قمر‌های مرموز سیاره مریخ میزبان انسان می‌شوند

سیاره مریخ دارای دو قمر اسرار آمیز با ویژگی‌هایی منحصربه فرد است که سبب می‌شود جدی‌ترین گزینه‌ها برای سفر انسان به فضا باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،   دانشمندان اعتقاد دارند برای ارسال موفقیت آمیز انسان به سیاره مریخ، بهترین راهکار ارسال او به قمر‌های این سیاره فوبوس و دیموس است.

بنا بر اعلام محققان، ارسال انسان به سیاره سرخ یکی از پیچیده و بلند پروازانه‌ترین اهدافی است که انسان در سر دارد، به گفته محققان درصورت سفربه یکی از قمر‌های سیاره مریخ، فضانوردان مدت زمان کمتری را در سفر فضایی باقی می‌مانند و به این ترتیب سلامت جسمانی و روانی آنها بهتر حفظ می‌شود.
 
 
سفر به یکی از قمر‌های سیاره مریخ حداقل دو سال به طول می‌انجامد درحالی که سفربه سیاره سرخ بازه زمانی بسیارطولانی تری مورد نیاز دارد.
به گفته محققان حضور انسان دریکی از دوقمر سیاره سرخ می‌تواند پلی ارتباطی بین زمین و مریخ باشد و به این ترتیب فضانوردان و دانشمندان اطلاعات بیشتری درباره سیاره مریخ و فناوری‌های مورد نیاز برای ارسال فضانوردان به آنجا به دست آورند.

ازجمله علت‌های تمرکز بیش از اندازه دانشمندان بر سیاره مریخ، شباهت آن در برخی زمینه‌ها به سیاره زمین است. سایر سیاره‌های منظومه شمسی، جو و سطحی بسیار متفاوت با زمین دارند و برخی، چون زهره به دلیل وجود جو اسیدی و درجه حرارت بسیار بالا قابلیت ارسال سفینه فضایی و اعزام فضانوردان انسانی را ندارند.
 

به گفته دانشمندان قمر فوبوس Phobos سیاره مریخ به دلیل محل قرار گیری می‌تواند نوعی نیروی کشش گرانشی ایجاد کند که در نتیجه آن فرود سفینه‌های فضایی بر سطح قمر آسان می‌شود.

فوبوس بزرگ‌ترین قمر سیاره مریخ و طول قطر آن حدود ۲۷ کیلومتر است. ترکیب اجزای پوسته و هسته این قمر مشابه سیارک‌های ایجاد شده از جنس کربن است. دانشمندان اعتقاد دارند این سیارک نوعی جرم فضایی بوده است که در طول میلیون‌ها سال با گیر افتادن در جاذبه گرانشی سیاره مریخ به قمر آن تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: سلبیریتی هالیوودی به سیاره سرخ می‌رود

فوبوس در ارتفاع ۵۹۸۹ کیلومتری از سطح سیاره مریخ قراردارد و تنها ۷ ساعت و ۳۹ دقیقه طول می‌کشد تا مدار خود را به دور سیاره کامل کند.
قمر دیگر دیموس Deimos نام دارد که کوچکتر از فوبوس و تنها دارای ۱۵ کیلومتر قطر است. این قمر هر ۳۰ ساعت یک بار مدار خود به دور سیاره مریخ را کامل می‌کند و درارتفاع ۲۳۴۶۰ کیلومتری از سطح سیاره قرار  دارد.
 
 

کارشناسان امیدوار هستند در آینده روی یکی از قمر‌های سیاره مریخ، پایگاهی فضایی ایجاد کنند و فضانوردان از راه این پایگاه به سیاره مریخ سفر کنند.

برای سفر به سیاره مریخ اکنون دو موشک SLS ناسا و استار شیپ اسپیس ایکس در آخرین مراحل آماده سازی قرار دارند. بنا برپیش بینی‌ها انسان‌ها در اوایل دهه ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ برسطح سیاره سرخ قدم خواهند گذاشت.
 

با ساخت ایستگاه فضایی برسطح قمر فوبوس، دانشمندان به راحتی می‌توانند با صرف وقت و هزینه کمتر، تجهیزات مورد نیاز ساخت پایگاه و سفینه‌های فضایی را برای فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی قمری آماده کنند.

با وجود همکاری‌های مابین اسپیس ایکس و ناسا، کارشناسان ناسا درصورت پیشتاز بودن اسپیس ایکس درساخت موشک فضایی استارشیپ تنها می‌توانند فضانورد به مریخ ارسال کنند و مالک کپسول فضایی نخواهند بود و ماموریت از سوی اسپیس ایکس کنترل خواهد شد.
 

کارشناسان حتی درنظر دارند زیستگاه‌هایی دوار درون قمر فوبوس بسازند که با حرکت دورانی خود نوعی جاذبه مصنوعی برای فضانوردان به وجود آورد. تامین انرژی مورد نیاز این ایستگاه‌های فضایی دوار به وسیله پنل‌های خورشیدی تولید می‌شود که برسطح قمر نصب می‌شوند.

دانشمندان اسپیس ایکس اعتقاد دارند، به دلیل ساختارمنحصربه فرد قمر دیموس، امکان حفاری درون آن وجود دارد و می‌توان موادی، چون منابع آب یخ زده، فلز‌های گرانبها و مواد معدنی را از اعماق قمر استخراج کرد.

منبع: universetoday
 
انتهای پیام/
 

قمرهای مرموز و اسرار آمیز سیاره مریخ اولین توقفگاه فضانوردان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار