نگاهی منتقدانه به حواشی هیولای مهران مدیری /کلمه‌ای که به طرز باورنکردنی پس از پخش این سریال ترند شد! + نمودار

قسمت آخر سریال «هیولا» دو روز قبل منتشر شد و پایان آن انتقادات زیادی را به همراه داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «از این به بعد چطوری بدون مارچوبه بچه‌ها رو بزرگ کنم؟» یا «بچه‌های من به مارچوبه عادت کردن!» این‌ها از نمونه جمله‌هایی با کلیدواژه مارچوبه هستند که در همه ۱۹ قسمت مجموعه نمایش خانگی «هیولا» بارها تکرار شده بود!

مارچوبه یکی از مهمترین نمادهای سریال «هیولا» بود، همان نماد زندگی لاکچری که خانواده آقای شرافت هرگاه به مقام و منصبی می‌رسیدند، مارچوبه به سفره شام‌شان اضافه می‌شد و هرگاه به کارمند ساده تبدیل می‌شدند، افسوس می‌خوردند که چرا توان خرید مارچوبه را ندارند!

نگاه منتقدانه به حواشی هیولای مهران مدیری /کلمه‌ای که پس از پخش این سریال ترند شد! + نمودار

هیولای مدیری که طی دو روز گذشته به پایان رسیده، باعث شده کاربران ایرانی در موتور جست‌وجوی گوگل تحت تاثیر این سریال یک کلمه را تا حد بسیار زیادی جست‌وجو کنند: «مارچوبه! »

در نمودار زیر می‌بینید که چگونه سرچ این کلمه به یکباره در بین ایرانی ها زیاد شده است؛

نگاه منتقدانه به حواشی هیولای مهران مدیری /کلمه‌ای که پس از پخش این سریال ترند شد! + نمودار

این سریال مدیری از همان ابتدا هم با حواشی زیادی همراه بود. از نبودن سیامک انصاری به عنوان بازیگر پای ثابت فیلم‌های مدیری تا همکاری مجدد با پیمان قاسم خانی و حضور فرهاد اصلانی به عنوان نقش اول فیلم!

به کارنامه مهران مدیری که نگاه می‌کنیم متوجه تغییر روند و رویکرد او می‌شویم، مدیری از سریال «در حاشیه» و بعدتر برنامه «دورهمی» روی خط نقد مستقیم مسائل اجتماعی و اقتصادی روز کشور پیش می‌رفت. او توانست دورهمی را به یک برنامه نقادانه به عملکرد دولت‌ها در لایه‌ ای از طنز تبدیل کند و در سریال هیولا این گفتمان را به داستان و دیالوگ بین یک فرد کارمند معمولی با افرادی از قشر مرفه جامعه تبدیل کند.

این کارگردان در «هیولا» انسان‌هایی با ضریب هوشی مختلف خلق کرده و آن را دستمایه موقعیت‌های طنز قرار داده. داستان فیلم نیز از همان ابتدای ساخت مشخص شده بود، داستان فردی شریف و با طرز تفکر پاک و قانونمند که به علت فشارهای زندگی قرار است آرمان‌های خود را بشکند و خلاف آن‌ها عمل کند! در خلاصه داستان رسمی سریال هم آمده است؛ «هوشنگ معلم ساده و با شرافتی بوده که به زندگی خود قانع است و چشم‌داشت زیادی به مال دنیا ندارد، اما ناخواسته در مسیری قرار می‌گیرد که زندگی‌اش تغییر می‌کند و وارد جریان اختلاس و کلاهبرداری می‌شود.»

هوشنگ شرافت به شکل غیرمنتظره‌ای صاحب مال و منال و ثروت بادآورده‌ای شده و از شخصیت قبلی خود فاصله می‌گیرد. داستان در چند دوره زمانی از قاجار تا به امروز روایت می‌شود. سریال هیولا از جهاتی از مجموعه موفق بریکینگ بد الهام گرفته است و در اینجا هم شاهد یک معلم شیمی هستیم که وارد مسیری غیرشرافت‌مندانه و خلاف آرمان‌هایش در ابتدای سریال می‌شود.

مدیری در این سریال بارها و بارها آقای شرافت را در تنگنا قرار داده تا باتوجه‌به شرایط پیش آمده، بر سر دوراهی «شرافت» یا «پول» یکی را انتخاب کند که البته او هربار پول را انتخاب می‌کرد!

طنز مدیری اگر چه طرفداران زیادی دارد اما بسیاری از مخاطبین از پایان‌بندی‌های سریال‌های او راضی نیستند. «هیولا» هم یکی از همین سریال‌هاست که طی دو روز گذشته که قسمت آخر آن راهی نمایش خانگی شد، اعتراضات و انتقادات زیادی را نسبت به پایان بندی سریال به وجود آورد. با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی و نظرات مردمی در سایت‌های پخش فیلم می‌توانید متوجه این موضوع شوید.

منبع:مهر

انتهای پیام/

برچسب ها: مهران مدیری ، هیولا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
شاید چون مدیری فکر میکنه فساد پایانش هنوز نامعلومه ته داستانش رو باز گذاشته
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۲۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
مدیری یهو وسط ضبط برنامه خسته نیشه
مثلا شب میخوابه
صبح یهو میره سر لوکیشن میگه
بچه ها عجله کنید
امروز قسمت آخره ها
بعد همه میگن وا مگه میشه
هنوز کلی سکانس و فیلمنامه مونده
بعد اون میگه ول کنید بابا، کی حوصله داره
بعد نویسنده های مجموعه رو صدا میزنه و میگه همین الان یه دو خط بنویسید که همونو بگیریم و تموم شه.

و به همین راحتی همیشه قسمت های آخر سریال های مدیری آبکی از آب در میاد.

سر قهوه تلخ که اصلا حوصلش نکشید دو قسمت آخر رو بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
خوب بودمخصوصابرای به تاراج ویغمابردن صندوق ذخیره فرهنگیان توسط دامادوزیرکار(هادی رضوی)که چگونه وزیرکار
باتمام اینها هنوزوزیراست؟
Iran (Islamic Republic of)
باقری
۱۶:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
آخرش واقعا بد تموم شد این که تراول تقلبی رو برداشت و سیگار آتیش زد ، یعنی زندان اصلاحش نکرد . کاش پیام بهتری میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
مدیری تنها کارگردان طنز اسطوره ای ایران هست. خدا انشالله حفظشان کند.
Iran (Islamic Republic of)
لنگرودی
۱۳:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
باید مدیری نقش شرافت رو بازی میکرد ، هرچند نمیخاست درگیر کار بیشتر بشه و باز کارکتر شصتچی رو تکرار کنه ، اما این نقش رو حتما بهتر بازی میکرد، آخرسریال رو خواستنند یجور قیچی کنن هرچند اگر میل به ادامه بود تا دهها قسمت راه داشت اما بد قیچی خورد تا مردم بگویند نکته داشت ، در کل رضایت بالای هشتاد درصد چیز کمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
آخرش نگفتی مار چوبه چی بود