بازسازی و مرمت حمام تاریخی لج مهاباد

حمام تاریخی لج مهاباد، یکی از آثار با ارزش آذر‌بایجان غربی، به طور مستمر مرمت و ساماندهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، در پی درج عکس از حمام تاریخی لج مهاباد در فضای مجازی صورت گرفته اعلام کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا در خصوص وضعیت گذشته و فعلی این اثر ارزشمند توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی ارائه کند.

بر همین اساس با توجه به مجاورت این اثر تاریخی با ملک یکی از روستائیان روستای لج، بی دقتی و سوء استفاده از این بنای تاریخی موجب شده تا مکان مورد استفاده مالک زمین مجاور کاربری خود را از دست داده و تبدیل به محلی برای نگهداری اسباب و اثاثیه نامبرده شود.

به همین منظور با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهاباد و تدبیر اداره کل استان مقرر شده تا علاوه بر اخطار به همسایه مجاور، تمام اسباب به وسیله آنها جمع‌آوری شود.

 علاوه بر پاکسازی وسایل مذکور اقدام به نظافت این مکان نیز شده است و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته باید اذعان کرد که عکس منتشره مربوط به ماه‌های گذشته بوده و هم اکنون حمام تاریخی لج ساماندهی و بخش‌هایی از این بنا مرمت شده است.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی در طول سال ۹۸ مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت و احیا و ساماندهی آثار و ابنیه تاریخی شهرستان مهاباد اختصاص داده که حمام تاریخی لج نیز جز این آثار محسوب می‌شود؛ بنابراین ضمن قدردانی از حساسیت علاقه‌مندان و دوستداران حفاظت از آثار تاریخی از عموم همشهریان و هم استانی‌ها گرامی درخواست می‌شود ضمن ارج نهادن به فضای عمومی جامعه از انتشار تصاویر و مطالب گذشته خودداری کرده، کارشناسان این اداره کل را در جریان جدیدترین مطالب و موضوعات حول آثار تاریخی قرار دهند.

حمام لج از بنا‌های مربوط به دوره صفوی در روستایی به همین نام در شهرستان مهاباد واقع شده که در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پی‌ها و زیر بنای حمام از سنگ‌های موجود محلی و بقیه بنا از آجر چهار گوش قرمز رنگ است. زیر بنای عمومی این حمام از سنگ ساخته شده و از ارتفاع معینی به صورت آجر‌های سرخ رنگ محلی مشابه با آجر‌های مسجد جامع مهاباد و پل سرخ - که تخریب شده - است. توجه به تاریخ بنای مسجد و شیوه معماری گنبد‌های شبستان آن و هشتی‌های زیبا و مراجعه به تاریخ اجتماعی منطقه و سبک هنر معماری اواخر دوره صفوی، قدمت این حمام را به دوران شاه سلیمان صفوی و شاید اندکی قبل از وی و زمان حکمرانی صارم بیگ مکری و نواده او بداق سلطان یعنی سال ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ ه. ق می‌رساند.

محوطه زیر گنبد ورودی به صورت چهار طاقی و فواصل زیر دو پایه طاق دار چهار متر است. قسمت فوقانی بنا، که آجر‌های قرمز رنگ دارد، با نوعی گچ کاری همراه با پودر سنگ ویژه‌ای پوشانده شده که حکایت از قدمتی صد‌ها ساله دارد. مجموعاً فضای عمومی حمام به صورت مستطیل و عرض آن در جنوب و شمال ۱۳ و طول آن در غرب و شرق ۲۰ متر و دارای دو گنبد آجری است که محیط گنبد ورودی ۴۰/۱۴ متر و پیرامون گنبد حمام اصلی ۱۴ متر است. شش گنبد کوچک‌تر آجری نیز اندازه‌های متفاوت دارد.

انتهای پیام / س خ 

 احیا و ساماندهی آثار و ابنیه تاریخی حمام لج شهرستان مهاباد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.