منابع آگاه خبر دادند؛

عربستان برای تامین کمبود عرضه نفتی خود چشم به خرید نفت خام از عراق دوخته است

عربستان در پی حملات اخیر به تاسیسات آرامکو برای تامین کمبود عرضه نفتی خود به دنبال خرید نفت خام از عراق است.

عربستان برای تامین کمبود عرضه نفتی خود چشم به خرید نفت خام از عراق دوخته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی اس اند پی گلوبال پلاتس به نقل از برخی منابع آگاه نوشت: عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان در پی حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو برای تامین کمبود عرضه نفتی خود چشم به خرید نفت خام از عراق دوخته است.

به گفته این منابع، شرکت دولتی آرامکو در حال حاضر، در صدد بررسی خرید انواع نفت از جمله نفت سبک بصره برای جبران کاهش تولید خود است.

پس از حمله گسترده پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان در روز شنبه، تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه از نفت عربستان متوقف شد. این کشور هم اکنون از ذخایر نفتی خود برای تامین مشتریانش استفاده می‌کند.

به گفته یکی از این منابع آگاه، شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق موسوم به «سومو» هنوز پاسخی به درخواست عربستان نداده است، زیرا این شرکت تعهداتی در قبال مشتریان خود دارد که باید آن‌ها را اجرا کند.

شرکت آرامکو قصد دارد بخشی از نفتی را که برای سیستم پالایش داخلی خود اختصاص داده است برای تامین نفت مشتریانش در ماه‌های اکتبر و نوامبر صادر کند.

این منبع آگاه اعلام کرده است شرکت آرامکو درخواست ۱۰ میلیون بشکه نفت سبک بصره را به شرکت سومو داده است تا برای نیاز مشتریانش در ماه‌های اکتبر و نوامبر، این محموله نفتی را صادر کند.

براساس داده‌های رسمی منتشر شده در روز چهارشنبه، میزان ذخایر نفت خام عربستان سعودی در ماه ژوئیه ۱۷۹.۸ میلیون بشکه بوده است که برای پوشش صادرات ۲۸ روزه و با متوسط ۶.۸۸ میلیون بشکه در روز کافی بوده است.

امین ناصر، مدیر عامل آرامکو گفته است تاسیسات نفتی بقیق که روز شنبه هدف حمله قرار گرفت در حال حاضر، قابلیت فرآوری دو میلیون بشکه نفت در روز را دارد که خیلی کمتر از ۴.۹ میلیون بشکه در روز پیش از حملات است. 

نفت سبک عرب لایت و عرب اکسترا لایت دو نمونه محبوب تولیدات نفتی عربستان است که مشتریان زیادی در آسیا و اروپا دارد. این در حالی است که پس از حملات اخیر خط تولید آن‌ها در عربستان دچار اختلال شده است. مقامات آرامکو به مشتریانشان اعلام کرده‌اند با توجه به اختلالات پیش آمده، به جای نفت سبک به مشتریان خود نفت عرب مدیوم یا عرب سنگین می‌دهند.

گفته می‌شود شرکت سومو نفت خود را به صورت قراردادی می‌فروشد، ولی در موارد فوری و اضطراری محموله‌های تکی نیز عرضه می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۲:۳۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
نفت باید بشه // بشکه ایی 1000 دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
از ایران بخر
آخرین اخبار