چراغپور: تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و بحرین دچار مشکل می‌شود/ هنگ کنگ ۱۰ هزار سال دیگر هم به جام جهانی نمی‌رود

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص دیدار‌های تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ توضیحاتی داد.

جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی اش از وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در آستانه اولین بازی این تیم در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل هنگ کنگ بیان کرد: به نظرم تیم ملی ایران برای رقابت‌های انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا آماده نیست و این موضوع هم نشانه‌هایی دارد. ترکیب جدید تیم ملی که با تفکرات ویلموتس بسته شده در بازی تدارکاتی مناسبی کنار هم ندیده ایم. ابتدای حضور ویلموتس در ایران ۲ بازی آن هم با عجله مقابل کره جنوبی و سوریه انجام دادیم اما دیگر بازی نکردیم.

تیم ملی برای بازی با هنگ کنگ آماده نیست

او افزود: آن بازی‌ها تنها برای شناخت ویلموتس از تیم ملی و اینکه او از کنار خط ببیند بازیکنانش چه کارایی دارند برگزار شد چراکه قبل از بازی با سوریه و کره سرمربی جدید تیم ملی تنها فیلم بازی ما را دیده بود. ما هم اینگونه تحلیل کردیم که هدف ویلموتس از این بازی‌ها سبک و سنگین کردن تیمش است، اما اکنون باید اذعان کنیم تیم ملی برای بازی با هنگ کنگ آماده نیست.

نمی‌توانیم بگوییم ویلموتس کارش را در تیم ملی ایران آغاز کرده است

کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: ویلموتس تاکنون حرکت‌هایی انجام داده که از نظر من حتی با این اقدام‌ها هم نمی‌توانیم بگوییم او کارش را استارت زده است. سرمربی تیم ملی ۲۳ بازیکن را به عنوان تیم ب یا تیم ترمیمی برای بازی با تیم ملی امید به اردو دعوت کرد که اعتقاد دارم آن حرکتش بی معنی بود و بار فنی خاصی نداشت و نباید از این کار ویلموتس هم به عنوان استارت تیم ملی یاد کنیم. به جز مظاهری و علی کریمی که پیش از این هم در اردو‌های تیم ملی شرکت می‌کردند تنها ۲ بازیکن یعنی محمد نادری و سیاوس یزدانی به تیم اصلی آمدند. با این تفاسیر کارمان را با ترس و لرز آغاز کردیم.

تیم ملی در نقطه صفر نیست و ۷۰ را هم رده کرده است

چراغپور تصریح کرد: با این وجود نکته امیدوار کننده این است که در هر حالتی ما تیمی را در اختیار داریم که هشت سال روی آن کار شده و این تیم ۲ بار به جام جهانی رفته است. تیم ملی اکنون صفر نیست و نقطه ۷۰ را هم رد کرده است. تیم ملی ایران هشت سال زیرنظر یک سرمربی منضبط و کاربلد بوده است و بسیاری از بازیکنانش تجربه بازی در جام جهانی و جام ملت‌ها را دارند.


بیشتر بخوانید: ملی پوشان فوتبال ایران آماده دیدار مقابل هنگ کنگ


رقابت‌های مقدماتی جام جهانی دست و پا گیر است

او با اشاره به اهمیت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی بیان کرد: برای ارزیابی کلی وضعیت تیم هم باید بازی‌های مقدماتی جام جهانی شروع شود. دیدار‌هایی که فوق العاده دست و پاگیر است. دیدید که عراق مقابل بحرین در آخرین لحظات از شکست فرار کرد و تساوی تیم‌های ضعیف‌تر گروه یعنی کامبوج و هنگ کنگ سبب شد اتفاقی در جدول نیفتد. در نهایت باید دید تیم ملی به چه طریقی می‌تواند از سد بحرین و عراق راحت‌تر عبور کند.

تیم ملی مقابل عراق و بحرین دچار مشکل می‌شود

چراغپور افزود: از خدا می‌خواهم مقابل این تیم‌ها به مشکل نخوریم، اما به هر حال در بازی با آن‌ها برای مان مشکل ایجاد می‌شود چراکه تیم ملی زمان کی روش بازی‌های سختی با عراق انجام داد و نتوانست در بازی‌های رسمی این تیم را شکست بدهد.

دیدگاه ویلموتس با ما به تیم ملی متفاوت است و امکان دارد او با کی روش هم صحبت کرده باشد

او درباره دلیل تغییر نکردن ترکیب تیم ملی نسبت به زمان کارلوس کی روش گفت: اهالی رسانه، فوتبال نویس ها، مربیان داخلی و لیگ برتری مان نگاهی به تیم ملی دارند که این نگاه با نظر مطبوعات، کارشناس ها، مربیان و آنالیزور‌های خارجی نسبت به فوتبال آسیا و ایران متفاوت است. بی شک ویلموتس هم در بلژیک، آلمان و کشور‌های دیگر دوستان و مشاورانی دارد و حتی امکان دارد در تماس با کی روش نظر کلی اش را نسبت به فوتبال ایران جویا شده باشد.

نتیجه گیری مربیان خارجی از فوتبال ایران، ترمیم سازمان دفاعی است

کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: فوتبال ما مشکلات نهادینه‌ای دارد که به آن‌ها توجه نمی‌کنیم. با این وجود وقتی مربیانی مانند برانکو، شفر، استراماچونی، ویلموتس و کی روش به ایران می‌آیند درباره فوتبال ایران به نتیجه مشخصی می‌رسند. نتیجه گیری آن‌ها از فوتبال ما این است که برای راهبری آن باید سازمان دفاعی تیم‌ها را درست کنند. در بین مربیان داخلی هم امیرقلعه نویی به هر تیمی می‌رود، ابتدا دفاع و هافبک دفاعی اش را درست می‌کند.


بیشتر بخوانید: دومین تمرین تیم ملی فوتبال ایران در هنگ کنگ برگزار شد + عکس


استفاده چرخشی از مدافعان میانی در کمتر جای دنیا انجام می‌شود

او افزود: تفکر ضعیف بودن سیستم دفاعی تیم‌های ایرانی بین مربیان خارجی که وارد فوتبال ایران می‌شوند، وجود دارد. کی روش هم در این زمینه حالت طبیعی اش را از دست داده بود و تمام بازیکنان تدافعی خود را کنار هم امتحان کرد. زوج خط دفاعی ایران با حضور بازیکنانی مانند پورعلی گنجی، مجید حسینی، پژمان منتظری، محمد حسین کنعانی زادگان، روزبه چشمی و حتی قبل‌تر سید جلال حسینی بار‌ها تغییر کرد. این نفرات به صورت چرخشی  در خط دفاع تیم ملی بازی می‌کردند درحالی که کمتر مربی‌ای در دنیا برای خط دفاعی چنین کاری انجام می‌دهد.

به ویلموتس و هاشمیان گفته اند برای اصلاح ساختار تیم ملی باید از عقب زمین شروع کنید

چراغپور تصریح کرد: در نهایت هم روی همین سردرگمی خط دفاع مان، تیم ملی در بازی با ژاپن تیکه پاره شد. اکنون هم احساس می‌کنم افرادی که به ویلموتس مشورت داده و با او جلسه گذاشتند و همچنین با وحید هاشمیان صحبت کردند به سرمربی و مربی تیم ملی پیشنهاد دادند باید برای اصلاح ساختار تیم ملی، از عقب زمین شروع کنند چراکه ما در نیمه تهاجمی مان بازیکنانی در اختیار داریم که خلاق، دریبل زن و با مهارت هستند و بخش هجومی تیم ملی از خط دفاعی مان خیلی بهتر است.

بازیکنان ایرانی در زمینه دفاعی بی سواد هستند

او افزود: حضور نفراتی مانند سردار آزمون، مهدی طارمی و کریم انصاری فرد سبب شده در بخش تهاجمی وضعیت خیلی بهتری نسبت به عقب زمین داشته باشیم. به نظر من اگر در نیمه دفاعی مان به خوبی عمل کنیم مشکلی در بخش تهاجمی نداریم. برقراری سیستم دفاعی خوب همواره نیاز به دانش، تئوری، بازبینی تصاویر ویدیوئی و ممارست در تمرین دارد و روند بسیار پیچیده‌ای است. نه در تیم‌های ملی پایه و نه در تیم‌های باشگاهی مان، این روند خوب طی نمی‌شود و به همین دلیل بازیکنان مان در زمینه دفاع بی سواد پیش می‌آیند.

بازیکن دفاعی متوسط در سطح آسیا بلافاصله مشتری پیدا می‌کند

چراغپور افزود: رئال مادرید با ۲ دفاع مرکزی که فاصله زیادی با هم دارند، بازی می‌کند و انگار نه انگار که دفاع باید متمرکز باشد. با این وجود مربیان ما مدام تعداد نفرات و سیستم‌های دفاعی شان را تغییر می‌دهند که می‌توان از آن به عنوان گردش‌های متوالی در دفاع نام برد. البته کار‌های دفاعی نه تنها در ایران بلکه در کل آسیا ضعف دارد و اگر بازیکنی در سطح متوسط هم باشد بلافاصله مشتری پیدا می‌کند.

مربیان لزومی نمی‌بینند تمام ریزه کاری هایشان را در بازی‌های دوستانه نشان بدهند

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه بسیاری از اهالی فوتبال کشورمان اعتقاد دارند مارک ویلموتس در بازی‌های تدارکاتی با سوریه و کره جنوبی نشان داد برخلاف کی روش اعتقاد به فوتبال هجومی دارد، گفت: شرایط بازی دوستانه با رسمی خیلی متفاوت است. به صورت مثال تعداد تکل ها، درگیری ها، سرزنی ها، ریسک بازیکنان، جنگندگی، سبک کاری شان در بازی‌های دوستانه با رسمی فرق دارد و بسیاری از سرمربیان هم لزومی نمی‌بینند تمام ریزه کاری‌های خود را در اینگونه بازی‌ها نشان بدهند.


بیشتر بخوانید: ویلموتس برای شاگردانش کلاس تئوری برگزار کرد


زیدان هم می‌تواند فقط حرف بزند و بگوید رئال مادرید هجومی بازی می‌کند

او ادامه داد: وقتی با تیم‌هایی مانند کره جنوبی و سوریه بازی می‌کنیم می‌توانیم تهاجمی بازی کرده و فوتبال رو به جلویی داشته باشیم، اما با ۲ کلمه حرف نمی‌توان گفت سبک تیم ملی کاملا هجومی یا دفاعی است. اگر اینگونه باشد زین الدین زیدان هم مدام باید به بازیکنان تیم رئال مادرید بگوید هجومی بازی کنید، اما چرا این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد؟ اگر قرار باشد با حرف زدن رئال تیمی هجومی شود، زیدان تنها حرف می‌زند درحالیکه می‌بینیم با جدایی کریستیانو رونالدو این تیم در کار‌های تهاجمی آسیب دید.

برای تهاجمی شدن تیم ملی باید بسیاری از شرایط نسبت به قبل متفاوت شود

چراغپور تصریح کرد: سرمربی رئال مادرید اکنون می‌خواهد با ۹ بازیکنی که در این فاز دارد تیمش را حمله‌ای کند، اما نمی‌تواند. به همین دلیل با حرف زدن ۲ نفر که می‌گویند ویلموتس در رختکن به بازیکن‌ها گفته است حمله کنید، اتفاقی نمی‌افتد. از طرفی نباید چندان به مصاحبه بازیکنان هم بهای فنی داد چراکه آن‌ها هر چه می‌شنوند می‌گویند، اما کارشناسان و اهالی رسانه باید بدانند برای تغییر ساختار تیم ملی و ارائه نمایش هجومی باید تاکتیک‌های کوچک، میزان دوندگی، کوچینگ و کار‌های تمرینی متفاوت از قبل شود.

