از فواید درمانی لیکوپن چقدر می‌دانید؟

یکی از بزرگترین فواید لیکوپن این است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد به DNA و ساختار‌های سلولی آسیب وارد می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لیکوپن در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت و ... وجود دارد. لیکوپن نوعی کاروتنوئید با خواص آنتی اکسیدانی است. کاروتنوئیدها، رنگدانه‌های قرمز، زرد و نارنجی موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها هستند.

از فواید درمانی لیکوپن چقدر می‌دانید؟


یکی از بزرگترین فواید لیکوپن این است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد به DNA و ساختار‌های سلولی آسیب وارد می‌کنند:

لیکوپن و سرطان: مطالعات مختلف ارتباط بین مصرف لیکوپن و پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی را ثابت کرده اند. مصرف لیکوپن خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

لیکوپن و قلب: لیکوپن ممکن است ضمن افزایش سطح کلسترول HDL (خوب)، توانایی کاهش کلسترول LDL (بد) را داشته باشد. بنابراین، مصرف این نوع آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، گرفتگی شریان ها، فشار خون بالا و دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق ارتباط دارد.

لیکوپن و سکته مغزی: در کنار تمام فواید لیکوپن، این نوع آنتی اکسیدان مزیت دیگری از جمله جلوگیری از سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون دارد. به گفته محققان، کاهش سطح التهاب بدن و در نتیجه کاهش کلسترول در نتیجه مصرف لیکوپن، باعث کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی: سطح ایمن لیکوپن در انسان برابر با ۷۵ میلی گرم در روز است. لیکوپن غیر سمی است با این حال، آلرژی به لیکوپن موجود در غذا ممکن است باعث اسهال، تهوع، درد معده یا گرفتگی، گاز و از دست دادن اشتها شود. لیکوپنمی که در اثر آن رنگ پوست نارنجی می‌شود، با مصرف بالای لیکوپن بروز می‌کند. این عارضه بی خطر است و با کاهش مصرف لیکوپن برطرف می‌شود.

زنان باردار احتیاط کنند: مصرف مکمل‌های لیکوپن در زنان باردار باید با احتیاط صورت گیرد، چون این مکمل خطر تولد زودرس و یا وزن کم هنگام تولد را بیشتر می‌کند.

خطرات بیشتر: لیکوپن ممکن است هنگام مصرف با دارو‌های ضد انعقاد، دارو‌های ضد پلاکت، دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و یا ناپروکسن، خطر خونریزی را افزایش دهد. از آنجا که لیکوپن ممکن است باعث کاهش فشار خون شود، از مصرف لیکوپن با دارو‌های فشار خون خودداری کنید.

منبع: آوای سلامت

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار سلامت ، لیکوپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار