جذب سرمایه گذار عامل مهم در توسعه فناوری‌های پیشرفته

در نشستی که با حضورمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان صورت گرفت راهکار‌های توسعه درمان‌های پیشرفته به وسیله سلول‌های بنیادین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جذب سرمایه گذار عامل مهم در توسعه فناوری‌های پیشرفتهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،جذب سرمایه گذار در زمینه فناوری‌های پیشرفته، تدوین استاندارد، تعرفه خدمات سلامت و تامین و تولید محصولات حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی از محور‌های مورد گفتگو در این جلسه بود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فنا وری‌های سلول‌های بنیادی بر ضرورت توسعه پژوهش‌های کاربردی و محصول محور در حوزه تحقیقات سلول‌های بنیادی تاکید کردوگفت:نیاز پیش روی دانش پزشکی بازساختی و وضعیت آن با کشور‌های فعال ، محققان را برای رفع نیاز‌های حوزه سلامت ترغیب میکند.

امیر علی حمیدیه افزود:درک عمومی نتایج این پژوهش‌ها توسط عموم مردم فراتر از مساله تولید علم و مقالات پژوهشی است.

او با اشاره به اینکه در سیستم آموزش دانشگاهی کشور‌های پیشرفته جهان توجه به تولید علم، فناوری و توسعه ارتباط با دیگر صنایع به شکل جدی دنبال می‌شود اظهار داشت:در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌های کشور اهداف نسل‌های اول و دوم را دنبال میکنند.

این مقام مسئول هدف از راه اندازی مرکز جامع سلول‌های بنیادی را دستیابی به مرحله تولید محصول، همانند دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم عنوان کرد و گفت: راه برون رفت کشور از مسایل موجود، افزایش تولید است؛ ایران در ۱۵ سال گذشته در علوم سلولی و بحث نانو پیشرفت‌های خوبی داشته و باید مسیر توسعه اقتصاد را در این زمینه تقویت کرد.

جذب سرمایه گذاران و مشارکت نیک اندیشان، دیگر تاکید دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری در جمع مسئولان و استادان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.

حمیدیه به اهمیت تربیت نیروی متخصص در این حوزه اشاره‌ کرد و تصریح کرد: برگزاری المپیاد‌ها و سوق دانشجویان به سوی استارت آپ‌ها موجب میشود تا انگیزه و نوآوری در سنین پایین نیز فرهنگ سازی شود.

او در ادامه افزود:سلول‌های بنیادی از جمله فن آوری‌هایی است که با سرعت در حال گسترش است از این رو نیاز است خدمات بیمه مبتنی بر این فناوری نیز توسعه یابد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در پایان سخنان خود از افزایش قابل توجه مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در سال‌های اخیر در کشور خبر دادو افزود: سالانه انجام هزار و ۲۰۰ پیوند در این مراکز نشان از اهمیت زیر پوشش قرار گرفتن این خدمت در فهرست بیمه دارد.

در ادامه این نشست هم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان گزارشی از عملکرد این دانشگاه در زمینه فناوری‌های نوین پزشکی ارائه دادو گفت:دانشگاه علوم پزشکی کردستان جزو هشتمین دانشگاه‌هایی است که در سطح کشور در زمینه سلول‌های بنیادی ورود پیدا کرده و قرار است با استفاده از این دانش به درمان بسیاری از بیماری‌ها بپردازد.

وحید یوسفی نژاد از برنامه ریزی مدون برای انجام پیوند مغز و استخوان اطفال و بزرگسالان در این مرکز پزشکی خبر دادو افزود: قرار است در آینده نزدیک مرکز جامع سلول‌های بنیادی در کردستان راه اندازی شود.

او همچنین از راه اندازی پژوهشکده سلامت استان با صرف هزینه ۲۰ میلیارد تومان در مرحله اول خبر دادو گفت: با استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های این پژوهشکده که قرار است در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب شود بحث توسعه فناوری سلول‌های بنیادی در کردستان فعالتر خواهد شد.

نصر اللهی زاده رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کردستان هم از ایجاد ۷۰۰ هزار صندلی خالی در مراکز آموزش عالی در حین تدوین برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت:این مراکز باید نقش مهمی در توسعه یافتگی نیروی انسانی با تکیه بر آموزش و پژوهش و تحقیقات کاربردی در این حوزه‌ها ایفا کند.

انتهای پیام/ت

راهکار‌های توسعه درمان‌های پیشرفته به وسیله سلول‌های بنیادین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.