معاون امور معادن وزیر صمت خبر داد؛

موافقت پرداخت عوارض ۲۵ درصدی کنسانتره سنگ آهن

سرقینی گفت: پیشنهاد اولیه برای میزان عوارض کنسانتره سنگ اهن ۲۵ تا ۳۰ درصد بود که با رقم ۲۵ درصد موافقت شد.

موافقت پرداخت عوارض کنسانتره سنگ اهن با رقم ۲۵ درصدیبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت  گفت: صدور مواد خام معدنی از سوی اهالی صنعت و فعالان اقتصادی مورد تایید قرار نمی‌گیرد و برای سال ۹۸ میزان هشت درصد عوارض پیش بینی شده بود، اما قیمت‌های بازار جهانی صدور مواد معدنی از جمله کنسانتره سنگ آهن را شتاب بخشید.

شورای عالی اقتصاد در خرداد ماه سال گذشته وضع عوارض بر صادرات کلیه مواد معدنی خام را تصویب کرد، برای سال اول (۱۳۹۷) پنج درصد، سال دوم (۱۳۹۸) هشت درصد و سال سوم (۱۳۹۹) ۱۰ درصد تعیین کرده بود.

وی بیان کرد: تعیین میزان هشت درصدی عوارض برای اقلام معدنی نقش بازدارندگی نداشت و شرایط بگونه‌ای شد که انواع مواد معدنی برای صادرات به بندرعباس انتقال و از آنجا راهی بازار‌های صادراتی به ویژه چین شدند.


بیشتر بخوانید: برای صادرات مواد خام معدنی، محدودیت ایجاد خواهد شد


معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت تصریح کرد: صادرات سنگ آهن بگونه‌ای رقم خورد که واحد‌های بزرگ از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از ذخیره تهی شدند و شرایط برای واحد‌های کوچک فولاد سازی به مراتب دشوارتر بود.

او بیان کرد: وزارت صمت برای کنترل صادرات، سیاست «ارائه گواهی مبدا» را اجرایی ساخت که در واقع این امر به منظور شناسنامه دار ساختن صادرات پیاده سازی شد و در واقع این امر بدنبال بازنگشتن ارز حاصل از صادرات و استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف بود، با گواهی مبدا کارت‌های یاد شده تحت کنترل قرار گرفت و وضعیت تولید کارخانه‌های داخلی بهبود یافت.

سرقینی تصریح کرد: وضع عوارض بر صادرات مواد خام معدنی بنابر دستورالعملی است که توسط معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تایید سران سه قوه و مقام معظم رهبری برپایه تصمیم کمیته پنج نفره (با ترکیب بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت، امور اقتصادی، جهاد کشاورزی و اتاق ایران) اتخاذ شده و این کار گروه می‌تواند میزان عوارض را مشخص یا اخذ آن را متوقف سازد.

به گفته وی، پیشنهاد اولیه برای میزان عوارض کنسانتره سنگ اهن ۲۵ تا ۳۰ درصد بود که با رقم ۲۵ درصد موافقت شد و برای دیگر اقلام معدنی نیز متناسب با آن عوارض مشخص شد.

سرقینی تشریح کرد: وضع عوارض سبب می‌شود تا ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی در داخل کشور صورت گیرد و این موضوع با تولیدات فولادی نقش موثر خود را ایفا می‌کند و در حقیقت یک تصمیم هوشمندانه برای رونق تولید محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: دشمن برای جلوگیری از صادرات فولاد و فلزات ایران موانع بسیاری ایجاد کرد، اما برای صادرات سنگ آهن خام هیچ محدودیتی ایجاد نکرده، بلکه کشتی‌های بی شماری را برای حمل مواد معدنی به منطقه اعزام کرده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: امسال با توجه به روند فعلی انتظار می‌رود میزان تولید فولاد به میزان ۲ میلیون تن بیش از سال گذشته محقق شود.

آمار‌های منتشر شده گویای آن است میزان تولید فولاد پارسال به حدود ۲۵ میلیون تن رسید. واحد‌های بزرگ فولاد سازی کشور فولاد مبارکه، خوزستان و ذوب آهن بیش از ۵۰ درصد تولید را به خود اختصاص داده اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: مساله بداظهاری صادرکنندگان مواد معدنی مانع از آن شد که نسبت به سطح بندی (تعیین عیار) برای اخذ عوارض اقدام شود، بنابراین وزارتخانه ناگزیر از صدور دستورالعمل یکسان در ارتباط با صادرات کنسانتره سنگ آهن شد.

به گفته وی، تعیین میزان عیار سنگ آهن در صادرات و واردات پیامد بداظهاری را بدنبال داشت و این امر به زیان تولید تمام می‌شد.

سرقینی پیرامون نارضایتی تشکل‌های مختلف معدنی با سیاست وضع عوارض هم توضیح داد و گفت: واقعیت این است که تشکل‌های صنفی همواره از منافع خود یا صنف دفاع می‌کنند، درحالی که دولت، منافع مردم را به عنوان اولویت خود در زمینه پیاده سازی سیاست‌های گوناگون مورد توجه قرار می‌دهد.

قیمت فلزات برپایه نرخ بورس لندن

سرقینی پیرامون کاهش نرخ جهانی برخی مواد معدنی هم گفت: امروز قیمت فلزات در ایران و خارج از کشور براساس نرخ بورس لندن تعیین می‌شود و صادرکنندگان با توجه به نیازارزی خود و اینکه مشتریان داخلی با تاخیر پرداخت‌ها را انجام می‌دهند، از صادرات استقبال می‌کنند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان ساخت: امروز برنامه ایجاد واحد‌های فولادسازی روند رو به رشدی دارد و در چارچوب سند چشم انداز پیش می‌رود؛ بنابر این پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده، چنانچه به منابع جدید سنگ آهن دست نیابیم، مجبور به واردات هستیم.

وی گفت: کمبود و مشکلات زیر ساختی از قبیل جاده‌های دسترسی به معدن، حمل ونقل ریلی و مشکلات اسکله به منظور تخلیه و بارگیری مانع از آن می‌شود که بتوان با شرایط فعلی تولید فولاد را از منابع داخلی پشتیبانی کرد و توسعه فعالیت اکتشافی ضرورتی جدی است.

سرقینی تصریح کرد: تصمیم گیری برای وضع عوارض صادرات مواد معدنی به ویژه سنگ آهن جنبه شخصی ندارد، چنانچه ایده شخصی مطرح بود به منظور حیات درازمدت صنعت فولاد صادرات این ماده معدنی را بطور کلی ممنوع می‌ساختم.

انتهای پیام/

ایران ظرف ۱۰ سال آینده وارد کننده سنگ آهن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار