پیشرفت۶۰ درصدی مرمت سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت:مرمت سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

پیشرفت۶۰ درصدی مرمت سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریزبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفت: با ادامه مستمر طرح مرمت سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز، این طرح به ۶۰ درصد پیشرفت رسیده است.

او با بیان اینکه مرمت بخش‌های آسیب دیده این سرای از ۱۳ خرداد ۹۸ به طور مستمر ادامه دارد، افزود: مرمت بخش‌های آسیب دیده این سرای با نظارت متخصصان و کارشناسان این اداره کل در حال انجام است و مرحله نخست این عملیات تا پایان مهر سال جاری به اتمام می‌رسد.

او اظهار داشت: پس از تکمیل اولین مرحله از عملیات مرمت که مربوط به بخش سرای اصلی است باقی عملیات که به بخش‌های دالان میانی و سقط فروشان مربوط می‌شود، ادامه می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی افزود: در حادثه آتش سوزی سرای ایکی قاپیلار بازار تاریخی تبریز، ۳ عنصر اصلی این سرای به طور کامل دچار آتش سوزی شده و دالان میانی ۵۰ درصد تخریب شده بود.

آبدار، ادامه داد: در زمان کنونی براساس ضوابط اصولی میراث فرهنگی مرمت سَبکی دالان میانی با تلاش گروه‌های مرمتی مستقر در این سرای در حال انجام است به طوری که روزانه حدود ۴۰ نیروی کار مرمت‌گر در این مکان مشغول فعالیت مستمر هستند.

او گفت: مرمت این سرای بصورت کامل تحت نظر پایگاه جهانی بازار تبریز و معاونت میراث فرهنگی استان انجام می‌شود و با اخذ اعتبار لازم مرمت تکمیلی سرای انجام خواهد شد.

حوالی ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز روی داد که پس از ۵ ساعت خاموش شد.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

انتهای پیام/ش

مرمت سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز ۶۰ درصد پیشرفت دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار