گزارش/

بازار پر نوسان مسکن در سه ماهه تابستان ۹۸/ آیا خانه در زمستان ارزان می‌شود؟

بازار مسکن در سه ماهه اول تابستان دارای تب و تاب قیمتی بسیار زیادی بود اما با آغاز اجرای طرح ملی مسکن قیمت‌ها در برخی از مناطق تا مرز ارزان شدن پیش رفت.

کباری/بازار پرنوسان مسکن در سه ماهه تابستان/ آیا خانه در زمستان ارزان می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال بازار مسکن در مقایسه با سال‌های گذشته از تب و تاب بیشتری برخوردار بود؛ به طوری که بسیاری از متقاضیان که امسال قصد داشتند از طریق تسهیلات سرپناهی برای خود خریداری کنند هم زمان با گران شدن صد درصدی قیمت مسکن از خرید منصرف شدند.

بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن در ۶ ماهه ابتدایی سال بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته این در حالی است که ما شاهد افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت‌ها از اسفند  سال گذشته هستیم.

بسیاری از خریداران مسکن در این بازار معتقدند اگر ما سال گذشته می‌توانستیم یک واحد کوچک ۵۰ متری خریداری کنیم، اما امسال با این افزایش قیمت‌ها حتی قادر به اجاره یک واحد ۵۰ متری هم نیستیم.

بسیاری از مستأجران هم امسال با دیدن قیمت‌های نجومی در این بازار به سمت حاشیه شهر‌ها مهاجرت کردند به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد امسال وضعیت بازار اجاره در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار پررونق‌تر بوده و قیمت‌های بازار اجاره در این مناطق شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی به دلیل افزایش متقاضی بوده است.

بسیاری از خریداران مسکن در این بازار همواره اعلام می‌کنند که قیمت‌ها در تابستان امسال به شکل چشمگیری رشد داشت به طوری که اگر در سال گذشته میانگین یک متر مربع واحد مسکونی در منطقه مرکز تهران متری ۶ میلیون تومان بود، اما هم‌اکنون این منطقه قیمت‌هایش به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان افزایش یافته و همین موضوع باعث شده که ما دست از خرید برداریم و به سمت اجاره نشینی برویم.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف گسل‌های تهران /خریداری یک هزار و ۵۰۰ دستگاه شتاب نگار زلزله در کشور


بر اساس این گزارش بازار مسکن در تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار داغ‌تر بود، به طوری که در ابتدای سال قیمت‌ها به صورت روزانه افزایش می‌یافت و همین موضوع باعث ورود بسیاری از دلالان و سوداگران به بازار مسکن شد، در همین رابطه یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  بیان کرد: قیمت ها در بازار مسکن پس از اتمام ماه رمضان به صورت روزانه و حتی ساعتی تغییر می‌کرد و همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از خریداران مسکن شده بود.

او با بیان اینکه بسیاری از خریداران با شنیدن قیمت‌ها به مناطق پایین‌تر و یا حاشیه تهران مهاجرت کرده‌اند، گفت: متأسفانه گران شدن قیمت مسکن باعث راکد شدن بازار ما شده، اما هم‌اکنون به دلیل کاهش نرخ ارز و به ثبات رسیدن آن و همچنین شنیدن اخبار امیدوارکننده از بازار مسکن قیمت‌ها کمی رنگ آرامش و ثبات به خود دیده است.

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک درباره بازار اجاره در سه ماهه تابستان امسال هم گفت: متأسفانه بازار اجاره تابع بازار خرید و فروش مسکن است و به دلیل آنکه امسال قیمت‌های خرید و فروش رشد ۱۱۰ درصدی داشته قیمت‌های اجاره هم به بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد رسید.

او با بیان اینکه هم‌اکنون بیشترین تقاضا‌ها برای واحد‌های کوچک متراژ ۵۰ تا ۶۰ متری است، گفت: به دلیل آنکه بازار واحد‌های مسکونی کوچک متراژ داغ است بسیاری از سازندگان و فروشندگان طمع خود را بیشتر کرده و همین موضوع باعث گران‌تر شدن این واحد‌ها در مقایسه با واحد‌های بزرگ متراژ شده است.

این مشاور املاک اظهار کرد: به دلیل کاهش تقاضای بازار مسکن واحد‌های بزرگ متراژ قیمت‌های این واحد‌ها کاهش ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی داشته و به نظر می‌رسد که بازار خانه‌های میلیاردی در تهران بسیار راکد شده است.

بر اساس این گزارش یک اشتباه محاسباتی در زمان رونق ساخت و ساز بازار آپارتمان‌های بزرگ متراژ، لوکس و نیمه لوکس را دچار رکود کرد به طوری که حجم سنگین سرمایه‌گذاری بر این نوع واحد‌ها که بین سال‌های ۸۸ تا ۹۱ صورت گرفته به کسادی ۵ ساله بازار فروش واحد‌های لوکس بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷ منجر شد با این حال این نوع واحد‌ها از رونق نصف و نیمه واحد‌های میان متراژ و ارزان قیمت در سال گذشته بی‌نصیب بودند به طوری که واحد‌های کمتر از ۱.۲ میلیارد تومان سهم ۶۵ درصدی از معاملات مسکن شهر تهران در ماه گذشته را داشتند.

همچنین در ماه گذشته بیشترین قرارداد‌های خرید و فروش در واحد‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان منعقد شد که سهم ۱۵ درصد از معاملات را به خود اختصاص دادند، همچنین رتبه دوم خرید و فروش را آپارتمان‌های ۴۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومانی با ۱۲.۳ درصد را کسب کردند.

بر اساس این گزارش همچنین در تابستان امسال اجرای طرح ملی تولید مسکن که توسط رئیس جمهور در تهران کلنگ‌زنی شد و همچنین صحبت کوبنده وزیر راه وشهرسازی مبنی بر اینکه متقاضیان خرید فعلا دست نگه دارند باعث کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن در یک ماه گذشته شد، به طوری که آمار‌ها از سوی اتحادیه املاک استان تهران نشان داد که در مناطق ۲۲ گانه تهران شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن به ویژه در بخش خرید و فروش بودیم.

بر اساس این گزارش در سه ماهه تابستان امسال این بازار فراز و نشیب بسیار زیادی داشت به طوری که در ماه‌های ابتدایی این فصل قیمت‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافت، اما بعد از تبلیغات گسترده دولت در حوزه مسکن و همچنین اعلام دست نگه داشتن متقاضیان برای خرید و فروش از سوی وزارت راه وشهرسازی باعث به آرامش رسیدن این بازار شد.

دست‌های ضد انقلاب در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داده بود

در همین رابطه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از خرداد ماه حجم رشد قیمتی مسکن متوقف شده و در برخی از مناطق هم شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم، گفت: متأسفانه در بازه‌ای از زمان سوداگران و دلالان وارد بازار مسکن شده و قیمت‌ها را افزایش می‌دادند و به طور قطع در این رابطه حضور ضد انقلاب‌ها هم بی‌تاثیر نبوده است.

او افزود: بسیاری از این افراد با حضور در شبکه‌های خارجی و مانور دادن بر روی افزایش قیمت مسکن باعث بهم ریختگی بازار مسکن شده بودند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این افراد قصد داشتند با گران جلوه دادن بازار مسکن مردم را تحریک کنند، اما ما سعی کرده‌ایم با رونق تولید مسکن و همچنین کوتاه کردن دست دلالان و سوداگران آرامش را به این بازار برگردانیم.

اسلامی تاکید کرد: مهم‌ترین هدف ما برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و عرضه مسکن است که با افتتاح طرح ملی اقدام مسکن با حضور رئیس جمهور در شهر‌های جدید و تهران بتوانیم این بازار را به رونق برسانیم.

او بیان کرد: سعی داریم بسیاری از متقاضیانی که در اندیشه خرید مسکن هستند از طریق ثبت‌نام در طرح ملی مسکن بتوانند به آرزوی خانه‌دار شدن خود برسند.

کاهش ۷۴ درصدی معاملات مسکن در چند ماه گذشته

همچنین ایرج رهبر  دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در سه ماهه تابستان شاهد کاهش معاملات مسکن تا مرز ۷۴ درصد بوده‌ایم، گفت: به دلیل آنکه قیمت مسکن از سال گذشته رشد ۱۱۰ درصدی داشته است، اما هم زمان با کاهش معاملات مسکن قیمت‌ها هم در این بازار به مرز ثبات و کاهشی رسیده است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران  درباره علت کاهش معاملات مسکن، گفت: قیمت مسکن به صورت غیر متعارف افزایش یافت و همین موضوع باعث کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم شد و به گونه‌ای که مردم نتوانستند متناسب با این رشد قیمتی قدرت خرید خود را افزایش دهند.

