با صدور بیانیه‌ای؛

انجمن گزارشگران صلح اعلام موجودیت کرد

انجمن گزارشگران صلح به عنوان یک مرکز مردم نهاد بین‌المللی با هدف استفاده از ظرفیت رسانه‌ای ایران و جهان برای برقراری صلح با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد.

انجمن گزارشگران صلح اعلام موجودیت کردبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن گزارشگران صلح به عنوان یک مرکز مردم نهاد بین‌المللی با هدف استفاده از ظرفیت رسانه‌ای ایران و جهان برای برقراری صلح با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد.

در این بیانیه آمده است: انسان در روزگاری زندگی می کند که استبداد و خودکامگی بسیاری از دولت ها و حکومت ها، صلح را دستمایه و مستمسک جنگ افروزی های خود کرده و شاهد آن هستیم که خشونت و جنگ، ترور و تروریسم، فقر و مهاجرت، بی خانمانی و آوارگی، نقض مکرر و مستمر حقوق بشر و نهادینه شدن آن در بسیاری از مناطق جهان، شورش ها و اختلافات مذهبی و قومی، تحریم های بین المللی دارویی، بهداشتی و غذائی، بحران محیط زیست و خشکسالی علیه بسیاری از ملت ها، موجب کم رنگ شدن روزافزون صلح و عدالت شده است.

بیشتر بخوانید: آقای روحانی دوشنبه به نیویورک می‌رود 

همه این موارد بیانگر فاصله و نشانه های نگران کننده بین وضعیت موجود و تاسف بار جهان و وضعیت مطلوب و عدالت خواه و صلح جو است. این مهم زنگ خطری بر وضعیت کنونی انسان امروز و لزوم برون رفت از بحران ها و نابهنجاری های سیاسی و حقوقی داخلی و بین المللی کشورها و تلاش برای حرکت در مسیر " صلح پایدار" است، آنگونه که زیبنده نام انسان باشد.

همچنین این بیانیه تصریح می‌کند؛ براساس آنچه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد – یونسکو – اعلام داشته، برای برقراری صلح لازم است تا چشمهایمان را بر واقعیت بحرانی کنونی در حوزه هایی از جمله آموزش باز کنیم و راه را بر آموزش هایی که ترویج گفتمان تنفرزا می کند، ببنیدم. این امر میسر نمی شود مگر با آموزش کیفی که به وسیله آن افراد را برای ایستادگی در مقابل نداهایی که آنان را به خشونت فرا می‌خواند، توانمند کنیم. همچنین برای مقابله با تخریب تنوع فرهنگی و آزار و اذیت اقلیت‌ها، باید از میراث به عنوان نیرویی برای تفاهم متقابل پاسداری و برای رویارویی با جهل، باید زمینه‌های آزادی بیان را فراهم کنیم. همچنین باید بی‌امان با نژادپرستی، تبعیض، افراطی‌گری و مخدوش‌کردن و سوءاستفاده از هویت‌های فرهنگی و مذهبی مبارزه کنیم تا جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به احترام به کرامت انسانی، حفظ عزت نفس و امنیت نزدیکتر شود.

اینک انجمن گزارشگران صلح با حضور تعدادی از فعالان رسانه، فرهنگ و هنر که دغدغه صلح داشته و در این راستا گام های کوچک اما بزرگ برداشته اند، فرصت حضور در زیست جهان امروز را به دست آورده تا به سهم خود برای ادای دین خویش با رصد آنچه در جهان امروز بر کرامت و حقوق انسان می گذرد، فعالیت جمعی اش را آغاز کند. ما بر این باوریم که صلح صرفا به معنی نبود جنگ نیست، اما از آنجایی که جنگ از ذهن انسان شکل می گیرد، صلح را باید از همانجا ساخت.

ما باور داریم که صلح فضیلتی است که از نیروی جان مایه می گیرد، بر این اساس باید آن را به قانون ابدی زندگی تبدیل کنیم. زیرا صلح بیانگر درونی‌ترین آمال انسان‌ها برای با هم زیستن، آزاد زیستن و برابری در کرامت است. ما در نظر داریم با توجه به اهداف و ماموریت هایی که برای خود ترسیم کرده ایم، تمامی فعالیت ها و تلاش خود را بر اشاعه فرهنگ صلح و دوستی بین تمامی انسان ها فارغ از نژاد، رنگ، زبان، مذهب، قومیت و قدرت معطوف کنیم و از دولتمردان، سیاستمداران، سازمان های داخلی و بین المللی دولتی و غیردولتی می خواهیم تمامی تلاش خود را بر ریشه کن کردن زمینه هایی که نفی صلح می کند، متمرکز کنند.

این بیانیه می‌افزاید: ما صلح را مبتنی بر حُسن نیت، گفت وگو و احترام به حقوق و منافع متقابل دولت ها و ملت ها در چهارچوب منشور ملل متحد، قوانین و الزامات حقوق داخلی و بین المللی و حقوق بشری می دانیم و خواهان اجماع نظر دولت ها و کشورها در جهت نهادینه کردن صلح پایدار و پرهیز از انحصار طلبی و افراطی گری هستیم. باشد که تلاش های بی دریغ انسان های پاک نهاد، آرمان صلح را به واقعیتی نزدیک و عینی تبدیل و چهره زیبای هستی را نمایان تر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار