لاکچری بازی بچه پولدارها به عزاداری محرم هم رسید!

در این سال‌ها با وجود تحولات در بسیاری از موضوعات باز هم ماه محرم برای امام حسین اهمیت خود را از دست نداده است اما بروز رگه‌هایی از اشرافی‌گری در برخی از این مراسم مذهبی دیده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پیراهن چند میلیونی مخصوص محرم، هیئت‌های لاکچری، مداح‌هایی که برای چند ساعت روضه امام حسین (ع)، میلیون‌ها تومان به جیب می‌زنند، رانت‌خوارانی که پشت ریش و تسبیح پنهان شده‌اند، گوش دادن به روضه در ماشین آخرین‌مدل آن هم با صدای بلند و نامتعارف، تأسیس و ساخت حوزه‌های علمیه لاکچری، رونمایی از قرآن طلاکوب و... نمونه‌های از سبک زندگی است که با توسل به دین، ضمن مشروعیت‌بخشی به خود، پدیده‌ای به نام بورژوازی مذهبی را شکل داده‌اند؛ وضعیتی که جامعه ایران، نسلی از اشرافیت را در آن تجربه می‌کند که زیر لوای دین اقدام به برگزاری این‌چنین مراسم‌هایی می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که فشار اقتصادی کمر بسیاری از مردم را خم کرده است.

عزاداری سالار شهیدان نزدیک به ۱۴ قرن قدمت دارد و آمدورفت ایام و نسل‌ها و حکومت‌ها باعث نشده ذره‌ای از اهمیت و جایگاه امام حسین (ع) نزد مردم کاهش یابد. آنچه حادثه کربلا را قرن‌ها زنده نگه داشته است، مردمی بودن این سوگواره در دوره‌های مختلف بوده است.

تطویل و تسلسل می‌تواند برای افکارعمومی ناخوشایند باشد

حسین خدایاری، پژوهشگر و جامعه‌شناس سیاسی به آسیب‌شناسی این وضعیت پرداخته، می‌گوید: در سال‌های اخیر مراسم محرم تغییرات اساسی کرده است. حادثه کربلا مربوط به یک بازه زمانی خاص و مشخص است و از لحاظ تاریخی نیز روز‌های تاسوعا و عاشورا مختص عزاداری است. گسترش رویداد عاشورا با عناوین و القاب و نام‌گذاری‌های مختلف شاید برای آن بخش از شهروندانی که ارادت بیشتری به امام حسین (ع) دارند، قابل قبول باشد، اما برای افکار عمومی تطویل و تسلسل آن می‌تواند ناخوشایند باشد. به‌ویژه از بعد سیاسی؛ سیاسی کردن مراسم حسینی نه به معنای عدم آگاهی‌بخشی و تبیین جنبه‌های سیاسی حادثه عاشورا، بلکه به معنای نگاه جناحی و ظاهری در راستای منافع حزبی و جناحی بزرگ‌ترین خیانتی است که می‌تواند در حق این حادثه عظیم صورت گیرد و از این روی، صیانت از حادثه عاشورا و مصادره به مطلوب نکردن آن، وظیفه همه علاقه‌مندان به امام حسین (ع) است.

این جامعه‌شناس می‌افزاید: بدیهی است هر شهروندی می‌تواند با انگیزه عشق به امام حسین (ع) در هرلحظه از روز و شب به راز و نیاز و عزاداری بپردازد، اما نمی‌توان به این بهانه، فضا‌های عمومی شهر را محدود کرد. این که انتظار داشته باشیم دو ماه از سال (محرم و صفر) کل جامعه و افکار عمومی معطوف به عزاداری باشد، نه با باور‌های دینی و نه با ملاحظات اجتماعی و روانی امروزی سازگاری ندارد. شایسته است ایام عزاداری امام حسین (ع) به‌صورت رسمی به همان اصل حادثه بسنده شود تا فضا‌های عمومی مثل سینماها، سالن‌های تئاتر و سایر مراکز تفریحی و خدماتی در این ایام شاهد رکود و محدودیت نباشند تا حرمت عاشورا از سوی همه اقشار مردم، پاس داشته شود.

