سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد؛

تشکیل کمیته موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه/افزایش حجم تجارت دو کشور به ۱۵۰ میلیارد دلار تا ۵ سال آینده

زادبوم گفت: حجم تجارت ایران و ترکیه بیش از ۵۳ میلیارد دلار بوده که این مقدار تا ۵ سال آینده باید به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

تشکیل کمیته موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه/افزایش حجم تجارت دو کشور به ۱۵۰ میلیارد دلار تا ۵ سال آیندهبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاتا، حمید زادبوم سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با حسنو دیلمره، مدیرکل قرارداد‌ها و امور اتحادیه گمرکی وزارت تجارت ترکیه، تاکید کرد: ایران و ترکیه دو کشور مسلمان مهم در جهان به شمار می‌آیند که می توانند از حیث روابط سیاسی و اقتصادی به عنوان الگویی در جهان اسلام مطرح شوند.

وی با اشاره به اینکه ملت‌های دو کشور با توجه به ظرفیت‌ها و منابع موجود در ایران و ترکیه، حق دارند از رونق اقتصادی یکدیگر بهره‌مند شوند، افزود: در ۵ سال گذشته حجم تجارت ایران و ترکیه بیش از ۵۳ میلیارد دلار بوده که در راستای منویات روسای جمهور دو کشور، این مقدار تا ۵ سال آینده باید به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با مرور تاریخچه‌ موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه که از سال ۲۰۱۵ اجرایی شد، اظهار امیدواری کرد با حمایت دولت‌های دو کشور، این موافقت نامه به بهترین نحو و بیشترین منافع برای طرفین ادامه یافته و راه برای فعالیت تجار و بازرگانان هموار شود.


بیشتر بخوانید: دسترسی آسان به اطلاعات تجارت خارجی در سایت گمرک


در ادامه این جلسه، حسنو دیلمره، مدیرکل قرارداد‌ها و امور اتحادیه گمرکی وزارت تجارت ترکیه، از اراده کشورش برای تشکیل هرچه سریع‌تر کمیته‌های فنی، برگزاری مذاکرات و بررسی موضوعات مرتبط خبر داد و گفت: یکی از راهکار‌های افزایش حجم تجارت دو کشور و ایجاد فضایی جذاب و بستری مساعد برای فعالیت‌های تجار و بازرگانان، تجارت ترجیحی است.

وی افزود: در فهرست جدید که ارائه می‌شود، حضور ایران در صنایع ترکیه نیز پیش بینی شده است.

گفتنی است، پس از بررسی‌های کارشناسی بر روی لیست‌های پیشنهادی طرفین، کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در روز‌های ۲۶ و ۲۷ شهریورماه سال‌جاری به ریاست واعظی، رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در آنکارا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

راهکار‌های افزایش حجم تجارت  ایران و ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار