دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت : دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در مزارع گندم و جو، کنترل آفات و علف‌های هرز است .

دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلشبه گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،کوروش مهرابی مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت : دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در مزارع گندم و جو، کنترل آفات و علف‌های هرز، حذف سریع بقایای گیاه قبلی از زمین و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی و در مجموع آماده کردن زمین برای کشت بعدی است در حالی که این کار از نظر علمی نه تنها به سود زمین نیست بلکه حتی به ضرر آن است.

او با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی موجب تخریب بافت و ساختمان خاک می‌شود، گفت : این کار همچنین موجب افزایش فرسایش خاک و بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی می‌شود.

مهرابی افزود: با سوزاندن بقایای گیاهی مزرعه، خاک در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار می‌گیرد و با از بین رفتن لایه‌های خاک زنده زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را از دست می‌دهد.

او افزود: سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه‌ها، کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش راندمان مصرف آب، کاهش نفوذپذیری خاک و کاهش فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

مهرابی گفت: بقایای گیاهی یک منبع تجدیدپذیر طبیعی سرشار از مواد مغذی گیاهی است که می‌تواند همراه با کود‌های شیمیایی برای اصلاح خاک و بهبود تغذیه گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

او گفت: آتش زدن پس چر مزارع ضمن اینکه چهره نازیبایی به طبیعت می‌دهد باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همچنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود، زیرا گاهی آتش به مزارع برداشت نشده همسایه سرایت کرده و برای آن‌ها خساراتی را به همراه می‌آورد.

مهرابی گفت: گاهی دامنه آتش به عرصه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی هم کشیده می‌شود که این موضوع احتمال بروز آتش سوزی‌های بزرگ را در سطح منابع طبیعی دور از انتظار نمی‌کند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اعلام اینکه امسال یک هزار و ۵۰۰ کشاورز کرمانشاهی با معایب سوزاندن پس چر مزارع آشنا شدند، گفت: این کلاس‌ها به میزان ۲ هزار نفر روز برای کشاورزان استان برگزار شده است.

او گفت: همچنین مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارشناسان و مروجان کشاورزی نیز تلاش کرده اند تا آگاهی کشاورزان را در مورد مزایای حفظ کاه و کلش و باقیمانده‌های محصولات کشاورزی در خاک و معایب سوزاندن بقایای گیاهی بر روی تولید، خاک زراعی و محیط زیست بالا برده و نسبت به بکارگیری راهکار‌های جایگزین اقدام کنند.

 

 

انتهای پیام/د

کنترل آفات و علف‌های هرز

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار