آموزش عکاسی کاملا رایگان؛ در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حرفه‎ای شوید! +تصاویر

برای یادگیری هنر عکاسی به صرف زمان زیادی نیاز است، اما شما می‌توانید آموزش‌های ما را دنبال کنید و عکاسی را به سرعت فرا بگیرید.

آموزش عکاسی کاملا رایگان/ در کوتاه ترین زمان ممکن، حرفه‎ای شوید! + تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عکاسی در دنیای امروز، به یک نیاز و علاقه شدید میان مردم کشورهای مختلف تبدیل شده است و با پیشرفت هر روزه‌ی تجهیزات عکاسی، چاپ و ویرایش (در ابزاری مانند فتوشاپ)، این علاقه افزایش بیشتری می‌یابد.

مجهز شدن تلفن‌‌های همراه‌ هوشمند به دوربینی با کیفیت بالا، باعث شده است علاقه‌مندان در هر فضای باز یا بسته‌ای اقدام به تصویربرداری کنند. اما تهیه تصویری مطلوب و ایده آل، علاوه بر تجهیزات تخصصی، نیازمند بهره مندی از دانش مفهومی و بصری است. دانشی که برای کسب آن باید دوره‌های آموزشی مختلفی را سپری و زمان زیادی را صرف کرد.

اما به دلیل درخواست و تمایل شمار زیادی از مخاطبان عزیز باشگاه خبرنگاران جوان، ما آموزش نکات خاص و کاربردی عکاسی را برعهده گرفته‌ایم و شما می‌توانید روزهای دوشنبه (هر هفته) از مطلبی جدید در این زمینه بهره مند شوید.

آموزش عکاسی کاملا رایگان/ در کوتاه ترین زمان ممکن، حرفه‎ای شوید! + تصاویر

 

در ادامه با اولین موضوع آموزشی ما همراه باشید.

استفاده از قدرت ذهن برای عکاسی موفق

عکاسی، کار ذهن انسان است و از دوربین باید فقط برای ثبت لحظه استفاده کرد. نباید در ویزور دوربین عکاسی (یا صفحه نمایش موبایل) دنبال کادر مناسب یا سوژه گشت؛ تمام پارامترهای مهم هر عکس مانند میزان روشنایی، نوع و قدرت سایه‌ها، زاویه تابش خورشید و وضعیت المان‌های محیط، باید توسط ذهن بررسی شود و در صورت مناسب بودن شرایط، دوربین مقابل صورت قرار بگیرد.

فردی را می‌توان یک عکاس موفق خطاب کرد که پس از مشاهده خوب یا بد بودنِ عکس گرفته شده، تعجب نکند! در واقع عکاس موفق، تصویر را آگاهانه ثبت و قبل از تصویربرداری، تمام نکات مذکور را با ذهن بررسی می‌کند. اگر پس از بررسی ذهنی، شرایط (به هر دلیلی) مناسب به نظر نرسید، نباید اقدام به عکاسی کرد. به گفته «گری وینوگراند» (عکاس آمریکایی)، عکاس خوب کسی است که بداند چه زمانی عکس نگیرد! یکی دیگر از جملات طلاییِ وینوگراند که بر لزوم تمرکز روی ذهن و نگاه حکایت دارد: "به دنیای اطراف از دیدی نگاه کن که دیگران قادر به دیدن آن نیستند."

آندریاس فی‌نینگر (دیگر عکاس آمریکایی) نیز در کتاب «تکنیک عکاسی» توانایی دیدن از دریچه چشم دوربین را یکی از پارامترهای یک عکاس موفق عنوان کرده است. این تعریف، به همان معنا است که عکاس باید قبل از استفاده از دوربین عکاسی، عکس را با ذهن خود بگیرد.
این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که دوربین باید مکمل عکاس باشد، نه برعکس! پس باید به قدرت ذهن اعتماد و آن را تقویت کرد.

تقلید از بزرگان عکاسی از ابتدای راه یادگیری

برای یادگیری هنر عکاسی و تسلط بر فنون تئوری و عملی، باید مراحل مختلفی را سپری کرد؛ اما یکی از قدم‌های بسیار مهم، تقلید از بزرگان عکاسی است. یادگیری عکاسی، مانند قدم گذاشتن در برف است. باید چند قدم اول، پاها را دقیقا در جای پای گذشتگان گذاشت و از یک جایی به بعد، رد پای جدید ساخت. برای درک و فراگیری عمیق عکاسی نیز باید تکنیک‌ها، ایده‌ها و تجربیات بزرگان عکاسی را عینا تکرار و تقلید کرد تا ذهن به قدرت ایده سازی دست یابد و پس از مدتی، به راحتی می‌توان در دنیای عکاسی، رد پای جدیدی ساخت.
ایده ساز شدنِ ذهن و عکاسی با نگاه، ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. ذهنی که ایده ساز شده باشد، به راحتی (و بدون استفاده از چشمی دوربین) می‌تواند تصویری ایده آل را در خود خلق کند و ذهنی که توانایی درک عمیق شرایط و عکاسی داشته باشد، می‌تواند ایده‌های ناب و قوی تولید کند.

یادگیری هنر عکاسی؛ سریع و عمیق!

نکات دیگری برای یادگیری عکاسی وجود دارد که در صورت رعایت دقیق، می‌توان قدمی استوار در دنیای عکاسی برداشت:

  • مشاهده آثار عکاسان بزرگ کشورهای مختلف در سبک‌ها و تکنیک‌های متفاوت

  • خواندن نظرات صاحب‌نظران درباره آثار مختلف عکاسی

  • درخواست از صاحب‌نظران و عکاسان حرفه‌ای برای ابراز نظر درباره عکس‌ها

  • ثبت چند صد تصویر و تجربه سبک‌ها و تکنیک‌های گوناگون (حتی در صورت موفق نبودن!)

برای یادگیری عکاسی، باید زمین خورد! باید بارها و بارها با شکست مواجه شد! تنها در صورتی می‌توان درست راه رفتن را یاد گرفت که بارها و بارها زمین خورد. پس در صورت تصویربرداری ناموفق و ثبت عکس نامطلوب، به جای ناامیدی و فاصله گرفتن از هنر عکاسی، باید علت ناموفق بودن را جویا شد و خوشحال بود! چون یک قدم به سمت حرفه‌ای شدن برداشته شده است.

به گفته آنسل آدامز (عکاس طبیعت - آمریکایی)، برای گرفتن یک عکس خوب باید ۱۰۰۰۰ عکس بد گرفت. به این معنا که باید راه‌های ناموفق بودن را به خوبی شناخت تا بتوان به موفقیت دست یافت.

شناخت بزرگان عکاسی، گامی بلند در پیشرفت!

آشنایی با سبک زندگی بزرگان عکاسی و مراحلی که برای پیشرفت در این هنر سپری کرده‌اند، به پیشرفت تصاعدی و بهره مندی از ذهنی ایده ساز کمک چشمگیری می‌کند. در ادامه، تصویر و سبک کاریِ آندریاس فی نینگر، هنری کارتیر بنسون، گری وینوگراند و آنسل آدامز (چند تن از بزرگان عکاسی) را مشاهده می‌کنید.

آموزش عکاسی کاملا رایگان/ در کوتاه ترین زمان ممکن، حرفه‎ای شوید! + تصاویر

در گزارش بعدی آموزش (که دوشنبه هفته آینده منتشر می‌شود)، به بررسی نحوه کارکرد پارامترهای دوربین عکاسی (سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو) و تاثیر هر کدام بر میزان روشنایی، وضوح و کیفیت می‌پردازیم (آن آموزش با تصاویر مختلف برای درک بهتر، همراه خواهد بود). در آموزش مذکور، همچنین قابلیت‌های مکمل پارامترهای دوربین (وایت بالانس و فلاش) با جزئیات زیاد، توضیح داده می‌شود. این آموز‌ش‌ها علاوه بر بیان اصول، با ترفندهای خاص و نکاتی کاربردی همراه خواهد بود.

همراهان عزیز، شما می‌توانید سوال‌های مربوط به هر جلسه آموزشی را در قسمت نظرات مطرح کنید؛ ما به سرعت به آنها پاسخ می‌دهیم.

انتهای پیام/

گزارش از رضا سلطانیان

یادگیری اصول و تکنیک‌های عکاسی؛ سریع و آسان + تصاویر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۲:۰۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
باسلام خسته نباشید امکانش هست لطف کنید و این اموزش ها رو به ایمیل هم ارسال کنید
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحسین
۱۷:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
آیا تصویر برداری از پخش تلوزیونی به دوربین موبایل صدمه می رساند؟ گرمای زیاد هوا و نور خورشید چی؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا سلطانیان
۰۱:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
با سلام
در مورد سوال اول، خیر؛ اما سوال دوم و سوم، بله قطعا
نور مستقیم خورشید (بین ساعت‌های 10 صبح تا 3 ظهر)، به سنسور دوربین عکاسی (یا دوربین موبایل) آسیب وارد می‌کند (البته اگر یک یا دو دفعه اتفاق بیوفتد، مشکلی نیست).
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۷:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
گرمای زیاد هوا و نور خورشید چی؟
Iran (Islamic Republic of)
Yasamin
۱۳:۰۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشید مطالب خوبی دارید
مرسی که رایگان دراختیار ماجوانان میگذارید
من واقعن مشکل مالی توخرید دوربین داریم روهردوربینی دست گذاشتم بالای ۱۰ملیون بوده خودم رشتم عکاسی سال یازدهمم ولی تاالان نتونستم بخرم باید مشکل قیمت دوربین حل بشه واقعن دردسر شده برای هم رشته ای های ما لطفا مسئولین رسیدگی کنند قیمت هانجومی شده.
Iran (Islamic Republic of)
رضا سلطانیان
۰۱:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
سلام، ممنون از همراهی شما
بله متاسفانه؛ اما در این شرایط، باید به جای تمرکز روی خرید بدنه و لنزهای مدل بالا، روی تامین تجهیزات نورپردازی (در کنار بدنه و لنز معمولی) تمرکز بشه
Iran (Islamic Republic of)
احسان ط
۲۳:۵۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشید ممنون از کار خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۲۰:۳۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
ممکنه توضیح بدین که یک دوربینی که 8 مگاپیکسله و یک دوربینی که مثلا 13 مگاپیکسله چه ویژگی هایی دارن، من فقط میدونم که کیفیتهاشون بالاتره که عکس زیباتر به نظر میرسه اما واقعا چه اتفاقی میفته.
ممنون میشم جواب سوالمو به و صورتی بدین که متوجه بشم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا سلطانیان
۱۰:۲۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام، روز بخیر
برای تعیین کیفیت، چند پارامتر را باید در نظر گرفت، نه فقط عددِ مگاپیکسل! نوع سنسور، کیفیت عدسی‌های لنز و ابعاد دهنه‌ی لنز هم، تعیین کننده سطح کیفیت هستند؛ پس ممکن است دوربینی که سنسور 8 مگاپیکسلی دارد از دوربینی که سنسور 13 مگاپیکسلی دارد، تصاویری با کیفیت بالاتر ثبت کند!
درباره اینکه واقعا چه اتفاقی میوفتد، باید عرض کنم که هرچه سنسور بزرگتر، پیکسل‌های تولید شده هم بزرگتر؛ و هرچه پیکسل‌ها بزرگتر، نورگیری، بیشتر و بهتر؛ و هرچه نورگیری بیشتر، نویز کمتر و نهایتا کیفیت بالاتر. / پس اگر سنسور 8 مگاپیکسلی، ابعاد بزرگتری از سنسور 13 مگاپیکسلی داشت، قطعا کیفیت بالاتری هم خواهد داشت (بدون در نظر گرفتن وضعیت لنز)
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۹:۳۳ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
با سلام وتشکر
بسیار کار ارزنده ای است
و دو پیشنهاد:
1- با توجه به گستره بسیار زیاد این موضوع و در جهت جلوگیری از خسته شدن بازدید کننده های سایت ،آموزش به صورت دسته بندی شده (به عنوان مثال :تکنیک های سخت افزاری،نرم افزاری و گرافیکی و ...) دسته بندی بشود تا بازدید کننده های با دانش ومهارت متفاوت در عکاسی بهتر از مطالب استفاده کنند
2- با همفکری با دوستان وعزیزان بازدیدکننده موضوعات مهم وارزشمند و مورد نیاز دیگر مثل موضوع اخیر (آموزش عکاسی )در دستور کار قرار بگیره.
با تشکر وخسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
رضا سلطانیان
۲۳:۳۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
سپاس از همراهی و توجه شما
نکات بسیار خوبی بود؛ حتما مد نظر قرار داده خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۰۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام با تشکر از این ابتکار آیا این آموزشها برای کار با یک دوربین عکاسی است یا برای کار با دوربین گوشی های تلفن نیز قابل استفاده است. همچنین کیفیت دوربین عکاسی چگونه باید باشد.با تشکر- حسن
Iran (Islamic Republic of)
رضا سلطانیان
۱۶:۵۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام، ممنون از همراهی شما
بله بسیاری از نکات، برای تلفن همراه هم قابل استفاده است؛ ولی نکاتی که مربوط به پارامترهای دوربین عکاسی و تنظیمات است (مانند سرعت شاتر، دیافراگم و وضعیت لنز)، قابل پیاده سازی روی موبایل نیست.
اگر منظور شما از چگونگی کیفیت، انتخاب و خرید دوربین عکاسی است، باید برای انتخاب بدنه و لنز، بودجه و سبک کاری را مد نظر قرار داد.
Iran (Islamic Republic of)
کلرز
۱۵:۲۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
چه توصیه های مختصر و مفیدی است. مممممنننننوووون
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۰:۳۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
ما که عکاسی رو به صورت فوق حرفه ای یاد داریم رفتیم دوربین بخریم دوربین از 8 تا 20 میلیون شده این مشکل رو چطور میشه حل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالی.
ممنون از شروع این مطلب.
منتظر مطالب هفته های بعد هستیم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۹:۰۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
باسلام خسته نباشی واقعاخیلی وقته دنبال اینم که چطورعکس بگیرم حتی ابتدایی نمیتونم بگیرم ازمطالب که گذاشتین سپاسگذارم واین خیلی خوبه که اینجوری دست به دست هم میدیم کنارهمدیگربدون هزینه خیلی چیزهایادگرفت
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۰۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
احسنت درودبرشما
خیلی مختصر و مفیدو کارآمد بود . دستتون درد نکند.
آخرین اخبار