ستاری در بوشهر:

ایران حرف اول در عرصه بیوتکنولوژی را می زند / پول دولتی اقتصاد کشور را تنبل می کند

معاون علمی و فناوری رئیس‌‌ جمهور ایران را قدرت نخست منطقه در عرصه بیوتکنولوژی دانست و گفت: بیوتکنولوژی در ایران رشد قابل توجهی یافته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  سورنا ستاری بعدازظهر امروز در جلسه اقتصاد دانش بنیان استان بوشهر با حضور مسئولان شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان و دانشگاهیان بیان کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های خوبی در همه زمینه‌ها دارد و حرکت این استان در حوزه شرکت‌های دانش بنیان بسیار خوب و شتابنده بوده است.

او افزود: استان بوشهر ظرفیت مناسبی در حوزه زیست فناوری دریایی دارد.

ستاری ادامه داد: اتفاقی که خارج از بوم استان رقم بخورد ارزشی ندارد و باید این علم و فناوری در بدنه استان رسوخ پیدا کند.


بیشتر بخوانید:شرکت های دانش بنیان ۹۰ هزار میلیارد تومان محصول فروختند


او گفت: اکنون یکی از نیاز های اصلی کشور صنعت و تولید علم و فناوری است، نه کارخانه. ایجاد کارخانه با دانش خارجی تنبلی را در بدنه اقتصاد کشور ایجاد می کند.

معاون علمی و فناوری  رئیس جمهور بیان کرد: صنعت به اکو سیستمی می‌گویند که در آن خلق صورت گیرد در غیر این صورت صنعت محسوب نمی شود.

او  ایران را قدرت نخست منطقه در عرصه بیوتکنولوژی دانست و تاکید کرد: بیوتکنولوژی در ایران رشد قابل توجهی یافته به گونه‌ای که ۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود که  بی‌نظیر است.

ستاری ادامه داد: یکی از ظرفیت های ویژه ای که در صنعت دانش بنیان به آن توجه می شود توجه به نیروی انسانی توانمند و خبره است که علاوه برآن باید به آموزش های کافی نیز توجه شود.

بودجه دولتی باعث ضعف شرکت‌های دانش بنیان می‌شود

او عنوان کرد: یکی از مواردی که موجب عقب افتادگی وضعف در شرکت های دانش بنیان می‌شود استفاده از بودجه دولتی است، اگر با پول دولتی، شرکت های دانش بنیان موفق می شدند انسان های دارای ثروت یا کشورهای حوزه خلیج فارس باید  اکنون قدرتمند ترین اقتصاد ها را داشته باشند که اینگونه نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید بر روی پای خود بایستند و با توجه به شرایط کشور باید تقویت آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

ستاری افزود: پژوهش با پول‌های دولتی در کشور کارآمد نیست بلکه باید با توجه به ظرفیت‌های داخلی و بخش  خصوصی انجام گیرد.

او ادامه داد: اکنون کشور‌های همسایه می‌خواهند کشور ما فقط به درآمد‌های نفتی و خرید کالا با پول‌های به دست آمده از نفت فکر کند، باید این تفکر کنار گذاشته شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به وضعیت استان بوشهر در حوزه علم و فناوری بیان کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های گسترده‌ای در همه زمینه‌ها دارد، در جنوب استان ظرفیت‌های بسیار مناسبی موجود است که با راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان در این منطقه می‌توانیم صنعت را در آن‌ها به خود کفایی برسانیم.

ستاری گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای پیشرفت به یک اکوسیستم نیاز دارند و یکی از ملزومات این اکوسیستم کاهش گرفتاری‌هایی است که در نظام اداری وجود دارد.

او  افزود: کوچک کردن دولت‌ها و مشارکت دادن بیشتر شرکت‌های خصوصی در اقتصاد می‌تواند به اکوسیستم مدنظر کمک کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید روش خود را تغییر دهند و باید با بستن قرارداد با شرکت‌های مختلف، روش‌هایی را که هم به صنعت کمک می‌کند و هم درآمدزاست، پی بگیرند.

 او هچنین گفت: با صحبت‌هایی که شد مقرر شده طرح جامع پارک علم و فناوری بوشهر تا بهمن به بهره‌برداری برسد و بهمن برای افتتاح آن به بوشهر خواهم آمد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: بهترین اکوسیستم دانش بنیان منطقه در کشور ما وجود دارد و این گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، جزء ۵۰ کشور برتر در حوزه توسعه علم وفناوری هستیم و فکر می‌کنیم رتبه ۴۱ یا ۴۳ را داریم البته در برخی از شاخص‌ها جزء رتبه‌های برتر هستیم.

ستاری استان بوشهر را جزء پنج استان برتر در حوزه علم فناوری دانست و افزود: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صندوقی در استان ایجاد خواهد شد.

شرکت‌های دانش بنیان به فکر بازاریابی بهتر باشند

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش مهمی در عبور از تحریم‌های ظالمانه کشور‌های غربی علیه جمهوری اسلامی داشته باشند.

حجت الاسلام عبدالحمید خدری پیشنهاد کرد شرکت‌های دانش بنیان با انتخاب یک شرکت به عنوان بازاریاب محصولات تولیدی خود را به بهترین روش به فروش برسانند.

او همچنین تاکید کرد: روش‌های آموزشی باید خلاق‌تر شود و افراد خبره جذب شرکت‌های دانش بنیان شوند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از ملزومات توسعه شرکت‌های دانش بنیان توجه به تجارت الکترونیک است، نمی‌توان شرکت‌های دانش بنیان قدرتمندی داشت، اما به تجارت الکترونیک توجه نکرد بلکه این دو مکمل یکدیگر هستند.

خدری همچنین پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان را در استان بوشهر مناسب ارزیابی کرد.

ناحیه فناورانه در بافت قدیم بوشهر در حال اجراست

استاندار بوشهر نیز گفت: یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی ایجاد محیطی است که جوانان بتوانند با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان استعداد‌های خود را به نمایش بگذارند.

عبدالکریم گراوند افزود: اعتماد صنعت و دستگاه‌های مختلف به جوانان باید بیشتر شود به شکلی که باید وزارتخانه‌ها نیاز‌های خود را از این شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند نه از شرکت‌های خارجی.

او بیان کرد: در استان بوشهر علاوه بر طرح شهر هوشمند، ناحیه فناورانه در بافت قدیم بوشهر هم در حال اجراست.

استاندار بوشهر گفت: سند دانش بنیان استان بوشهر در شورای برنامه و توسعه استان تصویب شده است که باعث شتاب استان را در این زمینه می‌شود.

٦٠ هزار دانشجو در استان بوشهر درس می‌خوانند

مشاور استاندار بوشهر در حوزه فناوری نیز گفت: ٨٠٠ عضو هیات علمی در دانشگاه‌های استان داریم و ٦٠ هزار دانشجو در این استان تحصیل می‌کنند که ١٠درصدشان در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیلند.

علیرضا چمکوری با اشاره به فعالیت ١٢٤ واحد فناور در استان بوشهر، افزود: ٣٥ مجموعه دانش بنیان در پارک علم وفناوری و ٢٧واحد خارج از پارک فعال هستند.

او بیان کرد: ١١٠٠ نفر در واحد‌های دانش بنیان استان کار می‌کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.