محققان به روش جدیدی برای ارزیابی میزان درد از طریق سیگنال‌های مغزی دست یافتند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  مدیریت درد یک فرآیند چالش‌برانگیز است، به گونه‌ای که پیشگیری بیش از حد از درد، خطر اعتیاد بیماران به دارو‌های ضد درد را به دنبال دارد و درمان نشدن درد هم ممکن است به ایجاد درد‌های مزمن طولانی مدت و سایر عوارض منجر شود.

امروزه پزشکان میزان درد را بر اساس گزارش بیماران ارزیابی می‌کنند. اما در مورد بیمارانی که نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند مانند کودکان، بیماران سالخورده که مبتلا به زوال عقل هستند و یا کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته و بیهوش هستند، تاکنون روش خاصی وجود نداشته است.

فناوری 16 //////روشی جدید برای ارزیابی میزان درد در افراد بیهوش!

به تازگی محققان دانشگاه MIT موفق شدند با استفاده از یک دستگاه پرتابل تصویربرداری که فعالیت مغز را تجزیه و تحلیل می‌کند، سطح درد بیمار را اندازه گیری کنند.


بیشتر بخوانید: هدف‌گیری دارو‌های آلزایمر با مدل‌های مغزی جدید


در این تکنیک از طیف امواج مادون قرمز نزدیک جمجمه و مغز بهره گرفته شد و سنسور‌های قرار گرفته روی پیشانی بیمار، غلظت هموگلوبین اکسیژن دار را نشان دادند که نشان دهنده فعالیت نورون هاست، زیرا قشر جلوی مغز، نقش مهمی در پردازش درد دارد.

هنگامی که بیمار صدمه دیده است، مناطقی از مغز که با درد همراه هستند، افزایش شدید هموگلوبین اکسیژن‌دار و کاهش هموگلوبین بدون اکسیژن را نشان می‌دهند و این تغییرات با نظارت بر امواج مادون قرمز نزدیک مغز قابل تشخیص است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار