قدیمی‌ترین برج آجری جهان در محاصره علف‌های هرز/ آیا ربات پرنده به کمک قابوس می‌آید؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از نصب داربست برای پاکسازی برج قابوس از وجود علف‌های هرز خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: قدیمی‌ترین مستندات به بحث رویش گیاهان در میراث جهانی گنبد قابوس به سال ۱۳۳۱ برمی‌گردد و ما هر ساله شاهد رویش گیاه بر این اثر بوده ایم.

او افزود:به دلیل آسیب نرسیدن به برج هنوز قادر به استفاده از تکنولوژی برای از بین بردن گیاهان نبوده ایم و تنها راه ممکن نصب داربست است.

کریمی ادامه داد: امسال با توجه به حجم بارندگی و کاهش دما شاهد رویش بیشتر گیاهان بر روی این اثر بوده ایم و برای آنکه گردشگران بهار و تابستان بازدید از این اثر را از دست ندهند با برنامه ریزی‌های صورت گرفته طی چند روز آینده داربست نصب خواهد شد.

کریمی افزود: طرح ساخت ربات «پرنده قابوس» برای از بین بردن گیاهان، تزریق ملات، گردگیری وامکان اسکن از کل بنا پیشنهاد شده که مورد تایید وزارت قرار گرفته است که با تخصیص اعتبار ساخته خواهدشد تا هر زمان بتوان علف‌های برج را بدون نصب داربست از بین برد.


قابوس در شهر گنبد کاووس بلندترین برج آجری جهان است که درسال (۳۹۷ هجری قمری برابر با ۳۷۵ هجری خورشیدی) به سفارش سلطان شمس المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شد.
 
این برج که با آجر ساخته شده و یک اثر هنری شگفت انگیز به شمار می‌رود در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.
 
انتهای پیام / ن

نصب داربست برای پاکسازی برج قابوس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
زنده باد ایران بسیار متمدن و زیبا
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۳:۱۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
باسلام
درسال۹۶هم بانصب داربست اقدام به علف زدایی کردند که پس از چند ماه باز هم شاهد رویش گیاهان هستیم ،سوالی که مطرح است اینست که پیمانکارقبلی چه کاری انجام داده؟ آیا قرار است هر سال داربست نصب کنند؟ بارش باران و سیل نیز بهانه خوبی برای مسولان بی مسولیت شده است.