نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی با اشاره به تنش‌های اخیر تاکید کرد منطقه (خاورمیانه) کوچک است و تحمل یک جنگ ویرانگر را ندارد.

عادل عبدالمهدی: عراق برای جلوگیری از وقوع جنگ در داخل کشور و منطقه تلاش می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه کشورش برای جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه تلاش می‌کند، تأکید کرد در صورت وقوع هر گونه جنگی در منطقه هیچ طرفی در امان نخواهد بود.

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با خبرنگاران شبکه‌های الجزیره، السومریه نیوز و الاتجاه گفت: عراق برای جلوگیری از وقوع جنگ در داخل کشور و منطقه تلاش می‌کند. ما خواهان کنترل مشکلات و بحران‌ها در جهت مثبت هستیم. حفظ حاکمیت و ثبات عراق به کاهش منازعه‌ها در منطقه کمک می‌کند. ما با همه کشور‌های همسایه و منطقه روابط خوبی داریم. ما روابط خوبی با دولت سوریه و برخی از گروه‌های اجتماعی معارض در این کشور داریم. ما همچنین روابط عالی با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس داریم. ما در بیانه‌ای رسمی بر استفاده نشدن از خاک عراق برای حمله به (تأسیسات نفتی) عربستان تأکید کردیم. آمریکا نیز موضع عراق را در مورد استفاده نشدن از خاک عراق برای حمله به این تأسیسات تأیید کرده است. تماس‌ها با عربستان در همه سطوح به صورت مستمر ادامه دارد. ما همه طرف‌ها را به مذاکره و گفت‌وگو و برطرف کردن تنش‌ها و تقابل در منطقه فرا می‌خوانیم. حوادث اخیر در عربستان منطقه را در لبه پرتگاه جنگ قرار داده است و اگر این جنگ شعله‌ور شود هیچ طرفی از پیامد‌های آن در امان نخواهد بود.

عبدالمهدی افزود: تبدیل شدن عراق به عرصه‌ای برای درگیری، سایر کشور‌ها را از شعله‌ور شدن مستثنی نمی‌کند. اتخاذ تصمیم جنگ شرایط را برای همگان سخت خواهد کرد. منطقه کوچک است و تحمل یک جنگ ویرانگر را ندارد. عراق فصل مشترک بسیاری از طرف‌ها در منطقه است و همه طرف‌ها به خاطر حفظ منافع خود، به برقراری آرامش در عراق تمایل دارند.

عبدالمهدی با بیان اینکه به زودی در قالب سفری چند روزه به چین سفر خواهد کرد، افزود: هدف از این سفر، ایجاد ارتباط بین خاور دور و نزدیک است. ما می‌خواهیم چین شریکی برای عراق در اجرای طرح‌های زیر ساختی باشد.

وی در ادامه گفت: بیش از ۲.۵ میلیون آواره عراقی به محل زندگی خود بازگشته‌اند. نظارت‌ها و تدابیر امنیتی برای جلوگیری از بازگشت گروه‌های تروریستی به مناطق آزاد شده در جریان است. در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار خانواده عراقی در اردوگاه الهول سوریه حضور دارند که بیشتر آن‌ها خانواده‌های داعشی‌ها هستند. پیش از نبرد الباغوز اردوگاه الهول مانند سایر اردوگاه‌های آوارگان بود، اما هنگامی که خانواده داعشی‌ها و یا خود آن‌ها به اردوگاه الهول آمدند، به اعتراف سازمان ملل این اردوگاه به اردوگاه داعش تبدیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، خاورمیانه ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار