ابوالفتح در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترامپ دنبال شو تلویزیونی است نه مذاکره

كارشناس مسائل بين‌الملل گفت: تهران مذاکره با واشنگتن را در قالب برجام ممکن می داند.

برای ایالات متحده صرفا مذاکره مهم است، ولی ایران مذاکره را برای نتیجه می‌خواهدامیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اقدام اخیر ترامپ مبنی بر اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: بولتون علاوه بر تفکرات ضد ایرانی،  روابط خوبی با گروهک منافقین دارد و رفتن او برای ما خبر خوبی به حساب می آید.

او ادامه داد: بولتون همواره در نشست‌های  گروهک منافقین شرکت می کند، همچنین قبل از  اینکه به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب شود، در  گردهمایی‌های منافقین اعلام کرد که ژانویه ۲۰۱۹ را در میدان آزادی جشن خواهند گرفت و  در همین راستا، چندی  بعد از ورود به کابینه ترامپ، ایالت متحده از برجام خارج شد. همچنین  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بولتون را یکی از اعضای تیم ب دانست که سهم به سزایی در افزایش و اعمال تحریم‌ها بر ایران داشته‌ است.

او در خصوص این گمانه زنی که اخراج بولتون از می تواند نشان دهنده رویکرد مثبت کاخ سفید برای مذاکره با کشورمان باشد، خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد که اخراج بولتون از سمت مشاور امنیت ملی، گام مثبتی در جهت توافق با تهران خواهد بود، زیرا تا زمانی که اقدام عملی از سوی آمریکا در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان روی حرف و تحلیل ها حساب کرد و تغییر در کابینه ترامپ را حرکت  موثری در جهت کاهش تنش‌ها در روابط میان تهران و واشنگتن دانست. در شرایط فعلی مسئله‌ مهم برای ایران، رفتار آمریکا است و اظهار نظر‌های تلطیف شده ترامپ یا جا به جایی‌ها در کابینه او هیچ اهمیتی ندارند.

ابوالفتح ادامه داد: اگر ایالات متحده در آینده نزدیک معافیت‌هایی را در خصوص صادرات نفت ایران یا کاهش تحریم ها در نظر بگیرد می‌توان گفت گام‌هایی را در جهت انجام مذاکرات و بهبود روابط برداشته است، در غیر اینصورت  اخراج بولتون به تنهایی  هیچ تاثیری در شرایط فعلی ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: به موازات برکناری بولتون دیگر مقامات دولت آمریکا، مانند استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور اعلام کرد که علاوه بر فشار حداکثری بر ایران، تحریم‌ها را افزایش خواهند داد.

او گفت: ترامپ در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا دیدار با روحانی تاثیری بر روی کاهش تحریم‌ها خواهد داشت؟ گفته بود: (باید ببینم چه می‌شود؛ او در واقع با این جمله اعلام کرده است که این فرض را رد نکرده است.)، ولی تاکنون اقدامی در جهت بهبود روابط انجام نشده است تا زمانی که اتفاقی نیافتد بعید به نظر می‌رسد که دیداری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بین آقای روحانی و ترامپ رخ دهد.

ابوالفتح در خصوص اقدامات ضد و نقیض ایالات متحده در قبال ایران از اضافه کردن تحریم‌های جدید به لیست تحریم‌ها علیه تهران تا به ظاهر تمایل  برای مذاکره با مقامات کشورمان گفت: اختلافات ترامپ با بولتون موضوعات متعددی را در برمی‌گیرد یکی از موارد اختلاف مربوط به ایران بوده مسئله طالبان، سوریه و کره شمالی هم مطرح بوده است مجموعه‌ای از این عوامل و موضوعات باعث شده تا ترامپ مشاور امنیت ملی خود را کنار بگذارد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ترامپ حتی پیش از خروج از آمریکا از برجام نیز به کرات خواستار گفتگو با مقامات ارشد ایران بوده است منظور ترامپ از گفت وگو با ایران و برداشت ایران از مذاکرات متفاوت است. اینکه جدیدا ترامپ خواهان مذاکره با ایران شده ادامه همان سیاست‌های قبلی است رئیس جمهور آمریکا مذاکره را صرفا برای مذاکره می‌خواهد و به آن به عنوان یک موفقیت در میان شکست هایش در عرصه بین الملل نگاه می‌کند، ولی جمهوری اسلامی ایران مذاکره را برای نتیجه دنبال می‌کند.

او با اشاره بر این مطلب که به دلیل عدم نتیجه  در مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی و  این موضوع که رایزنی‌ها هیچ  دستاوردی را برای پیونگ یانگ در پی نداشته است، اضافه کرد: این نکته موجب بدبینی ایران شده  تا جایی که بدون پیش شرط،  وارد توافق جدیدی با ایالات متحده  نشود و انجام هر گونه مذاکره را به تعلیق تحریم‌ها یا کاهش فشار حداکثری منوط کرده است. تا وقتی که تهران به خواسته‌های خود در این خصوص دست نیابد بعید است که آماده مذاکره جدیدی شود.

ابوالفتح در خصوص این مطلب که بولتون قربانی سیاست‌های ناموفق ترامپ شده است، افزود: وقتی سیاست‌های یک رئیس جمهور پیش نرود مبادرت به تغییر دستیار‌ها و مشاوران خود می‌کند. بولتون نیز اولین کسی نیست که از سوی ترامپ کنار گذاشته می‌شود پیش‌تر نیز دو نفر از سمت مشاور امنیت ملی، یک  نفر از سمت وزیر خارجه و  یک شخص هم  در وزارت دفاع از دولت دونالد ترامپ کنار گذاشته شده بودند.


بیشتر بخوانید: ظریف: با وجود بهترین دوست ترامپ در تیم ب، آمریکا به دشمن احتیاج ندارد


کارشناس  مسائل  آمریکا در پایان خاطرنشان کرد: قطعا در صورت اختلاف بین ترامپ و کابینه اش ،  مشاوران او باید استعفا دهند یا عزل می شوند. از این جهت وقتی دیدگاه‌های بین رئیس جمهور آمریکا و دستیارانش همسو نباشد ادامه حضور آن فرد به سیاست هایشان لطمه می زند و طبیعی است که از  کاخ سفید گذاشته شود.

انتهای پیام/

حضور  بولتون در کابینه ترامپ، باعث لطمه زدن به سیاست‌های خارجی  ایالات متحده بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار