داروهای مُسكن نقل و نبات نیستند!

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مصرف خودسرانه داروهاي مُسكن نه تنها بیماری را بهبود نمی بخشد، بلکه می تواند سلامت فرد و جامعه را به خطر بیندازد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، نازنین تقی زاده کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: امروزه دارو‌های مسکن را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین دارو‌های جهان محسوب کرد که بطور گسترده توسط افراد مختلف در هر سن و سالی و برای هر نوع درد استفاده می‌شوند و متاسفانه در بسیاری از موارد این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و بطور خودسرانه توسط افراد مصرف می‌شود.

 تقی زاده اظهار داشت: اگرچه تهیه برخی دارو‌های مُسکن نیاز به نسخه ندارد و بدون نسخه امکان پذیر است (ماننداستامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین) اما مصرف بیش از حد و خودسرانه این موارد هم توصیه نمی‌شود.

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: در واقع درد از علائم هشداردهنده بدن است که نشان می‌دهد در یکی از نقاط بدن مشکلی وجود دارد و ممکن است نشانه بیماری‌های مختلف باشد و استفاده از مسکن‌ها درد را موقتاً التیام بخشیده، اما علت بروز درد را درمان نمی‌کند.

خاطر نشان کرد: مصرف خودسرانه و بی رویه این دارو‌ها می‌تواند نشانه‌های بیماری را بپوشاند و در تشخیص بیماری خلل ایجاد کند.

تقی زاده با اشاره به اینکه علوم پزشکی مخالف این نیست که فرد هنگام بروز درد کوتاه مدت با خوردن یک مسکن از درد نجات پیدا کند گفت: در صورت ادامه داشتن درد نباید بطور خودسرانه بیش از سه روز متوالی از مسکن‌های بدون نسخه استفاده شود.

او خاطر نشان کرد: مسکن‌های بدون نسخه برای درد‌های خفیف یا نیمه حاد مجاز هستند. این دارو‌ها اگر در حد اعتدال و بطور موقت مصرف شوند قاعدتاً مشکلی برای افراد سالم بوجود نمی‌آورند. با این حال افراد باید علاوه بر تعداد روز‌های مصرف، به بالاترین میزان مجاز مصرف دارو، هم توجه داشته باشند در غیر اینصورت امکان بروز عوارض جانبی وجود دارد.

این کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه افزود: شایع‌ترین عوارض جانبی دارو‌های مسکن ضد التهاب مانند: ASA (آسپرین)، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید، ملوکسیکام، پیروکسیکام، تولمتین و... ناراحتی‌های گوارشی است و مصرف بی رویه این دارو‌ها ممکن است باعث ایجاد ورم معده شود و یا خطر خونریزی معده را رافزایش دهد که از جمله علائم خونریزی معده و وجود خون در مدفوع یا در استفراغ است که در چنین مواقعی پزشک مصرف همزمان مسکن را به همراه دارو‌های محافظ معده توصیه می‌کند.

تقی زاده گفت: بطور کلی دارو‌های مسکن ممکن است باعث عوارضی مانند مشکلات گوارشی (خونریزی معده، درد و ورم معده، نفخ شکم، اسهال و...)، مشکلات قلبی عروقی، آسیب‌های کبدی و کلیوی، سردرد، تشدید بیماری آسم و تنگی نفس شود.

او در پایان تاکید کرد: مهمترین اصلی که باید در مصرف مسکن‌ها رعایت شود این است که تا حد امکان کم و فقط به اندازه لازم و به تجویز پزشک یا مشورت با داروساز مصرف شوند.

انتهای پیام/ غ

داروهای مُسكن را خودسرانه مصرف نکنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار