تجاوز به حریم یک اثر تاریخی در سایه بی خیالی مسئولان/ سراب شرف‌آباد در خطر است

«سراب شرف‌آباد» اثر تاریخی در اسلام آباد غرب است که در سایه بی‌توجهی ها، هیچ گاه نشد به عنوان منطقه گردشگری از آن استفاده مطلوب کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، منطقه گردشگری «سراب شرف‌آباد» در اسلام‌آباد غرب مربوط به دوره اشکانیان است و در جنوب تپه سراب شرف‌آباد واقع شده است، این منطقه یکی از زیباترین مناطق گردشگری قدیمی و مطرح در استان کرمانشاه و شهر اسلام‌آباد غرب است. همچنین تپه شرف‌آباد در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

متاسفانه در سایه بی‌توجهی و به عبارتی بهتر، رها کردن این اثر، نه تنها معرفی از این مکان زیبا صورت نگرفته، بلکه از ظرفیت گردشگری آن به هیچ عنوان استفاده مطلوب نشده و امروز هم شاهد تعرض به این منطقه گردشگری هستیم.

چندی پیش تصویری از تعرض به محدود این اثر ملی در فضای مجازی منتشر شد و پس از کمی تحقیق مشخص شد که مالک یک زمین در اطراف سراب شرف‌آباد اقدام به تخلیه نخاله ساختمان، پودر سنگ و آهک به منظور رفع نقاط آب‌گیر زمین خود کرده است!

ماجرا از این قرار است که از چند روز پیش، یکی از مالکین زمین‌های اطراف سراب شرف‌آباد به بهانه رفع نقاط آب‌گیر زمین خود اقدام به تخلیه پسماند آهک و نخاله‌های کارخانه قند در حریم رودخانه کرده است که این موضوع از طریق گزارش‌های مردمی و شهروند خبرنگاران در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی محلی منعکس می‌شود.

سراب شراف‌آباد اسلام‌آباد غرب مربوط به دوره اشکانیان است، اما چند وقتی است که آشکارا به حریم این اثر تجاوز شده است. مسئولین انگشت اتهام را به سمت کارخانه قند این شهرستان گرفته‌اند.

تجاوز به حریم یک اثر تاریخی به راحتی/سراب شرف‌آباد در خطر است

موضوع را از مسئولین محلی جویا شدیم؛ در این خصوص «حسین منصوری» مدیر امور آب شهرستان اسلام‌آباد غرب گفت: در حاشیه سراب شرف آباد مالک تخطی کرده و همکاران ما در امور آب نیز به وی اخطار لازم را داده اند و حتی مالک زمین با همکاران ما درگیر شده است.

او افزود: این ضایعات و نخاله‌ها تخلیه شده در حاشیه سراب شرف‌آباد متعلق به کارخانه قند است که از نظر زیست محیطی اشکال دارد و باید در مکان‌های بخصوصی تخلیه شود که ایراد زیست محیطی بر آن وارد نباشد که این مورد پیگیری لازم صورت گرفته و کارخانه قند نیز تذکر داده که این ضایعات در مکان دیگری تخلیه شود.

مدیر امور آب شهرستان عنوان کرد: در محل‌هایی که سراب هست حتی اگر مالک خصوصی نیز داشته باشد، یکسری حریم‌ها نظیر حریم بستر و منطقه ممنوعه وجود دارد که متعلق به وزارت نیرو است و وزارت نیرو تشخیص می‌دهد که این زمین جزء حریم رودخانه است و از نظر ما بر این کار ایراد وارد بوده که مدارک و مستندات به دادستانی شهرستان ارجاع شده و تقاضا کرده‌ایم که حریم رودخانه و سراب شرف‌آباد به وضعیت سابق اعاده شود.

منصوری افزود: کارشناسان ما به منطقه اعلام شده اعزام و شرایط بررسی شد و مکاتبات لازم جهت برخورد با فرد متخطی صورت گرفته است.

پس از صحبت‌های مدیر امور آب شهرستان اسلام‌آباد غرب در خصوص ثبت شکایت از فرد خاطی به سراغ دادستان اسلام‌آباد غرب رفتیم.

تجاوز به حریم یک اثر تاریخی به راحتی/سراب شرف‌آباد در خطر است

«سید سجاد ملایری» دادستان اسلام آباد غرب تاکید کرد که تجاوز به حریم رودخانه‌ها و سراب‌ها ممنوع است و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بدون مجوز نیز جرم محسوب شده و در این موارد با متخلفین بدون اغماض برخورد می‌شود.

او تاکید کرد: هیچ کدام از ادارات مربوطه به هیچ عنوان نامه‌ایی از اعلام جرم جهت برخورد به اینجانب ارسال نکرده‌اند و من خودم از طریق فضای مجازی اطلاع پیدا کرده و بعد از احضار و اعلام جرم اداره مربوطه، برخورد قاطع با متخلف صورت خواهد گرفت.

بر اساس این صحبت هنوز نهاد‌های دولتی شکایت را تسلیم دادستانی نکرده‌اند تا برخورد با خاطی و یا خاطیان در روال قانونی قرار بگیرد؛ حال باید دید که مسئولین مربوط چه زمانی نسبت به این مسئله از خود حساسیت نشان خواهند داد.

سراب شرف آباد و تپه باستانی آن جزو محدود آثار باستانی شهرستان اسلام‌آباد غرب محسوب می‌شود، انتظار این است که برای حفظ حریم آن جدیت بیشتری از سوی مسئولین صورت گیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار