معاون حمل ونقل سازمان راهداری:

قیمت بلیت اتوبوس در اربعین گران نمی‌شود/ تعیین ۳ پایانه معین در مهران برای بازگشت زائران

قربانی گفت: پایانه معین برای بازگشت زائران در ایام اربعین برای مرز مهران در نظر گرفته شده و زائران باید از این پایانه‌ها استفاده کنند.

قیمت بلیت اتوبوس در اربعین گران نمی‌شود/ تعیین ۳ پایانه معین در مهران برای بازگشت زائرانبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهران قربانی معاون حمل ونقل سازمان راهداری در نشست خبری امروز برای تدارکات اربعین با بیان اینکه قیمت بلیت امسال برای مسیرهای اربعین افزایش نیافته است گفت: امسال طبق تصمیمی که گرفته شده قیمت بلیت ها در این ایام افزایش نمی یابد و مکاتبه ای در این بخش صورت گرفته و نتیجه نهایی ظرف یک هفته آینده نرخ حمل مسافر بر اساس نرخ مصوب مشخص می شود.

او ادامه داد: ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه جایی زائران در نظر گرفته شده و برای سرویس های دربستی هم طبق تصمیم ستاد اربعین تنها برای جانبازان و افرادی که شرایط خاص دارند در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید: تأمین تجهیزات موردنیاز زائران اربعین در مرز‌های چهارگانه

قربانی بیان کرد: امسال برای مرز مهران ۳ پایانه معین و منطقه هاب در نظر گرفته شده تا زائران هنگام برگشت از ۳ پایانه معین همدان کرمانشاه و اندیمشک در نظر گرفته شده است.
 
قربانی با بیان اینکه امسال برای جابه‌جایی زوار اربعین چهار پایانه مرزی از جمله مهران، کذابه، شلمچه و خسروی را آماده کرده‌ایم گفت: ایجاد تأسیسات و امکانت رفاهی، پارکینگ در این ۴ پایانه مرزی به سرعت در حال آماده شدن است و امیدواریم تا آغاز سفر‌های اربعین تمامی این خدمات فراهم شود.

مهران به عراق نزدیک تر است

او با بیان اینکه مرز مهران در مقایسه با ۳ مرز دیگر فاصله کوتاه‌تری به کشور عراق دارد، گفت: مدت زمانی که مسافران جهت رفت و برگشت در مرز مهران طی می‌کنند حدود ۳ ساعت، مرز خسروی ۳ ساعت و نیم، مرکز کذابه ۴ ساعت و مرز شلمچه ۶ ساعت است همین اختلاف زمان و مسافت زمینه‌ساز افزایش هزینه‌های رفت و آمد بیشتری را شاهد می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: به دلیل جذابیت‌هایی که در مرز مهران وجود دارد مسافران و زائران از این مرز استفاده می‌کنند به طوری که زائران شلمچه و کذابه در هنگام بازگشت از مرز مهران استفاده کردند و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در سال گذشته شد.

او افزود: برای امسال طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم شرایط بهتری را جهت خدمات‌دهی به زائران فراهم کردیم و با بازدید‌های میدانی که انجام دادیم سعی شده مدل حمل و نقلی خاصی را به ویژه برای مرز مهران در نظر بگیریم.

قربانی با بیان اینکه برای مرز مهران امسال از سیستم هاب استفاده کرده‌ایم گفت: سه پایانه معین و پشتیبان در مرز در نظر گرفته‌ایم و به دلیل آنکه تمایل بسیار زیادی جهت جابه‌جایی مسافران در این پایانه‌ها حضور دارد سعی شده از تمامی ظرفیت‌های حمل و نقلی به شکل ساده استفاده شود تا شاهد انسداد مرزی در این پایانه‌ها نباشیم.
 

اوج بازگشت زائران از بازه زمانی ۲۴  تا ۲۹ مهر خواهد بود

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه برای ایام اوج بازگشت زائران از بازه زمانی ۲۴  تا ۲۹ مهر۳ پایانه معین کرمانشاه، همدان و اندیمشک را تعریف کرده‌ایم گفت: سیستم‌های حمل و نقلی و ترکیبی در این پایانه‌ها تعریف شده تا زائران در هنگام بازگشت با مشکل تردد مواجه نشوند همچنین از لحاظ تأسیسات و امکانات رفاهی خدمات بسیار مطلوبی در این پایانه‌ها در نظر گرفته شده است.

او توضیح داد: ۳ پایانه معین به دلیل نزدیک به سایر بخش‌های حمل و نقلی از جمله هوایی و ریلی برای جابه‌جایی مسافران بسیار مناسب است و در این طرح تمامی این خدمات و امکانات تدوین و در نظر گرفته شده است.

قربانی اظهار کرد: طبق هماهنگی‌هایی که با مدیران ریلی و هوایی انجام شده سعی کرده‌ایم از حداکثر سرویس‌ها در این ایام استفاده کنیم و خوشبختانه با همکاری عوامل استانی سعی خواهیم کرد تمامی کمبود‌ها را در این بخش برطرف کنیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مسافران در هنگام بازگشت از مرز مهران ابتدا وارد پایانه برکت شده و توسط سیستم حمل و نقل جاده‌ای و برون شهری به ۳ پایانه معین منتقل شده و از آنجا می‌توانند مسیر برگشت خود را برای شهر‌ها انتخاب کنند افزود: ۳ شهر کرمانشاه، اندیمشک و همدان به عنوان پایانه‌های معین انتخاب شده و از طریق این سه شهر به محل‌های زندگی خود منتقل می‌شوند.

او بیان کرد: برای اعزام زائران طبق ارزیابی‌هایی که انجام شده در هنگام رفت مشکل جدی وجود ندارد و نگرانی مسئولان برای روز‌های زوج بازگشت زائران اربعین است به همین دلیل بیشترین تدارکات را برای هنگام بازگشت در نظر گرفته‌ایم.

قربانی توضیح داد: در ایام اوج سفر‌های اربعین از مرز مهران مسافران شهر‌های قم، ساری، گرگان، مشهد، بجنورد از پایانه مسافربری همدان باید استفاده کنند و زائران شهر‌های اراک، شهر کرد، یزد، اصفهان، خرم آباد، از پایانه معین اندیمشک و زائران کرج، رشت، سنندج، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، اردبیل، ارومیه و تبریز، از پایانه معین کرمانشاه باید استفاده کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: زائران خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد، جنوب اصفهان برای خروج از کشور عراق باید از مرز کذابه استفاده کنند و زائران اصفهان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان باید از مرز شلمچه استفاده کنند.
 

آماده سازی ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای زائران اربعینی

او اظهار کرد: برای جابه‌جایی زائران در ایام اربعین ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را در نظر گرفته‌ایم که نسبت به سال گذشته و با توجه به افزایش تعداد زائران بیشتر شده است.

قربانی گفت: همچنین هزار دستگاه ناوگان به صورت دربستی در نظر گرفته شده که به کشور عراق تردد کنند و با توجه به تصمیمی که ستاد اربعین برای اتوبوس‌های دربستی در نظر گرفته است تنها جانبازان و افرادی که شرایط خاصی دارند می‌توانند از اتوبوس‌های دربستی استفاده کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: اتوبوس‌ها و سرویس‌های دربستی باید ۲۴ ساعت بعد از جابه‌جایی زائران مجدد به داخل کشور باز گردند.

او اظهار کرد: ارائه سرویس‌های دربستی دو سره و ناوگان ترانزیتی ایرانی با عمر سه سال برای گروه‌های خاص و معلولان و جانبازان باید معرفی‌نامه‌ای از نهاد‌های ذیربط داشته باشند.

قربانی افزود: ۱۲ هزار ناوگان اتوبوسرانی در کشور داریم که حدود ۳۰ درصد از آن‌ها دراستان‌ها جهت جابه‌جایی در نظر گرفته شده و ۷۰ درصد از آن‌ها هم برای جابه جایی زائران در ایام اربعین در نظر گرفته شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره نرخ بلیت اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران در این ایام طبق تصمیماتی که گرفته شده و بر اساس همان نرخ مصوب است و نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده و طبق مکاتبه‌ای که با مسئولان در این بخش صورت گرفته ظرف یک هفته آینده تصمیم نهایی برای ثابت ماندن این نرخ ارائه می‌شود.

او تأکید کرد: نمایندگان و بازرسان ما جهت جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و دلالان در تمامی پایانه‌ها به ویژه پایانه برکت مستقر هستند و بلافاصله بعد از مشاهده دلال به کمیسیون ماده ۱۱ مراجعه و با آن برخورد می‌شود.

قربانی گفت: اگر خانواده‌ای قصد استفاده از سرویس‌های دربستی را دارد می‌تواند تنها از سرویس یک طرفه آن استفاده کند و در ۷ یا ۸ روز ایام اربعین هیچ اتوبوسی نمی‌تواند به طور کامل در کشور عراق بماند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار