سفیر بلژیک در تهران مطرح کرد؛

بلژیک به کانال مالی اینستکس پیوست

ورونیکا پتی از پیوستن بلژیک به کانال مالی اینستکس و تشویق شرکت‌های بلژیکی به کار با ایران خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، «ورونیکا پتی» سفیر بلژیک در تهران در ملاقات با مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از موافقت دولت این کشور برای ورود جدی به ساز و کار اینستکس خبر داد و گفت: بر اساس لایحه جدیدی که دولت بلژیک مصوب کرده است، این کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی اینستکس، پا به این ساز و کار مالی تجارت با ایران گذاشته است و در حال حاضر پارلمان بلژیک نیز این لایحه را مورد تصویب قرار داده است. ضمن این که برابر این لایحه بلژیک می‌تواند به سهامداران اینستکس بپیوندد.

سفیر بلژیک در تهران از خبر پیوستن بلژیک به کانال مالی اینستکس و تشویق شرکت‌های بلژیکی به کار با ایران، اعلام کرد که برابر لایحه مصوب پارلمان این کشور، بلژیک می‌تواند جزو سهامداران اینستکس شود.


بیشتر بخوانید: «استارت‌آپ‌ها» در اتاق بازرگانی تهران صاحب کمیسیون می‌شوند 


وی که همراه با دو رایزن بازرگانی سفارت بلژیک در تهران در این دیدار حضور پیدا کرده بود، گفت: اگرچه هنوز اینستکس به طور کامل عملیاتی نشده است، اما بلژیک با الحاق به این ساز و کار مالی تجارت با ایران، آماده تلاش برای ماندگاری همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این کشور است و در همین رابطه نیز، سفارت بلژیک در تهران با تمام توان خود شرکت‌های کوچک و متوسط بلژیکی را که زیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نیستند، تشویق به تداوم حضور در بازار ایران و توسعه همکاری‌های با شرکت‌های ایرانی می‌کند.

این دیپلمات بلژیکی افزود: ایجاد ساز و کار مالی اینستکس اقدامی است که در آینده از آن به عنوان تلاشی یاد خواهد شد که اروپا مستقل از ایالات متحده آمریکا انجام داده است.

ایران هنوز گشایش عملی در اینستکس ندیده است

رییس اتاق تهران نیز در این ملاقات، با بیان اینکه انتظارات از ایجاد اینستکس بسیار فراتر از آن بود که در حال حاضر شاهدش هستیم، گفت: کشور‌های اروپایی به ویژه چند کشور حاضر در برجام، بیشتر شعار داده‌اند و هنوز ایران گشایشی در رابطه به اجرایی شدن اینستکس ندیده است.

مسعود خوانساری با بیان اینکه به دنبال تحریم‌ها حجم مناسبات اقتصادی ایران و بلژیک کاهش یافته‌است، افزود: با این حال این مناسبات به طور کامل قطع نشده است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت دارو، صنعت ساخت و صنایع غذایی وجود دارد.

حسام‌الدین حلاج، سرپرست امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این نشست، با اشاره به سفر اخیر رییس جدید اینستکس به تهران و ملاقات با بخش خصوصی ایران، گفت: میشائیل بوک طی گفتگو با نمایندگان بخش‌خصوصی ایران، بر اعمال فشار از سوی شرکت‌های بخش خصوصی ایران و اروپا برای اجرایی شدن اینستکس تاکید کرد و یادآور شد که در حال حاضر نیز برخی شرکت‌های اروپایی درخواست‌های خود را برای همکاری با شرکت‌ها و بازار ایران به این نهاد اعلام کرده‌اند.

وی  گفت:  برای عملیاتی شدن اینستکس باید یک بانک در اروپا برای ایجاد تعادل در مراوادات مالی دو طرف وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار