دانستنی‌های حقوقی؛

آیا شوهر می‌تواند اجازه ادامه تحصیل را از همسر خود بگیرد؟

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره اختیارات زوج و اجازه او در زندگی مشترک، توضیحاتی داد.

آیا شوهر می‌تواند اجازه ادامه تحصیل را از همسر خود بگیرد؟ / آیا اجازه زن دست شوهر است؟به گزارش خبرنگار  حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از سوالاتی که قبل از ازدواج در ذهن زوجه وجود دارد، اختیاراتی است که شوهر می‌تواند از او بگیرد یا به او اضافه کند؛ اما بر اساس قانون اختیارات زن و شوهر هرکدام در دست خود است و بدون داشتن دلیل قانونی و منطقی نمی‌توان هیچ حقی را از زوج یا زوجه سلب کرد.

برای آگاهی از اختیاراتی که زوج می‌تواند به زوجه بدهد با محمدامین حسین‌آبادی وکیل پایه یک دادگستری به گفت‌وگو پرداختیم.


بیشتر بخوانید: سوء پیشینه کیفری بعد از چه مدتی پاک می‌شود؟


زوج نمی‌تواند با دلایل غیرمنطقی زوجه را  محروم کند

محمدامین حسین‌آبادی وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به صورت کلی زوج می‌تواند زوجه را از کار‌هایی که مخالف شرع و جایگاه اجتماعی خانواده است، محروم کند.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: اگر دادگاه تشخیص دهد کار‌هایی که زن انجام می‌دهد، مخالف عرف و جایگاه اجتماعی شوهر است، می‌تواند او را محروم کرده و به خواسته زوج عمل کند.

حسین‌آبادی با بیان اینکه زوج نمی‌تواند با دلایل غیرمنطقی زوجه را از انجام برخی از کار‌ها محروم کند، گفت: برای مثال اگر زوج به زوجه خود بگوید که اجازه تحصیل به تو نمی‌دهم و او را از ادامه تحصیل بازدارد، کار غیرقانونی انجام داده است.

او تصریح کرد: البته اگر ادامه تحصیل زوجه به زندگی آن‌ها لطمه‌ای وارد کند و باعث برهم خوردن زندگی مشترک شود، در آن صورت شوهر می‌تواند همسر خود را از ادامه تحصیل منع کند.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره چگونگی برخورد دادگاه با ادعای غیرمنطقی شوهر، گفت: زوجه می‌تواند شکایت خود را تحت عنوان عسروحرج به دادگاه تقدیم کند.

حسین‌آبادی ادامه داد: عسروحرج به معنای شرایط سخت در زندگی مشترک است و اگر به دادگاه ثابت شود که زوج با دلایل غیرمنطقی شرایط سخت را برای همسر خود ایجاد کرده است، به زن حق طلاق می‌دهد.

انتهای پیام/

زوج نمی‌تواند با دلایل غیرمنطقی زوجه را از انجام برخی کار‌ها محروم کند

برچسب ها: قوه قضائیه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۱ دی ۱۴۰۰
شوهر من فقط به خودش فکر میکنه زور میگه ومیگه من همینم هیچ کس نمی تواند به من چیزی بگه دست بزن داره ومیگه هرچی من میگم باید انجام بدی یک بار با او بحث کردیم شب بود تو ماشین بودیم می‌آمدیم از جایی شوهرم گفت که اگر با من بیایی تو را تو راه می کشم ومن می دونستم که از او بر میاد چون وقتی عصبانی میشه هرچی دم دستش باشه فرد می کند ونگاه نمی کند چی میشه ومن پایین آمدم واو من راتو بیابان تنها گذاشت ورفت خوبه ومن زنگ زدم برادرم آمد دنبالم اول با ۱۱۰ زنگ زدم آمدن من رادیدن تو بیابون حالا شما بگین با این شوهر مریض باید چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
سوگند
۲۱:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با داشتن حق طلاق مهریه و اجرت المثل ب زوجه تعلق میگیره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
با سلام و وقت بخیر
درواقع امروز در نزدیکی غروب در جاده ای. خلوت دور از شهر با خانومم داخل ماشین بحثی شد ک ب شدت دست تو فرمون کرد و گفت بزن کنار میخام پیاده شم و در ماشین محکم. کوبید و رفت پایین و چتدتا دروری هم گفت و من تو ماشین منتظر بودم ک اروم ش بیاد سوار ش ک بعد از ده دقیقه پیاد شدم دیدم نیست هرجا هم ن دوربرا گشتم نبود دوبار زنگ.زدم.مشغول کردم تا حالا چندین بار اینکارو کرده ابروریزی کرده برام تو خیابون و جاده میخاستم راهنمایی کنید ک چیکا کنم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
اگه مساله تمکین رو زنان امروزی و جامعه مدرن نمیتونن بپذیرن، چطور مساله نفقه و مهریه رو میپذیرن و تا ریال آخر رو از حلقوم مردا بیرون میکشن؟؟
اگه بنا هست امروزی و مدرن باشیم پس مهریه رو حذف کنن و مثل جامعه غرب، زن و شوهر فیفتی فیفتی (۵۰ - ۵۰) باشن و زنان هم الزام به تمکین نداشته باشن و آزاد باشن.
Iran (Islamic Republic of)
آرزو
۱۷:۵۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام قطعا زنا هیچ مشکلی با این قضه ندارن خیلی هاشون همین الان هم مهریه نه تعیین میکنن نه میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
ﺧﺎﻧﻤﻲ ﺗﺤﺼﻴﻞ و ﻛﺎﺭﺵ ﺭا ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﻭﺑﺎﺝ ﮔﻴﺮﻱ ﻋﻠﻂﻔﻲ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ اﺯ ﺩﺳﺖ ﺩاﺩ ﻭاﻭ ﺭاﺑﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﺤﻞ ﺯﻧﺪﮔﻴﺶ ﻳﺮﺩ ﺯﻥ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ و ﻧﺪاﺭﻳﻬﺎ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﻭﺑﻲ ﻭﻓﺎﻳﻲ ﻣﺮﺩ ﻛﻨﺎﺭ اﻣﺪ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ...اﻣﺎ اﻳﻨﻘﺪﺭ اﻳﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ ﺭا ﺷﻮﻫﺮﺵ اﺩاﻣﻪ ﺩاﺩ ﺗﺎ ﺑﻌﺪ اﺯ 37 ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺗﻮاﻓﻖ ﻭﻭ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺣﻖ ﻭﺣﻘﻮﻕ اﺯ ﺷﻮﻫﺮ ﺑﻲ ﺻﻔﺖ و ﻧﺎﻣﺮﺩﺵ ﻃﻼﻕ ﮔﺮﻓﺖ. اﺯ ﺯﻭﺟﻬﺎﻱ ﺟﻮاﻥ ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻗﺴﻤﺘﺎﻥ ﻣﻴﺪﻫﻢ اﮔﺮ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﺎﻫﻢ ﺯﻧﺪﻛﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﭽﻪ ﺩاﺭ ﻧﺸﻮﻳﺪ.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
همشون بعد زندگی زیرش می زنن و عقاید خودشونو تحمیل می کنن ! دادگاهها هم علناً از آقایون دفاع می کنند و آخر سر ربع سکه چندماه به چندماه مهریه زن بدبخت میشه !!!! فقط بی عدالتی ! فقط زورگویی !!!
متاسفانه حرفهای منطقی تا مراسم عروسی هست .بعدش فقط زور حاکمه !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
دادگاه‌ها که فقط دنبال حقوق زنها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
نه مگه زن برده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
طلاق بگیره که چی بشه بره وردل بابای بدبختش بشینه اونجامیتونه ادامه تحصیل بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
آره می‌تونه به هیچ کسی ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اگر شوهر به زنش اهمید قایل نباشد چی کار باید کد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
من یک خانم خانه استم وشوهرمن هتا بیرون رفتن نیزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
ولی من به عنوان یک دختر دوست دارم ادامه تحصیل بدهم و حتی کار هم بکنم. از شرایط من برای زندگی است و حاضر نیستم تحمیلی رو در این رابطه بپذیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
کسی رو پیدا کن این شرایط رو بپذیره نوش جونت بر منکرش لعنت
آخرین اخبار