مدیرعامل پالایشگاه کرمانشاه از اجرای بیش از ۳۲۰ میلیون دلار طرح توسعه‌ای در پالایشگاه کرمانشاه طی چند سال آینده خبر داد.

بیش از ۳۲۰ میلیون دلار طرح توسعه‌ای در پالایشگاه کرمانشاه اجرا می شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  فرهاد کاویانی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت ورودی و تولیدات پالایشگاه کرمانشاه، گفت: هم اکنون خوراک پالایشگاه کرمانشاه ۲۳ هزار بشکه نفت خام در روز است که بنا داریم این میزان را با انجام دوره اورهال ۴۵ روزه تا ۲۶ هزار بشکه در روز افزایش دهیم.

او ادامه داد: هم اکنون در پالایشگاه کرمانشاه پنج فرآورده اصلی شامل ۱۰۰ هزار مترمکعب گاز، چهار هزار بشکه بنزین یورو ۲، سه تا چهار هزار بشکه نفت سفید و ۱۰ هزار بشکه نفت کوره تولید می‌شود که عمده این تولیدات بر اساس برنامه شرکت پالایش و پخش است و امکان دخل و تصرف چندانی در آن نداریم.

مدیرعامل پالایشگاه کرمانشاه از تولید ۱۲ نوع حلال به عنوان فرآورده‌های ویژه نیز در این پالایشگاه خبر داد که از جمله آن‌ها می‌توان به پنتان، هگزان، حلال ۴۰۲، حلال ۵۰۲، حلال ۵۰۳ و... اشاره کرد.

به گفته کاویانی، میزان تولید این فرآورده‌های ویژه طی دو سال اخیر بعد از واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی، ۱۸ برابر شده است.

او بیان کرد: با افزایش تولید و تلاش برای بازاریابی و بازرگانی این محصولات خصوصا در خارج از کشور، توانستیم پالایشگاه را به سوددهی برگردانیم و بدهی‌ها و زیان انباشته‌ای که از گذشته وجود داشت را تسویه کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای توسعه پالایشگاه کرمانشاه هم یاد کرد و افزود: چهار طرح توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری حدود ۳۲۰ میلیون دلار در برنامه داریم که ظرف چند سال آینده اجرا خواهند شد و با اجرای آن‌ها برای حدود ۱۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

او یکی از مهمترین این طرح‌ها را تولید هگزان بدون بنزن اعلام کرد و یادآور شد: سالانه ۱۲ هزار تن کمبود این محصول را در کشور داریم که از طریق واردات تامین می‌شود و با راه‌اندازی این طرح، پالایشگاه کرمانشاه می‌تواند تقریبا تمام نیاز کشور را پوشش دهد.

کاویانی زمان مورد نیاز برای اجرای این پروژه ملی را حدود دو سال اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی تولید هگزان بدون بنزن نیز از حدود یک تا دو ماه آینده آغاز خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه کرمانشاه عنوان کرد: برنامه افزایش ظرفیت پالایشگاه از ۲۵ هزار بشکه به ۴۰ هزار بشکه در روز و همچنین کیفی سازی محصولات نیز دو پروژه توسعه‌ای دیگر است که از شهریور سال آینده استارت می‌خورد و ظرف مدت سه سال اجرا خواهد شد.

او گفت: هم اکنون قرارداد مطالعات این طرح‌ها با رقم ۸.۵ میلیارد تومان با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت بسته شده است.

کاویانی از اجرای طرح برج تقطیر در خلاء نیز به عنوان چهارمین طرح توسعه‌ای پالایشگاه کرمانشاه خبر داد.

مدیرعامل پالایشگاه کرمانشاه از ساماندهی لجن نفتی در پالایشگاه کرمانشاه هم یاد کرد و با اشاره به تولید سالانه حدود ۵۰۰ بشکه لجن نفتی به عنوان یک معضل در پالایشگاه، افزود: در گذشته مجبور بودیم این لجن را در استخر‌هایی ذخیره کنیم که اکنون با همکاری یک شرکت دانش بنیان و با استفاده از یک نوع کاتالیزور، این لجن نفتی به مازوت یا نفت کوره تبدیل می‌شود.

به گفته کاویانی، ساماندهی لجن نفتی و مدیریت خروجی دودکش‌ها باعث شده پالایشگاه کرمانشاه از صنایع سبز استان و تنها پالایشگاه خارج از لیست آلاینده کشور باشد.

در ادامه هوشنگ دامیار معاون مالی و اداری پالایشگاه کرمانشاه نیز با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی و مالی پالایشگاه طی دو سال اخیر، گفت: در این مدت فروش فرآورده‌های ویژه از ۷۱ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۱۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسید.

او تاکید کرد: حاشیه سود خالص پالایشگاه از ۳.۶ درصد در سال ۹۵ به ۸.۳ درصد در سال ۹۷ رسید و رشد فروش نیز از ۲۰ درصد (در سال ۹۵ نسبت به ۹۴) به ۱۰۱ درصد (در سال ۹۷ به ۹۶) رسید.

دامیار با بیان اینکه مزایای پالایشگاه برای کارکنان و نیرو‌های قراردادی برقرار است، گفت: پرداخت حقوق و ارائه رفاهیات با روندی بهتر از گذشته صورت می‌گیرد.

انتهای  پیام/ز

 

ساماندهی لجن نفتی در پالایشگاه کرمانشاه

برچسب ها: صادرات ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.