قابل توجه دوستداران نجوم؛

جمعه؛ منتظر پدیده‌ای نادر در فضا باشید

جمعه این هفته برابر با ۱۳ سپتامبر پدیده‌ای نادر در ماه اتفاق می‌افتد که بنا بر آمار‌ها هر ۲۰ سال یکبار روی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته محققان این آخرین ماه کامل در تابستان پیش از شروع اعتدال پاییزی خواهد بود؛ نام ماه دِرو یا Harvest ریشه در فرهنگ‌های گذشته دارد که در آن ماه کامل و پرنور در آسمان دیده می‌شد و به این ترتیب کشاورزان می‌توانستند در تاریکی شب به دِروی محصول‌های کشاورزی خود بپردازند. این نام گذاری به سال ۱۷۰۶ میلادی باز می‌گردد.
 

ماه دِرو به ماه کاملی گفته می‌شود که پیش از شروع اعتدال پاییزی روی می‌دهد و ماه دِرو امسال حدود ۲۵ دقیقه پس از غروب خورشید در بیشتر مناطق نیمکره شمالی کره زمین مشاهده می‌شود و به دلیل قرار گرفتن خورشید در برابرماه، شب از حالت معمول روشن‌تر خواهد بود.
 

به طور معمول ماه کامل حدود ۵۰ دقیقه پس از غروب خورشید در آسمان ظاهر می‌شود، اما امسال تنها پس از ۲۵ دقیقه اهالی مناطق نیمکره شمالی می‌توانند آن را در آسمان شب مشاهده کنند.
 

به گفته محققان علت خاص بودن پدیده ماه دِروی امسال که هر ۲۰ سال یک بار روی می‌دهد، کوچک بودن ماه کامل ۱۴ درصد کمتر از حالت همیشگی ماه کامل است. این کوچک بودن غیرعادی ماه به دلیل قرار گرفتن کره ماه در دورترین نقطه از مدار گردشی کره زمین است که هر ۲۰ سال یک بار این تقارن با ماه دِرو روی می‌دهد.

ماه دِروی امسال به دلیل دریافت تابش نور از خورشید، اندکی قرمز و مایل به نارنجی خواهد بود؛ ماه کامل معمولاً ابعادی بزرگ دارد زیر نسبتاً به کره زمین نزدیک است.
 
ماه دارای یک مدار بیضوی است و هر بار در یک مدار ۲۹ روزه به دور کره زمین می‌چرخد؛ ماه زمانی که در دورترین فاصله در مدار خود به دور کره زمین قرار دارد سبب ایجاد ابرماهی کوچک‌تر از حد عادی می‌شود.
 

ماه درو در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود دارد و اهالی کشور‌های مختلف بروز آن را جشن می‌گیرند؛ این پدیده در کشور ژاپن با نام تسوکیمی tsukimi (جشن ماه) از قرن‌ها پیش مورد توجه است.

منبع: cnn
 
انتهای پیام/
 

وقتی ماه دِرو و ماه کامل همزمان روی می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.