او افزود: با اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر نخریدن مسکن از سوی مردم تعداد معاملات مسکن کاهش یافت و متقاضیانی که قصد خرید مسکن را داشتند با این صحبت‌ها دست از خرید برداشتند.

رهبر تصریح کرد: تولید برنامه‌های جدید مسکن از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی و اطلاع‌رسانی گسترده آن‌ها باعث شد که دلالان و سوداگران به مرور از این بازار خارج شوند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران درباره بازار اجاره مسکن در سه ماهه تابستان هم گفت: زمانی که رکود در معاملات مسکن وجود داشته باشد، بازار اجاره خود به خود تقویت می‌شود و همین موضوع باعث شد که بسیاری از  خریداران مسکن به سمت بازار اجاره هدایت شوند.

او با بیان اینکه تولید مسکن استیجاری و ملکی باعث می‌شود که نیاز جامعه مستأجران را برطرف شود، گفت: زمانی که با کمبود عرضه تولید مسکن روبه رو شویم خود به خود بازار اجاره تقویت می‌شود به همین دلیل آمار‌ها در تابستان نشان داد که قیمت‌ها در طول این مدت نسبت به سال‌های گذشته روند جهشی و رو به رشدی داشته است.

رهبر با بیان اینکه در نیمه دوم سال بازار اجاره نسبت به نیمه اول سال کم رونق‌تر خواهد بود، گفت: در یک ماه گذشته هم زمان با نزدیک شدن به فصل مدارس میزان جابه‌جایی‌ها بسیار افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث رشد اجاره‌بها می‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران توضیح داد: نمی‌توانیم اعلام کنیم که در نیمه دوم سال قیمت‌های مسکن کاهش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد که فشردگی تقاضا در چند ماه گذشته باعث افزایش ریسک قیمتی در بازار مسکن می‌شود بنابراین باید خریداران مسکن در این بازار با اختیار و برنامه‌ریزی بهتری وارد شود.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در واحد‌های کوچک متراژ

حسام عقبایی نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تابستان امسال شاهد رکود تورمی عمیق و سنگینی در بازار مسکن بودیم گفت: در سه دهه اخیر بازار مسکن چنین رکود تورمی عمیقی را تجربه نکرده بود به طوری که قیمت مسکن از مرز صددرصدی عبور و تا ۱۲۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه رکود در این بازار به مرز ۸۰ درصدی رسیده بود گفت: میزان معاملات در ۶ ماه ابتدایی سال به کاهش ۷۸ درصدی رسید.

عقبایی با بیان اینکه معاملات مسکن به دلیل افزایش نامتعارف قیمت‌ها کاهش یافته بود گفت: از تیر ماه به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش تقاضای بازار مصرفی و کاهش قدرت خرید مردم قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت گفت: آمار‌ها نشان داد که میزان سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار کاهش یافت و از سوی دیگر هم زمان با کاهش قیمت سکه و ارز در این بازار قیمت‌ها در بخش مسکن هم روند نزولی گرفت.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران تصریح کرد: کاهش معاملات مسکن در این زمینه باعث شد که قیمت‌ها در واحد‌های بزرگ متراژ و همچنین کوچک متراژ زیر ۱۵۰ متر تا مرز ۳۰ درصدی کاهش یابد.

وی اظهار کرد: در بخش اجاره هم به دلیل نگرانی مستأجران این بازار زودتر از موعد مقرر معاملاتش آغاز شد به طوری که بسیاری از متقاضیان این بازار ۲ تا ۳ ماه زودتر به دنبال واحد مسکونی مورد نظر خود بودند.

عقبایی اظهار کرد: بازار اجاره هم در این ایام شاهد افزایش قیمت بوده البته در برخی از ایام میزان رشد قیمت اجاره در مقایسه با سایر ماه‌ها کمتر بوده است.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران گفت: پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال بازار مسکن روند نزولی به خود بگیرد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این بازار در نیمه دوم سال وارد رکود عمیق‌تری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
یه عده دلال در تمام کانالها حضور دارن ومیخان جو بدن واقعیت اینه که دخل وخرج نمیخونه یعنی رکود و نزول
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
اگر اتحاد وجود داشته باشد و نخریم حتما ارزان خواهد شد. ودولت هم برخورد کنه با بنگاه دارانی که بی انصاف هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
هی چی بگم
دیگه از همه چی بریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
به خاطر اینکه ازدواجی صورت نمی گیره؟؟!! وهمه چیز درسطح گران وباقی مانده؟؟!!!!
ودولت مقصر همه ی این مشکلات است؟؟!!!
United Arab Emirates
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
رشد جمعیت سن ازدواج آینده مسکن را در ایران بحرانی نمی بیند .
الان ما 14 همکاریم در یک شعبه بانک اکثرا تک فرزند دیگه این بچه خونه برا چی میخاد .این تهرانه بواسطه مهاجرت جوانان تحصیلکرده به شرکتهای گوناگون شهر