لاکچری بازی بچه پولدارها به عزاداری محرم هم رسید

زندگی اشرافی در سایه مذهب

خدایاری می‌گوید: از طرف دیگر، در چند سال اخیر، خوی کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری در میان برخی مسئولان و اقشار مذهبی که وجهه اجتماعی خود را با انتساب به مذهب کسب کرده‌اند، آن‌چنان شیوع پیدا کرده که منجر به خلق یک طبقه جدید شده است. موضوعی که یکی از آفت‌های جدیدی است که اگرچه پیشینه تاریخی دارد، اما آثار مخربی در جامعه خواهد گذاشت که کمترین آن می‌تواند کمرنگ شدن اعتقادات دینی، بدبینی و همچنین ایجاد شکاف بین مردم، مسئولان و متولیان امور دینی باشد. این وضعیت فقط به سبک زندگی به‌ظاهر اسلامی فرزندان برخی از مسئولان و ژن‌های خوب محدود نمی‌شود، بلکه این سبک از زندگی اشرافی که در سایه مذهب خود را بازتعریف کرده است، به‌صورت آفتی به برخی از مداح‌های شناسنامه‌دار نفوذ کرده است، به نحوی که عکس‌های آنان با حسن رعیت‌ها یا حسین هدایتی‌ها و ... که امروز به‌عنوان اخلال‌گر در نظام اقتصادی کشور شناخته شده‌اند، در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

ریشه رانت و سوءاستفاده از مذهب کجاست؟

این پژوهشگر توضیح می‌دهد: بدون تردید ریشه‌های بازتولید این طبقه در ایران را که به‌عنوان کشوری اسلامی با مؤلفه‌های مذهبی در جهان شناخته می‌شود، باید در رانت و سوءاستفاده از مذهب جستجو کرد؛ سوءاستفاده‌ای که برخی را دچار توهم خودبرترپنداری می‌کند، آن‌چنان‌که امتیاز‌هایی را که از رابطه و رانت به‌دست می‌آورند، نه‌تن‌ها حق مسلم خود می‌دانند، بلکه طلبکارانه، آن را سهم خود از سفره انقلاب عنوان می‌کنند. ناگفته پیداست آفت اشرافیت مذهبی از «ازدواج نامشروع سیاست و دیانت» متولد شده است، چراکه تجمیع درست سیاست و دیانت، فرزند مسئولیت‌پذیر و صالحی خلق می‌کند که مصلحت و منافع عمومی را بر مصلحت و منافع شخصی ترجیح می‌دهد. اما تجمیع نامشروع این دو، نفع‌طلبی و خودخواهی و منکر‌هایی مانند تزویر، ریا و فساد را اشاعه می‌دهد.

خدایاری توضیح می‌دهد: خوشبختانه امروزه جریان مطالبه‌گری از مسئولان و آقازاده‌هایی که مانور اشرافیت می‌دهند و برای به رخ کشیدن ثروت‌های بادآورده پدران خود، با هم کورس «برند بازی» می‌گذارند و کل‌کل لاکچری می‌کنند، در میان قشری از مردم به راه افتاده است. بسیاری از مردم به شکل‌گیری این قشر حساس شده‌اند و برخی مسئولان را ناگزیر به پاسخگویی یا مجبور به تغییر رویه و سبک زندگی‌شان کرده‌اند. نمونه بارز این موضوع، عقب‌نشینی برخی مداحان از برنامه‌ها و مراسم‌های پرزرق‌وبرق محرم است.

انقلاب برای مبارزه با اشرافی‌گری بود

این نوع اشرافی‌گری و سوءاستفاده از دین، آن‌چنان در جامعه زیاد شده است که دیگر از حرف‌های درگوشی و پچ‌پچ به اظهارنظر کارشناسان تلویزیون نیز رسیده است. یک استاد حوزه و پژوهشگر تاریخ اسلامی چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی به سبک اشرافیت مذهبی در جامعه تاخت.

