در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

جزئیات آمار "درآمد مردم بیشتر از هزینه هایشان "/ضرورت افزایش حجم نمونه ها و سهم مناطق کم برخوردار

مرکز آمار به تازگی اعلام کرده که درآمد مردم از هزینه هایشان بیشتر شد، اما این آمار چندان با واقعیت زندگی مردم مطابقت ندارد.

بررسی جزئیات آمار به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قصوری معاون دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص نحوه آمارگیری و میزان مطابقت آمار درآمد و هزینه با زندگی واقعی مردم تصریح کرد: گزارش هزینه درآمد خانوار از ۳۹۸ شهر و ۳۹۵ روستا با بررسی ۴۰ هزار خانوار بر مبنای اطلاعان یک ساله به دست آمده است.

وی ادامه داد: این گزارش در ۲۰ بخش تنظیم شده که  بخش یک مربوط به مسکن است. همچنین ۱۲ بخش به هزینه ها، ۴ بخش به درآمد و  ۲ بخش هم به موارد جانبی سرمایه گذاری و وام‌های خانوار مربوط می‌شود.

قصوری افزود: نمونه گیری در ۳ مرحله و به صورت چرخشی انجام می‌شود. گزارش نهایی اعلام شده که درآمد خانوار از هزینه‌ها بالاتر است به متوسط خانوار در کل کشور مربوط می‌شود و برای دهک‌های متفاوت به طور قطع متغیر است.

این مقام مسئول عنوان کرد: طبق گزارش هزینه درآمد اعلام شده از سوی مرکز آمار، هزینه متوسط خانوار شهری ۳.۲۷۶.۹۰۰  تومان و  درآمد متوسط خانوار شهری ۳.۶۴۲.۷۰۰ است.

وی افزود: بر این اساس این ارقام برای خانوار روستایی در هزینه ۱.۷۸۳.۰۰۰ و در درآمد ۱.۹۴۲.۶۰۰ تومان اعلام شده است.

قصوری در پاسخ به این سوال که چرا برای بیشتر مردم آمار بالاتر بودن درآمد از هزینه‌ها ملموس نیست؟، گفت: این آمار مربوط به متوسط خانوار در دهک‌های مختلف است و مرکز آمار این گزارش را به تفکیک در سطح دهک‌ها هم ارائه داده است.

وی افزود: بر اساس گزارش مجزا، در خانوار شهری در ۳ دهک از ۱۰ دهک، هزینه بیشتر از درآمد شده که در خانوار روستایی ۵ دهک است.

قصوری گفت: در این گزارش متوسط بعد خانوار‌های شهری ۳.۳ نفر و روستایی ۳.۵ نفر است.

وی در پاسخ به این انتقاد که حجم خانوار‌های مورد بررسی در این گزارش کم است تصریح کرد: نمونه گیری ما در سطح ۳۱ استان پراکندگی دارند تا با خطای نسبی کمتر از ۱۰ درصد به دست بیاید. ما به صورت علمی کار می‌کنیم و در سایر کشور‌ها هم بیشتر از این تعداد، نمونه استفاده نمی‌شود.

وی افزود: تمامی اطلاعات گزارش هزینه درآمد خانوار در مورد هریک از دهک‌ها  در سایت مرکز آمار مشخص است.


بیشتر بخوانید: برنامه های راهبردی مرکز آمار در سال ۹۷/کمبود اعتبارات نظام آماری


اهمیت انتخاب جامعه آماری و حجم خانوار‌ها در آمارگیری

عزیز نژاد کارشناس اقتصادی در ارتباط تلفنی در این خصوص اظهار کرد: طبق تحلیل علمی، هر کارمند و کارگر طی سال گذشته نهایتا ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته در حالیکه  تورم ۳۰ درصد بوده و این یعنی قدرت خرید ۱۰ درصد کم شده است.

وی افزود: در مشاغل آزاد هم که  بازدهی تولید منفی بوده و فعالان اقتصادی یا سودی نداشته اند و یا ضرر کرده اند بنابر این این آمار ارائه شده نمی‌تواند دقیق باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای اخذ چنین گزارشی، انتخاب جامعه آماری و حجم خانوار‌ها هم مهم است. اینکه از بین ۸۰ میلیون نفر  ۴۰ هزار خانوار بررسی شود، آمار به دست آمده چندان دقیق نمی شود.

وی افزود: اینکه گفته شد در کشور‌های خارجی، این میزان نمونه گرفته می‌شود باید گفت که برابری اقتصادی در استان ها‌ی کشور‌های پیشرفته بالاست، اما شکاف طبقاتی در استان‌های کشور ما بسیار زیاد است.

عزیز نژاد تاکید کرد: باید حجم نمونه در این نوع آمارگیری افزایش  یابد و سهم مناطق کم برخوردار در نمونه‌ها بیشتر شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، آمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار