باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

روند لاک پشتی بازسازی منزل سیل زدگان گلستانی در آستانه پاییز/وعده هایی که به فصل خزان رسید

۶ ماه از سیل ویرانگر گلستان گذشته است و همه در مناطق سیل زده مشغول ساخت و ساز هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،بارش‎های سیل آسا در آغازین روزهای سال ۹۸ در کشورمان موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی ساکنان این مناطق شد. میزان خسارات ناشی از این سیلاب در سه استان لرستان، خوزستان و گلستان بیش از سایر استان‌ها بود. در روزهای اولیه پس از وقوع سیل نیروهای جهادی داوطلب و بخش دولتی و نظامی از ارتش گرفته تا سپاه حضور پررنگی در این مناطق داشتند.
 
بارش این باران های سیل آسا منجر به سرریز شدن آب از سدهای بوستان و گلستان در روزهای پایانی سال شد، که سیلاب را مهمان ناخوانده گلستانی‌ها کرد. ابتدا شهرهای کلاله و گنبدکاووس دچار آب گرفتگی شدند و سپس سیل به آق قلا رسید.

پس از گرفتار شدن برخی از روستاهای استان گلستان در سیل, هزاران جوان مخلص بسیجی به صورت داوطلبانه برای امدادرسانی و کمک به مردم سیل‌زده راهی استان‌های شمالی کشور شدند و شبانه‌روز به خدمت‌رسانی و کمک به مردم پرداختند.

سیل و بارش باران در چند روز اخیر علاوه بر تمام سختی‌ها و خساراتی که به بار آورد، قابی تمام عیار از همدلی و اتحاد و همبستگی مردم ایران را به تصویر کشید. تصویری که نشان داد مردم ایران در تمام سختی‌ها و مشکلات در کنار هم هستند و برای کمک به هموطنانشان از چیزی دریغ نمی‌کنند.

حال ۶ ماه از سیل ویرانگر گلستان گذشته و در دوران پساسیل تمامی مردم و مسئولان دست به دست هم در تلاشند تا این استان زیبا را به حالت اول بازگردانند و آسیب‌های این سیل  را به بهترین شکل جبران کنند اما این تلاش نیاز دارد هرچه سریعتر تکمیل شود.
 
در سیل اخیر ۲۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده اند، که ۷ هزارو ۳۰۰ واحد به صورت احداثی و ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد به صورت تعمیراتی ارزیابی شده است.

یکی از کارشناسان بنیاد مسکن که پیگیر تعمیرات خانه یکی از سیل زده‌هاست می‌گوید: بلافاصله بعد از حادثه سیل در مناطق حاضر شدیم ارزیابی منازل را شروع کرده و تشکیل پرونده داده و در نوبت بانک قرار گرفتند.
 
لزوم هماهنگی بیشتر مسئولین/بازسازی خانه سیل زدگان هم چنان ادامه دارد.

شعب بانک مناطق سیل زده، مملو از از مردم سیل زده است، بعضی تشکیل پرونده داده اند و می‌خواهند روند دریافت وام سریع‌تر انجام شود بعضی هم وام را دریافت کرده اند و دنبال مراحل بعدی بازسازی اند.

خانم جوانی که در حال بازسازی منزلش است می‌گوید: وام ما در دو مرحله بوده است مرحله اول به خوبی پیش رفته است و سقف و ستون‌ها را زده اند از عملکردشان راضی هستیم.
 
لزوم هماهنگی بیشتر مسئولین/بازسازی خانه سیل زدگان هم چنان ادامه دارد.
 

مردم از نحوه پرداخت وام ها گله مندند

 
یکی از ساکنان درباره بازسازی منزل مسکونی اش در سیل اخیر گلستان  می‌گوید: برای تعمیر قسمتی از منزل مسکونی خود تشکیل پرونده و درخواست وام از بانک عامل مربوطه کردم، اما می‌گویند اسم شما در فهرست نیست و پس از گذشت یک هفته که پیگیر این موضوع شده ام ،هنوز نتیجه‌ای نگرفته ام.
 
لزوم هماهنگی بیشتر مسئولین/بازسازی خانه سیل زدگان هم چنان ادامه دارد.

مرد میانسالی با نارضایتی پرونده اش را ورق می‌زند می‌گوید: روند پیگیری شان کند است. بانک به بنیاد مسکن و بنیادمسکن به بانک محول می‌کند،از مسئولین می‌خواهم که هماهنگی شان را بیشتر کرده و مردم بیش از این معطل نکنند.
 
لزوم هماهنگی بیشتر مسئولین/بازسازی خانه سیل زدگان هم چنان ادامه دارد.

شهروند دیگری حرفش را تصدیق می‌کند و می‌گوید: در حال بازسازی خانه ام هستم، الان بناهایم منتظر مصالح است، ۸ میلیون تومان را باید بانک آزاد کند تا بتوانم برداشت کنم و دنبال مابقی کار‌های بازسازی منزل خود بروم، اما مسئولین حضور ندارند.
 

نزدیک شدن فصل سرما هم وغم اصلی سیل زده‌ها شده است

 
یکی از مردم منطقه می‌گوید: فصل پاییز است وزش باد و باران در آن طبیعی است ساخت خانه هم حداقل تا دوماه دیگر طول می‌کشد.
 
لزوم هماهنگی بیشتر مسئولین/بازسازی خانه سیل زدگان هم چنان ادامه دارد.
 
یک بانوی ترکمن که خانه شان به قدری آسیب دیده که نیاز به تخریب و ساخت مجدد دارد می‌گوید:فصل پاییز و زمستان نزدیک است از طرفی سقف ما هم درحال ریزش است ، از مسئولین مربوطه می‌خواهم که وام لازم جهت ساخت خانه ام را زودتر پرداخت کنند.

زمانی نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی که نیاز به تعمیر داشتند با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان انجام شد و بیش از ۱۷ هزار قرارداد در بانک‌ها منعقد  گردید.
 
او در ادامه گفت:از واحد‌های احداثی در مناطق سیل زده گلستان  ۴۳۸۰ فقره پی کنی، ۳۰۱۰ فقره فنداسیون  گذاشته ، ۱۵۰۰ مورد هم اسکلت سازی و۴۵۰ عدد سقف در این مناطق اجرا شده است.
 
لزوم هماهنگی بیشتر مسئولین/بازسازی خانه سیل زدگان هم چنان ادامه دارد.

زمانی نژاد افزود: طبق صحبت ها وهماهنگی هایی که با بانک عامل داشتیم، قرار شده است بانک مشکلات را سریع‌تر حل کند تا متقاضیان بعد از مراجعه به بانک ظرف  مدت ۳تا ۴ روز امور آنها انجام شود.

بیشتر بخوانید: 



۶ ماه از سیل گذشته است و هنوز وضعیت مسکن بعضی از مردم معلوم نشده است که امیدواریم با تسریع در سازوکار‌های لازم ، روند بازسازی در مناطق سیل زده  پیش رود تا پاییز و زمستان گرمی را پیش رو داشته باشند.
 
گزارش از سید رمضان حسینی
 
انتهای پیام / اس
برچسب ها: سیل ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.