حجت‌الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه و پژوهشگر تاریخ اسلام در برنامه «ثریا»، اشرافی‌گری در جامعه اسلامی را نکوهش کرد و گفت: در حکومت امام علی (ع) یا در نظام جمهوری اسلامی اگر اشرافی‌گری پدیدار شود، حتماً اشرافی‌گری مذهبی است. چرا که حکومت، اسلامی است و آنان که به اشرافی‌گری روی آورده‌اند، حتماً با چهره مذهبی و دینی وارد شده‌اند و با استفاده از مذهب، اشرافی‌گری را باب کرده‌اند. در حالی که سال ۵۷ مردم بپا خاستند تا با انقلاب، اشرافیت را از بین ببرند، نه اینکه علاوه بر اشرافیت سیاسی، اشرافیت مذهبی نیز در کشور ایجاد شود. در واقع یکی از اهداف مهم انقلاب در مبارزه با طاغوت و سرنگونی حکومت پهلوی، مبارزه با اشرافی‌گری بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
فقط ميتونم بگم متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
خدا تو قرآن گفته مردم عمر خودشونو صرف قيافه گرفتن برا همديگه تلف ميكنن
به نظر من جز در بصيرت ضهيشكي نميتونه برا كسي قيافه بگيره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
خدايا اخر و عاقبت همه مون رو بخير کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
به رخ کشیدن ماشین هاشون با اسم امام حسین...
امام حسین احتیاجی به نوشتن اسمش روی ماشین های چند صد میلیونی نداره امام حسین امر به معروف ونهی از منکر میخواد احترام به دین میخواد کمک به فقیر ها رو از ما میخواد وای بر ما که اصل دین را رها کرده و به فرعیات متوسل شده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
این ماشین هارو باید اوراق کرد
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۵:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
حسین کجا ، شما کجا ، گرفتین ما رو ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
يوسف
۱۵:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
اين جماعت تشنه ديده شدن و فخر فروشي هستند و خداوند فخر فروشان را دوست ندارد
إنّ الله لا یُحِبُّ کُلَّ مُختالٍ فَخور
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۱۵:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
چرا بیراهه میرید شما حر رو نگاه کنید شاید عاقبت به خیر شدند امام حسین همه رو قبول میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
این مرا یاد خلفای عباسی میاندازه که امام حسین (ع) را فقط برای عوامفریبی الم کرده بودند و رفتارشان اصلا حسینی نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
مجید جان علم درسته نه الم که بمعنی درد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
امام حسین مال همه هست
Iran (Islamic Republic of)
سناتور
۱۲:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
متاسفانه برخی خدا نشناسها از دین سوءاستفاده میکنن و با ریا ثروت اندوزی میکنن و اگر نهج البلاغه رو خونده باشید امیرالمومنین گفته هیچ جا ثروتی اندوخته نمیشه جز اینکه حق مظلومی ضایع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
امیر بوجاری
۱۱:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
این جماعت ناز نازی محنت ندیده بترسند از اینکه با نام حسین(ع) فخر فروشی می کنند چوب ان را هم خواهند خورد. به قول شاعر. ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست. عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
خب بهتر از این که اون ور آب جاهایی که فکر ش نمی کنی باشند مجلس امام حسین شاید خدا خواسته تو این مجالس این ها هم بیان وسربراه بشند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
ابا عبدالله الحسین ع امام و ارباب همه مشتاقان و عاشقانشون هستند در سر تا سر کره زمین با هر ملیت و رنگ و نژاد و زبانی که باشند با هر قیافه و تیپی که باشندفقط کافیست راه و روش و منش و اخلاق و رفتار و افکار و گفتارشان را در جهت دین اسلام ناب محمدی ص بچرخانند به صراط مستقیم لبیک یا حسین ع تا بتوانند سوار کشتی نجات حضرت ارباب شوند و رستگار شوند و بدانید و آگاه باشید مردم جهان کشتی نجات بشریت ایشان ظرفیتش به اندازه تمامی بشریت در هر زمانه ایی است . والسلام و صلوات التماس دعا . لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
اوستوراغیان
۱۰:۳۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
باید برن فیلم مختار نامه رو چند مرتبه ببینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام. وقتتون بخیر. به نحوه ارتباط دیگران به معصومین دست نزنیم. امام حسین تنها متعلق به بچه هیئتی ها، بچه مذهبی ها. دخترای با حجاب نیست. امام حسین متعلق به همه انسانهاست از فقیر و غنی تا خوب و بد. زشت و زیبا. چه کسی میدونه شاید همین بچه پولدارهایی که به نظر من و تو خیلی بی مذهبن دست چندتا ادم رو گرفتن و کمکشون کردن.. به دلخوشی انسانها دست نزنیم. ما انسانها در جوار رحمت ایزدی در بهشت بودیم یعنی لیاقت ما جز بهشت نبوده. این ماشینها و ویلاهای لوکس در مقابل بهشت چیه که ما از اونجا رونده شدیم بذاریم هر کسی هز طور میخاد از زندگیش لذت ببره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
به چه قیمتی ؟
همه حق دارند از زندگی لذت ببرند نه هرگی
همین ها خون مردم را در شیشه کرده اند وزندگی خوش را از آن ها گرفته اند واز نام امام حسین سواستفاده می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
این چه حرفیه ، سو استفاده از دین و تخریب اهل بیت را با هیج چیزی نمیشه توجیه کرد...یعنی چی بذاریم هر کسی هر جور می خواد زندگی کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
متاسفم برای شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
آقازاده اند دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
ععجب روزگاریههههههه!
Sweden
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
فلسفه ی قیام امام حسین مبارزه بااشرافیت بود ولی افسوس که همین اشراف دم از امام حسین می زنند ولی درعمل خلاف آن عمل می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
آقازاده هستن هميشون؟
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۰۸:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
باز دمشون گرمممممممممممممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
واقعا برات متاسفم شرم بر تو و همه اون ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
برات متاسفم احتمالا خود تو یکی از این جماعت رانت خوار هستی...
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۵:۱۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
من یک کاسب کار آزادم نه مثل شماها کارمند آقای رانت خوار.....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
داداش جنبه داشته باش تحقیق کن این مراسم و احسان ها که میگیریم و می خوریم فقط بدست این افراد امکان پذیر است