دجار مشکله .مشکل تهران را حل کنید تمدکز زدایی از این شهر داشته باشید . 60درصد گردش مالی کشور در تهرانه وقتی پول اینجا باشه مردم هجوم میارند مشکل اینجاست تهران تهران تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
یه سوال دارم
موردی سراغ دارید که کم نوسان باشه؟
United Arab Emirates
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
متقاضی واقعی مسکن خیلی کم است الان دلالان وارد بازار مسکن شدند چند صباحی بگذره دلال پولش لازم داره و وقتی مصرف کننده واقعی نباشه بازار وارد رکود مشود ودلال جما عت پول سرگردان خود میخواد و مطمین باشید با نخریدن قیمت کاهش می یابه .
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
باسلام در کشورهای دیگه اقتصاد با دست مزد متناسب تعین میشود اما در کشور ما فقط کارگر بیچاره و کارمندان مالیات میپردازند واقایون با ثروتهای باد اورده نه مالیات میدن بلکه فرار مالیاتی هم میکنند تا مدیریت درست نشه هیچی درست نمیشهبعنوان مثال همین مسکن طرح ملی چند وقته کلنگش به زمین خورده هر روز ما رو گذاشتن سر کار و فقط وعده وعید میدن به گفته رهبر عزیزمان هم گوش نمیدن من فکر میکنم مخصوصا مسکن را گران نگه داشتن تا ماصاد جمعیت از تهران به حاشیه برن الان بالا شهر که خودشان زندگی میکنند ببینید همه نوع امکانات دارن بجز شهرهای اطراف تهران و شهرستانها تو رابخدا با شور ما بازی نکنید فقط این را میدانم سویس با یک کد بانکی یک کشور ثروتمنده ولی ما تازه دنبال مالیات و ووکاسه چکنم چکنم دست گرفتیم در عمل صفربخدا این همه شهید ندادیم که غنی غنیتر وضعیف ضعیفتر بشه یا علی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
قیمت مسکن به روند نزولی خود تا تابستان ۹۹ همچنان ادامه می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۶:۰۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
بالا رفتن قیمت فقط به خاطر اینه که مردم هرچقدر گران میشه بیشتر خرید میکنن برعکس کشورهای دیگه خرید نکنن غیر ممکنه گران بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
الان حقوق من ماهی 2.5 بعد خونه در وسط شهر متری 25 میلیون یعنی من 10 ماه فقط پول جمع کنم یک متر خونه می تونم بخرم حالا یه خونه 60 متری را حساب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
دوستان پول تو بانک نگه ندارید اگه پول دارید فقط مسکن بخرید تا سال بعد این موقع قیمت ملک چند برابر خواهد شد مطمئن باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
اونهایی که مسکن ندارن که دیگه توان خریدش رو ندارن اگه هم بتونن بخرن میخوان استفاده کنن و گرون شدن یا ارزون شدنش براشون فرقی نمیکنه می مونه اونهایی که این بازار رو برای سودا گری میخوان و به ازای سود بیشتر خون مردم رو تو شیشه میکنن ، توصیت به اوناست دیگه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
شک نکن هرچه بگذره ، رکود مسکن عمیق تر میشه و به بالای 95 درصد می رسه.
چون افرادی که مسکن ندارند پول ندارند که بخرند و بخاطر رکود هم سوادگران هم نمی خرند
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۳:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
معلومه توخودت یکی ازهمین دلال هاهستی
وگرنه نه خریداری هس نه بازاری
کسی هم دیگه براش فرقی نداره
فقط همینوبگم بااین رشدمنفی جمعیت کمتراز۳سال دیگه خونه اینقدرزیادبشه که
التماس کنن برای خریدچون نسل جدیددیگه نه میتونن ازدواج کنن نه اونایی هم که ازدواج کردن حالاحالاها بچه میخوان
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۳۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
دلار -ماشین - سکه -سوخت-میوه- پوشاک - کاغذ -لوازم برقی و ....... میره بالا
خب دقیقا شما چه کاری میکنین که هیچ کاری از دستتون بر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۲:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
سلام به چه دردی میخوره اگه نیمه دوم کاهشی بوجودبیاد خیلی بخوادبیادپایین حداقل 10% یا20% بیشترازاین نیست درضمن درنیمه دوم مردم چه جوری خونه بخرن نقل ومکان کنن مردم بیشترشون درفصل بهار تا تابستان فرزندانشون تعطیل هستند یعنی درتابستان تعدادمسکن واسه فروش وهم خریدبیشتره نسبت نیمه دوم بنظره من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
قشنگ اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
به همین خیال باشین که خونه ارزون میشه!!!...
United States of America
ساسان
۱۱:۴۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
با سلام
قیمت مسکن تابع چند معیار متفاوته
1 - قیمت مصالح
2- دستمزد کارگر
3- عرضه و تقاضا
.
.
با توجه به همون سه تای اول که رشد چشمگیری داشته میتونیم متوجه بشیم که سازنده مسکن ملک ای رو که آماده میکنه واسه فروش سودی باید براش داشته باشه
و چون اون سه عامل دائما در حال تغییره و بالا و پایین میاد افزایش اش باعث افزایش قیمت مسکن میشه اما کاهش اش باعث کاهش نمیشه.
دلیل اش هم اینه : سازنده مسکن اعلام میکنه من با قیمت و مصالح گرون مسکن رو آماده سکونت کردم
و پایین اومدن اش تاثیری روی ارزونی ملک که من ساختم نداره
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ناامیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
نا امید نباش!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
توی یک بازی دایره وار وارد شدیم که هیچ وقت پایانی ندارد تا وقتی که طراحان بازی دوستان باشند همین طور پیش میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
نخريد نخريد ارزان مي شود
Germany
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
من مشاور املاک دارم در تهران که اگه ارزون بشه 10 درصد و بعدش 4-5 سال ثابت میمونه از همه خنده دار تر این جمله در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داده بود واقعا چه کسی در بازار پول داره ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
مسکن گران ؟!خودروگران ؟! لوازم خانگی گران گوشت گران لبنیات گران موادغذایی گران وبعضا ناسالم بیمه گران وناکارآمد درمان گران گران وهرروز به قیمت موارد فوق افزوده می شود؟!!! مثل اینکه دولت هیچ مسؤلیتی درقبال مردم ندارد؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
این نتیجه انتخاب خودتونه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
آقای وزیر اهن و کاشی و سرامیک و حمل و نقل و سیم و ادوات برقی وکارگر و .... را سه برابر کردن ؟ وقتی نهاده های تولید یک کالا چند برابر میشه , قیمت اون کالا هم چند برابر خواهد شد ِ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
خونه حتما ارزون میشه. چون رکود داره شروع میشه. فروشنده زیاد داره میشه و خریدار کم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
خونه حتما ارزون میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
هیچ کاهشی ما ندیدیم قیمتها همچنان در اوجه
Iran (Islamic Republic of)
123
۱۰:۲۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
الان دهه شصتی ها که بیشترین دهک جامعه هستند نیاز به مسکن و تقاضای بالای مسکن دارند دولت باید ساماندهی کند همین طرح مسکن مهر چرا ادامه نیافت چرا توسعه پیدا نکرد که وضعیت بشه این...
بدبختی یکی دوتا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
چرا مشاوران املاک از طریق یه سیستم و یه کارت شناسایی معتبر ساماندهی نمی شن تا ما بدونیم کدومشون عادلانه داره رفتار می کنه!؟ هر کدومشون برای ترقی هزارتا ترفند برای فروش و اجاره خونه دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
اقا هر چقدر تولید مسکن افزایش داشته باشد ، تا زمانی که قانونی در رابطه با خرید و تعداد مجاز مالکیت برای هر کد ملی وجود ندارد هر چقدر بسازید سرمایه داران و دلالان اونارو خ میخرند و با سودجویی دوباره قیمت را بالا میبرند و این دور باطل است ، لطفا نمایندگان مجلس اگر واقعا خودشان دست در دلالی ندارند قانونی را به تصویب برسانند که هر کد ملی فقط یک ملک بتواند داشته باشد و دلالان مسکن هم بر معاملاتشان به صورت تصاعدی مالیات سنگین ببندند و مصرف کنندگان را نجات دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
هیچ امیدی دیگه نیست و نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
امید به هیچ چیز نداشته باشید اونم ارزون شدن.
آخرین اخبار