کند/اروپا تحت فشار آمریکا توان و اراده کافی برای انجام تعهدات خود تا گام سوم را ندارد/کارشناس مسائل بین الملل گفت:به نظر نمی‌رسد در فرصت باقی مانده تا گام سوم ایران، کشور‌های اروپایی بتوانند خواسته‌های کشورمان را جامه عمل بپوشانند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «تاگس آنسایگر» با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام، گفت که در ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) مرحله سوم آغاز خواهد شد، اما اگر با اروپا به تفاهم برسیم و آن‌ها اجرای تعهدات خود را آغاز کنند، ما این گام سوم را بر نمی‌داریم.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که کشور‌های اروپایی بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام با دو موضوع مواجه هستند؛ اول اینکه اراده کافی برای پر کردن جای واشنگتن در اجرای برجام  را ندارند و دوم اینکه توان ایستادن در مقابل کارشکنی کاخ سفید را ندارند.

او افزود: به نظر نمی‌رسد که در فرصت باقی مانده  تا گام سوم تهران، کشور‌های اروپایی بتوانند خواسته‌های ایران را جامه عمل بپوشانند.

عابدینی خاطر نشان کرد: ایران از اروپا می‌خواهد که یک ساز و کار مالی برای تبادل ارز بین تهران و اتحادیه اروپا، زمینه خرید نفت از ایران ، امکان انتقال ارز به داخل کشور و تحریم‌های ظالمانه ضد کشورمان هم برداشته شود.


بیشتر بخوانید:گام سوم کاهش تعهدات برجامی ۱۵ شهریور آغاز خواهد شد 


کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اگر چهار خواسته ما برآورده نشود، ایران سومین گام کاهش تعهدات خود را عملیاتی می‌کند، در حقیقت در زمان باقی مانده تا ۱۵ شهریور بعید به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا بتواند به تعهدات خود عمل کند.

او افزود: ایران پیشتر اعلام کرد که چنانچه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند به گونه‌ای که خواسته‌های تهران برآورده شود، بدون شک امکان بازگشت به مرحله قبل برا‌ی کشورمان فراهم است، یعنی تهران از جهت پایبندی به تعهدات خود در چارپوب برجام به وضعیت اردیبهشت ماه برمی گردد.

عابدینی با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات ایران، تاکید کرد: کشور ما گزینه‌های مختلفی روی میز دارد که در چارچوب گام‌های مختلف بردارد، درحقیقت ایران اعلام کرده که تا مراحل بعد همچنان به برجام پایبند است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: به نظر می‌رسد که کار دشواری پیش رو نداریم، شاید یکی از مراحل کاهش تعهدات کشور ما، استفاده از سانتریفیوژ‌های نسل جدید باشد که تقریبا آماده است و کشور ما می‌تواند آن‌ها را به مرحله عملیاتی برساند.

او افزود: احتمال می‌رود در گام بعدی یکی از مسائل استفاده از سانتریفیوژ‌های IR۲M، IR۴، IR۶ باشد؛ در واقع ایران با این اقدام می‌تواند میزان سرعت غنی سازی را چندین برابر کند.

عابدینی تصریح کرد: در حال حاضر ایران از سانتریفیو‌ژهای IR۱ استفاده می‌کند که میزان جداسازی اورانیوم توسط آن یک سو است، در صورتی که IR۶‌ها به ۱۰ سو می‌رسد، یعنی هر یک دانه IR۶ ایران به اندازه ۱۰ برابر IR۱‌ها توان غنی سازی دارد؛ که یکی از کارکرد‌ها است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: هنگامی که مرحله سوم شروع شود، مرحله اول و دوم هم مانند سابق ادامه پیدا می‌کند، یعنی ایران غنی سازی ۳/۵ درصد  و میزان ذخایر آب سنگین در داخل افزایش می‌دهد همچنین می‌تواند نوسازی ساید آب سنگین اراک را از سر بگیرد، بنابراین این عوامل می‌تواند در مرحله اجرا قرار بگیرد.

او افزود: گفته شده که غنی سازی ۲۰ درصدی هم از گزینه‌های مطرح در برنامه‌های مربوط به گام سوم است.

انتهای پیام/

غنی سازی ۲۰ درصدی از گزینه‌های مطرح در برنامه‌های گام سوم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
موندیم این دولت های اروپایی چقدر بی اراده هستند برده تصمیم آمریکا یی ها هستند باید این کشورها از 5 بعلاوه یک حذف شوند
آخرین اخبار