دانستنی‌های فضایی؛

هر آنچه باید برای فضانورد شدن بدانید/ کهکشان راه شیری چقدر وزن دارد؟

فضانورد شدن رویای کودکی افراد بسیاری است اما سختی‌هایی وجود دارد که آن را به یکی از دست نیافتنی‌ترین شغل‌های دنیا تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین و جدیدترین مسائل حوزه نجوم بپردازیم.

راهکاری که مریخ را به زمینی دیگر تبدیل می‌کند

محیط مریخ برای انسان بسیار خشن است، اما ممکن است بتوان با روش‌های خاصی آن را به زمینی دیگر تبدیل کرد. با انفجار بمب هسته‌ای حراراتی در قطب‌های آن  می‌توانیم باعث ذوب شدن یخ‌های دی‌اکسید کربن موجود روی مریخ شویم و اتمسفر بسازیم. به دام انداختن نور خورشید باعث گرم شدن و افزایش دمای سیاره می‌شود. بدین ترتیب می‌توان از موجودات زیست مهندسی شده برای تغییر آرایش خاک مریخ استفاده کرد و اکسیژن را در جو آزاد ساخت.

می‌توان مسیر دنباله‌دارها و سیارک‌ها را تغییر داد تا با سیاره سرخ برخورد کنند، این برخورد هم حرارت ایجاد می‌کند و هم آب را به سیاره منتقل می‌کند. در مرحله بعد برای تولید دی‌اکسیدکربن می‌توان دستگاه‌هایی به مریخ فرستاد. آینه‌های انعکاسی غول‌پیکر نیز می‌توانند نور خورشید را به سمت قطب‌ها متمرکز کنند و آب به دام افتاده در ورقه‌های یخی عظیم را آزاد کنند و این نتیجه‌ نهایی برای تغییر سیاره مریخ به زمینی دیگر است.

هر آنچه باید برای فضا نورد شدن بدانید/ کهکشان راه شیری چقدر وزن دارد؟/ مریخ به زمینی دیگر تبدیل خواهد شد

چگونه یک فضا نورد شویم؟

امکان یک شبه فضانورد شدن وجود ندارد بلکه باید سال‌ها تحصیل کنید و آموزش ببینید؛ بسیاری از افرادی که برای فضانورد شدن اعلام آمادگی می‌کنند در همان آزمون‌های اولیه رد می‌شوند و شانس خود را از دست می‌دهند؛ همین گزینش محدود است که آن را به یکی از غیرقابل دسترس‌ترین شغل‌های جهان تبدیل کرده است.

برای قبولی در شغل فضانوردی علاوه بر شرکت در آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی، باید شرایط جسمی مناسب، تحصیلات آکادمیک و قدرت ذهنی خوبی داشته باشید. اگر بتوانید تست‌های یادشده در پست را با موفقیت پشت سر بگذارید آنگاه می‌توانید نامزد فضانوردی شوید.

افرادی که تا امروز برای این کار داوطلب شده‌اند، محدوده سنی آن‌ها بین ۲۶ تا ۴۶ سال و متوسط سن فضانوردان فعلی نیز برابر با ۳۴ سال است. جان گلن نخستین فضانورد آمریکایی بود که به مدار زمین رفت و با داشتن ۷۷ سال بعد‌ها نامش را به عنوان مسن‌ترین فرد در فضا به ثبت رساند.

هر آنچه باید برای فضا نورد شدن بدانید/ کهکشان راه شیری چقدر وزن دارد؟/ مریخ به زمینی دیگر تبدیل خواهد شد

وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟

بر اساس تازه‌ترین اندازه‌گیری‌ها، وزن کهکشان راه شیری تقریباً ۱.۵ تریلیونِ جرم خورشید است. تنها درصد کمی از این جرم به حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره در راه شیری نسبت داده شده است و شامل سیاهچاله غول‌پیکری در مرکز کهکشان هم می‌شود. این سیاهچاله ۴ میلیون جرم خورشیدی وزن دارد. قسمت اعظمی از جرم باقیمانده در ماده تاریک نهفته است؛ ماده مرموز و نامرئی که مانند داربستی در سرتاسر جهان عمل می‌کند و ستاره‌ها را در کهکشان‌شان نگه می‌دارد.

سبک‌ترین کهکشان‌ها تقریباً یک میلیارد برابر جرم خورشید هستند، اما سنگین‌ترینِ آنها ۳۰ تریلیون یا ۳۰۰۰۰ برابر جرم خورشید هستند. جرم راه شیری که ۱.۵ تریلیون برابر جرم خورشید است، برای کهکشانی با این میزان درخشندگی عادی است. اخترشناسان از هابل و گایا برای اندازه‌گیری حرکت سه بعدی خوشه‌های ستاره‌ای کروی استفاده کردند؛ این خوشه‌ها همانند جزایر کروی متروک هستند که هر کدام حاوی صدها هزار ستاره است و هر یک از این ستاره‌ها به دور مرکز کهکشان ما می‌چرخند.

هر آنچه باید برای فضا نورد شدن بدانید/ کهکشان راه شیری چقدر وزن دارد؟/ مریخ به زمینی دیگر تبدیل خواهد شد

ماموریتی به قمر مشتری

مدیر اجرایی بخش ماموریت علمی ناسا در واشنگتن گفت: «ما همگی از تصمیمی که عملیات کلیپر اروپا را یک گام به جلو سوق می‌دهد، هیجان‌زده هستیم، چراکه می‌تواند رازهای این جهان اقیانوسی را برملا سازد. ما در این راستا از دستاوردهای علمیِ فضاپیمای گالیله و کاسینی هم کمک می‌گیریم. ما در تلاش هستیم تا درکمان از منشاء کیهان و همچنین حیات در سایر سیاره‌ها و اقمار را گسترش دهیم.»


در این ماموریت، قمر مشتری (اروپا) به صورت ژرف مورد کاوش قرار خواهد گرفت. محققان می‌خواهند بدانند آیا این قمر یخی می‌تواند از شرایط مناسب برای حیات پشتیبانی کند یا خیر. لذا بینش ما درباره اخترزیست‌شناسی هم می‌تواند تقویت شود. ناسا برای اینکه این عملیات را به مقرون به‌صرفه‌ترین حالت اجرا کند، می‌خواهد فضاپیمای کلیپر اروپا را تا سال ۲۰۲۳ بسازد و پرتاب کند. اما پرتاب این فضاپیما می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به طول بیانجامد.

هر آنچه باید برای فضا نورد شدن بدانید/ کهکشان راه شیری چقدر وزن دارد؟/ مریخ به زمینی دیگر تبدیل خواهد شد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
ما با دیدن اینها به عظمت خدا پی میبریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
اما سنگین‌ترینِ آنها ۳۰ تریلیون یا ۳۰۰۰۰ برابر جرم خورشید هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
هلن
۱۸:۴۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
جدي ميگي؟؟؟
آخرین اخبار