معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور:

خدمات رسانی اربعین از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه انجام می‌شود

ذوالفقاری گفت: خدمات‌دهی مرز‌های ایران از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه با برنامه‌هایی تحت عنوان برنامه‌های ستاد اربعین و خدماتی انجام می‌شود.

خدمات رسانی اربعین از ۱۳ تا ۳۰ مهر انجام می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور  امروز (دوشنبه ۱۱ شهریور) در جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه ۸۰ هزار نفر به حج بروند باید برنامه ریزی‌های دقیقی انجام شود؛ اما برای اربعین چنین انتظاری نیست، چرا که معلوم نیست مردم چه زمانی از کشور خارج می‌شوند، چه زمانی به کشور باز می‌گردند، چه تعداد زائر قرار است برود، چند سال دارند و غیره.

ذوالفقاری ادامه داد: اقتضائات این سفر این‌گونه است که نمی‌شود مدیریت واحدی برای زائران داشت، اما همه دستگاه‌ها و نهاد‌های حاکمیتی باید پای کار باشند تا بتوان مدیریت مناسبی را رقم زد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که دستگاه‌هایی که بیشترین کار را در عراق انجام می‌دهند، یک نماینده در ایران داشته باشند تا بتوانیم هماهنگی‌های لازم را با آنان انجام دهیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه حتما باید برنامه آموزشی برای مردم و افرادی که قصد سفر به اربعین را دارند، داشته باشیم تا با مشکل مواجه نشوند، گفت: تقاضای بنده این است که هر مسئولی در حوزه تخصصی خودش صحبت کند و اطلاعات غلط و نادرست را در جامعه منتشر نکند.

او با بین اینکه برای بازگشایی مرز خسروی با دولت عراق به توافق رسیده ایم، گفت: هنوز این مرز باز نشده است. البته ترانزیت و تردد‌های کاری در این مرز انجام می‌شود، ولی مرز برای تردد زائران هنوز باز نشده است.

ذوالفقاری درباره خدمات‌رسانی اربعین گفت: از اول محرم برای زائرانی که قصد سفر به عراق را دارند، لغو روادید انجام شده است. اما این بدان معنا نیست که ما از اول محرم به زائران در مرز‌ها خدمت ارائه می‌دهیم. خدمات ستاد اربعین حسینی از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه در مرز‌های ایران و از ۱۶ تا ۲۷ مهرماه در خاک عراق است.

او بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم سفیر ایران در عراق موضوع کاهش نرخ مکالمات را پیگیری کند تا زائران ایرانی برای مکالمات خودشان هزینه‌های گزافی پرداخت نکنند. همچنین هماهنگی‌های لازم با رانندگان عراقی برای جابه‌جایی زائران انجام می‌شود تا در حق زائر ایرانی اجحاف نشود.

ذوالفقاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه استفاده‌هایی از مساجد در اربعین می‌شود گفت: امسال با توجه به لغو روادید، تسهیلات بیشتری برای زائران در نظر گرفته شده است و برآورد ما این است که زائران بیشتری در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، بنابراین بر اساس شرایط جدید پیش‌بینی‌های متفاوت‌تری از سال‌های قبل  برای حمل و نقل و اسکان در داخل خاک ایران در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه مسئولیت اصلی ما در خاک ایران است، گفت: آن قسمت از مسئولیت‌هایی که در خاک عراق اعم از خدمات درمانی بهداشتی امدادی حمل و نقل و اسکان تغذیه می‌دهیم در حقیقت کمک ما به دولت و ملت عراق است در حالی که میزبان اصلی در داخل خاک عراق دولت و مردم عراق هستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره تدابیر انجام شده برای مسیر‌های برگشت زائران حسینی اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار اتوبوس بین شهری داریم که از این تعداد حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ اتوبوس در حال خدمت رسانی هستند. در مراسم اربعین ۸ هزار و ۵۰۰ اتوبوس برای حمل و نقل بین شهری زائران اختصاص می‌یابد، همچنین امسال حمل و نقل در استان خوزستان افزایش پیدا خواهد کرد. افزون بر این حمل و نقل هوایی هم مانند سال‌های قبل وجود دارد.

ذوالفقاری تصریح کرد: ظرفیت حمل و نقلی به طور مرتب در حال تغییر است، به همین دلیل تأکید داریم زائران سفر خود را مدیریت کنند. با استفاده از جی پی اس  رصد می‌کنیم که چه تعداد زائر به سمت مرز حرکت می‌کنند، چه تعداد اتوبوس در حال برگشت هستند و تمام این موارد مدیریت می‌شود.

او ادامه داد: وقتی زائران در زمان برگشت به یک‌باره وارد مرز‌های ایران می‌شوند، در مقاطعی ظرفیت حمل و نقل ما با تعداد مسافر تطبیق نمی‌کند، برای این کار پیش‌بینی کردیم که در شهر‌های مرزی اگر توقفی صورت گرفت زائران اسکان پیدا کنند، اما تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که مردم در چنین مواقعی حاضر به اسکان در مناطقی که ما برای آنها تدارک دیده‌ایم نیستند و تعداد کمی از زائران از این طرح استقبال می‌کنند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که پرداخت ارز در خاک عراق از چه زمانی شروع می‌شود، گفت: تاکنون مطلبی به عنوان پرداخت ارز در خاک عراق نهایی نشده است. به تمام زائران تأکید می‌کنم که حتما در این سفر پول به همراه داشته باشند، زائران به اعتماد اینکه در داخل عراق می‌توانند ارز تهیه کنند بدون ارز سفر نکند.

او ضمن بیان تاریخ‌های خدمات رسانی اربعین در مرز‌های ایران و خاک عراق اظهار کرد: خدمات‌رسانی اربعین از تاریخ ۱۳ تا ۳۰ مهرماه در مرز‌های ایران انجام می‌شود، اما در خاک عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهرماه این اقدامات صورت می‌گیرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره اقدامات انجام شده برای بازگشایی مرز خسروی گفت: برای بازگشایی مرز خسروی، توافق به صورت کتبی بین وزای ایران عراق انجام شده است. از روز نهایی شدن این توافق سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق به دنبال آن است که زمان بازگشایی مرز خسروی از سوی عراق اعلام شود. تا زمانی که از طرف دولت عراق رسما بازگشایی مرز خسروی انجام نشود، قطعا تردد زوار از این مسیر میسر نیست.

ذوالفقاری با بیان اینکه در حال حاضر مرز خسروی برای زائران باز نیست، تصریح کرد: دولت عراق در حال حاضر به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و به‌و‌یژه امنیت مرز خسروی تا بغداد است. ما به دولت عراق اعلام کردیم که هر روزی که آنها اعلام کنند ما برای بازگشایی مرز خسروی آماده هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار