آغاز مهر پایان عمر بخاری های نفتی

به دنبال بروز برخی حوادث تلخ و ناگواری در مدارس برخی استان‌های کشور، موضوع استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی مدارس بیش از گذشته مورد توجه و تاکید مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، طی سال‌های اخیر استاندارد نبودن سیستم گرمایشی مدارس در برخی استان‌های کشور حوادث تلخ و ناگواری را رقم زده است، که رنجش خاطر و نگرانی خانواده‌ها و دانش آموزانی که کلاس هایشان با این قبیل تجهیزات گرم می‌شود را دو چندان می‌کند.

استان اردبیل به لحاظ شرایط آب و هوایی و واقع شدن در اقلیم سرد و کوهستانی کشور از جمله استان‌هایی است که سرمای زمستانی را زودتر از سایر نقاط کشور تجربه می‌کند که همین امر توجه به موضوع استاندارد سازی تجهیزات گرمایشی و جمع آوری وسایل گرمایشی غیر استاندارد و جلوگیری از وقوع حوادث تلخ و ناگوار را بیشتر می‌کند.

طبق گفته مسئولان اداره کل آموزش و پرورش و همچنین نوسازی مدارس استان اردبیل، در چند سال اخیر اقدامات چشمگیری در این رابطه صورت گرفته است و می‌توان گفت این استان گام‌های آخر تا بر چیده شدن بخاری‌های نفتی از سطح مدارس استان را بر می دارد.

پایان عمر بخاری‌های نفتی در مدارس اردبیل/ تا شروع سالتحصیلی پرونده بخاری‌های نفتی در استان اردبیل بسته خواهد شد

تجهیز سیستم گرمایشی ۷۳۵ مدرسه روستایی

احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: استانداردسازی فضا‌های آموزشی و تامین آسایش جانی و روانی دانش آموزان از اولویت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان بوده و در همین راستا در چند سال اخیر اقدامات قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است.

ناصری افزود: اقدامات صورت گرفته در استان اردبیل با توجه به سردسیر بودن و سپری شدن بیش از نیمی از سال تحصیلی در فصول سرد و زودرس بودن سرما و استفاده زود هنگام سیستم‌های گرمایشی در مدارس، در زمینه استانداردسازی تجهیزات گرمایشی از وضعیت نسبتا مطلوبی نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است.

او با بیان اینکه تجهیز مدارس استان به سیستم‌های گرمایشی هوشمند و حذف کامل بخاری‌های نفتی غیر استاندارد، مورد تاکید ما است افزود: از مجموع چهار هزار مدرسه موجود در استان با ده هزار کلاس درس، در حدود ۳۱۵ مدرسه با ۳۶۶ کلاس که عمدتا در مناطق روستایی واقع شده‎اند از بخاری‌ های نفتی استفاده می‌کنند، که کار جایگزینی بخاری‌های نفتی با بخاری‌های گازی هوشمند در ۱۲۰ مدرسه به اتمام رسیده و مابقی مدارس نیز تا چند روز آینده تکمیل و تحویل خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر اینکه در حذف بخاری‌های نفتی مناطق روستایی، الویت با مناطقی است که گازکشی شده و مدارس دارای علمک گاز هستند، بیان داشت: در حال حاضر ۷۳۵ کلاس درس در روستا‌های استان به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شده‎اند.

پایان عمر بخاری‌های نفتی در مدارس اردبیل/ تا شروع سالتحصیلی پرونده بخاری‌های نفتی در استان اردبیل بسته خواهد شد

آغاز مهر، پایان عمر بخاری‌های نفتی در مدارس اردبیل

دولت لطفی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: استانداردسازی تجهیزات گرمایشی و حذف بخاری‌های نفتی مدارس یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده و طبق مصوبه مجلس در سال ۹۲ مبنی بر حذف بخاری‌های نفتی، این موضوع در اولویت برنامه‌های کاری ادارات کل نوسازی استان‌ها قرار گرفته است.

لطفی افزود: استان اردبیل نیز از این موضوع مستثنی نبوده و قبل از تصویب این مصوبه و از سال ۱۳۹۲ در بحث جمع آوری بخاری‌های نفتی غیراستاندارد و جایگزینی آن با تجهیزات گرمایشی استاندارد در سطح مدارس استان ورود پیدا کرده است.

او با بیان اینکه شرط تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد برخورداری مدارس از گاز طبیعی و انجام لوله کشی گاز است، اظهار داشت: در تمام مدارس شهری و روستایی که زیرساخت لازم برای نصب تجهیزات گرمایشی استاندارد فراهم بوده است، عملیات نصب این تجهیزات صورت گرفته و مابقی مدارس باقی مانده نیز تا شروع سال تحصیلی به اتمام رسیده و تحویل آموزش و پرورش داده خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل با ذکر این نکته که منظور از بخاری‌های نفتی، بخاری‌های نفتی کاربراتوری و استاندارد است، بیان داشت: در برخی مناطق عشایری بخش ارشق مشگین شهر و گرمی به دلیل نبود زیر ساخت لازم از بخاری‌های نفتی کاربراتوری استفاده می‌شود و بخاری‌های نفتی غیر استاندارد و چکه‌ای از سطح مدارس استان جمع آوری گردیده است.

پایان عمر بخاری‌های نفتی در مدارس اردبیل/ تا شروع سالتحصیلی پرونده بخاری‌های نفتی در استان اردبیل بسته خواهد شد

لطفی با اعلام اینکه استاندارد سازی تجهیزات گرمایشی و نیز حذف کامل بخاری‌های نفتی در استان مراحل نهایی خود را سپری می‌کند افزود: طبق اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان و آمار موجود در سامانه این اداره کل، در مجموع ۳۱۵ مدرسه از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کردند که به منظور جایگزینی این بخاری‌ها با بخاری‌های استاندارد، طی چند نوبت مناقصه و تعیین پیمانکار لازم، عملیات گاز کشی و علمک گذاری این مدارس شروع گردید.

او در پاسخ به این سوال که زمان دقیق پایان جمع آوری بخاری‌های نفتی در استان گفت: تلاش می‌شود تا شروع سال تحصیلی و آغاز مهرماه پرونده بخاری‌های نفتی غیر استاندارد در استان اردبیل به طور کامل بسته شود.

افزایش اعتبارات استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی به منظور جمع آوری بخاری‌های نفتی و جایگزینی آن با تجهیزات گرمایشی استاندارد به استان اردبیل تخصیص یافته است، تصریح کرد: از زمان ورود این اداره کل به بحث بخاری‌های نفتی سال به سال بر اعتبارات این بخش افزوده شده و اعتبارات تخصیصی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش چشمگیری داشته است.

لطفی ادامه داد: ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی در سال ۹۸ برای جمع آوری و جایگزینی بخاری‌های نفتی اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای خرید ۵۰۰ دستگاه بخاری هرمتیک و توزیع آن در سطح مدارس استان هزینه گردیده است، اظهار داشت: تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۱۹۸ مدرسه استاندارد سازی گردیده است که در این میان، ۸۳۰ مدرسه به تاسیسات حرارت مرکزی و ۳۶۸ مدرسه نیز به سیستم گرمایشی تابشی مجهز گردیده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل افزود: تاسیسات حرارتی ۲۰۰ مدرسه با ۴۵۰ کلاس درس نیز تا پایان سال ۹۸ تکمیل خواهد شد.

لطفی ادامه داد: تمام تجهیزات و بخاری‌های مورد نیاز مدارس استان از سال قبل خریداری و در انبار این اداره نگهداری شده است و به نوبت در اختیار مدارسی که عملیات گاز کشی و نصب علمک گاز در آن‌ها به اتمام رسیده است قرار می‌گیرد و در این زمینه مشکل اعتباری وجود ندارد.

پایان عمر بخاری‌های نفتی در مدارس اردبیل/ تا شروع سالتحصیلی پرونده بخاری‌های نفتی در استان اردبیل بسته خواهد شد

او در مورد مزایای بخاری‌های استاندارد خریداری شده نیز گفت: بخاری‌های موجود از نوع بخاری‌های هرمتیک هوشمند بوده که تنظیم خودکار دمای بخاری متناسب با دمای محیط، تنظیم زمان روشن و خاموش شدن به ویژه در روز‌های تعطیل، دو جداره بودن دودکش و استفاده نکردن از اکسیژن محیط و تهویه مناسب از جمله مزایای این نوع بخاری هاست.

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل با اشاره به اینکه این اداره کل در راستای استاندارد سازی مدارس سه برنامه را در اولویت کاری خود قرار داده است گفت: حذف مدارس خشتی و گلی، حذف و جمع آوری بخاری‌های نفتی غیر استاندارد و حذف مدارس کانکسی از اهم اقدامات این اداره کل به منظور استاندارد سازی فضای آموزشی در استان خواهد بود.

تجهیزات گرمایشی ۲۳ درصد مدارس استان غیراستاندارد است

حسن محمدی ادیب معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: از مجموع ۲۷۴۰ واحد آموزشی با ۱۰ هزار و ۵۴۰ کلاس درس موجود در استان، تجهیزات گرمایشی دو هزار و ۱۰۰ واحد آموزشی استاندارد بوده و ۶۴۰ واحد نیز از تجهیزات گرمایشی غیر استاندارد بخاری نفتی یا گازی معمولی استفاده می‌کنند.

محمدی ادیب با اشاره به اینکه برنامه بعدی اداره کل نوسازی در راستای استاندارد سازی تجهیزات گرمایشی مدارس، جمع آوری بخاری‌های گازی معمولی و جایگزینی آن با بخاری‌های هوشمند خواهد بود اظهار داشت: در مجموع ۱۰ هزار و ۱۵۳ کلاس از بخاری گازی معمولی و ۳۱۵ مدرسه از بخاری نفتی برای گرم شدن کلاس استفاده می‌کنند.

او از آمار ۲۳ درصدی غیر استاندارد بودن سیستم گرمایشی مدارس اردبیل خبر داد و افزود: در حدود ۹ درصد این مدارس، در مناطق شهری و ۱۴ درصد نیز مدارس مناطق روستایی و عشایری هستند که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹ استاندارد سازی این مدارس نیز به اتمام برسد.

پایان عمر بخاری‌های نفتی در مدارس اردبیل/ تا شروع سالتحصیلی پرونده بخاری‌های نفتی در استان اردبیل بسته خواهد شد

معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل بیان داشت: سیستم گرمایشی ۹۱۷ مدرسه گرمایشی تابشی، ۳۶۸ مدرسه تابشی و ۴۶ مدرسه نیز بازسازی گرمایش مرکزی در آن صورت گرفته است.

محمدی ادیب افزود: از سال ۹۰ که وظیفه استانداردسازی تجهیزات گرمایشی به این اداره کل محول گردیده است تا سال ۹۷، نزدیک به ۴۰۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال برای اجرای این طرح در مدارس استان هزینه شده است.

او تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بالغ بر ۶۸ میلیارد ریال اعتبار برای استان تصویب گردیده بود که ۱۰۰ درصد آن تخصیص یافته است. میزان این اعتبارات نسبت به سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است که انتظار می‌رود میزان این اعتبارات تا پایان افزایش داشته باشد.

یکی از وظایف ذاتی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده برای جامعه است. بدون شک این وظیفه خطیر و حساس بدون در نظر گرفتن استاندارد‌های لازم فضای آموزشی و تامین آرامش روحی و روانی دانش آموزان بی نتیجه خواهد بود.

حوادث ناگوار اتفاق افتاده برای دانش آموزانی که بدون شک قربانی سهل انگاری و بی توجهی مسئولان در استاندارد سازی بخاری‌ها شدند، زخم عمیقی بر جان و روح این دانش آموزان و عامه مردم نهاده که در کوتاه مدت التیام نخواهد یافت.

بی شک حوادث روی داده در شین آباد و زاهدان اولین و آخرین نخواهد بود اگر علاج واقعه قبل از وقوع، اتفاق نیافتد، تا آتش گرفتن بخاری‌های مدارس به قصه تکراری فصل‌های سرما تبدیل نشود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.