در بازی‌های رسمی با دریافت یک گل از هنگ کنگ و بحرین تمرکز تیم ملی از بین می‌رود

او افزود: اگر به حرف بود، زین الدین زیدان برای تهاجمی کردن رئال مادرید خودش را نمی‌کشت یا بارسا وقتی لیونل مسی را در ترکیب نداشت به این حال و روز نمی‌افتاد. در بازی‌های دوستانه بازیکنان رها هستند و در این دیدار‌ها دفاع راست، چپ و مدافعان میانی هم می‌توانند در کار‌های تهاجمی شرکت کنند، اما اگر در بازی‌های رسمی حتی مقابل تیم‌هایی مانند هنگ کنگ و بحرین یک گل دریافت کنید، دردسر‌های تیم شروع خواهد شد و احتمال دارد بازیکنان تیم ملی به دلیل از بین رفتن تمرکزشان دیگر نتوانند به بازی برگردند.

فوتبال پیچیدگی‌های عجیب و غریبی دارد

چراغپور افزود: در بازی‌های رسمی باید مشخص شود اگر بازیکنی در کار‌های تهاجمی شرکت می‌کند چه کسی پشت او می‌ماند تا اگر توپ لو رفت جای آن بازیکن را پوشش بدهد. باید طراحی حمله، استراتژی دوم و ... معلوم باشد. به واقع پیچیدگی‌های عجیب
و غریبی در بازی فوتبال وجود دارد.


بیشتر بخوانید: تیم ملی فوتبال ایران درصدد ثبت هفتمین شروع رویایی با ویلموتس


امکان دارد تفکر ویلموتس در درازمدت به نتیجه برسد، اما با حرف زدن کاری پیش نمی‌رود

کارشناس فوتبال ایران گفت: کسی نمی‌تواند بگوید پرتغالی‌ها به صورت کامل دفاعی و بلژیکی‌ها هجومی بازی می‌کنند. امکان دارد تفکر مارک ویلموتس در دراز مدت به نتیجه برسد، اما با حرف زدن کاری پیش نمی‌رود.

هنگ کنگ تیم درجه چهار آسیا است و با ایران قابل مقایسه نیست

چراغپور درباره شناخت خود از تیم هنگ کنگ اظهار داشت: هنگ کنگ جزء تیم‌های درجه چهار آسیا است که نه بازیکنانش لژیونر می‌شوند. نه بازیکنان تولید شده اش در جایی مصرف می‌شوند. از طرفی این تیم تکنولوژی تولید فوتبالی، بازیکنانی با فیزیک مناسب، اندام خوب، سرعت میدانی زیاد ندارد. فقط نفراتش به دلیل کوتاه بودن پای خود سریع می‌دوند و به نوعی فوتبالش برای نژاد زرد است. هنگ کنگ فوتبالی ندارد و به هیچ وجه با ایران قابل قیاس نیست.

هنگ کنگ ۱۰ هزار سال دیگر هم به جام جهانی نمی‌رود اما ما می‌خواهیم برای ششمین بار جهانی شویم

چراغپور تصریح کرد: ما تیم اول آسیا هستیم که می‌خواهیم برای ششمین بار به جام جهانی برویم، اما تیم هنگ کنگ ۱۰ هزار سال دیگر هم به جام جهانی نمی‌رود. پای بازیکنان ایرانی به کشور‌های حرفه‌ای دنیا مانند پرتغال، ترکیه، انگلیس و روسیه باز شده است و به نظر من باید تیم ملی راحت ۳،۴ گل به هنگ کنگ بزند.

انتهای پیام/

اظهارات کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص دیدار ایران و هنگ کنگ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد ابراهیمی
۱۷:۴۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
دور از ادله در روز شهادت امام ازادی حرف سخیف زده بشه
آخرین اخبار