باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یمن، لقمه‌ بزرگی که عربستان را خفه کرد

یکی از روزنامه‌نگاران نامدار مصری قبل از مرگش شکست عربستان در جنگ یمن را پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سران عربستان زمانی که برای حمله به یمن ائتلاف تشکیل می‌دادند هرگز تصور نمی‌کردند این چنین سرافکنده شوند. پنج سال پیش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با کوچک شمردن توان نظامی یمن ادعا کرد ظرف چند هفته این کشور را به زانو در می‌آورد، اما حالا این ریاض است که در باتلاقی که خودش ساخته گرفتار شده است.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی


عربستان در فروردین ۹۴ به یمن حمله کرد تا به گفته خودش نیرو‌های انصارالله را سرکوب کند و منصور هادی -رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن- را به قدرت برگرداند. این در حالیست که یمن هر روز قدرتمندتر از دیروز در مقابل تجاوز بیگانگان (عربستان و امارات و حامیان غربی آنها) می‌ایستد و اقدامات اخیرش لرزه بر اندام متجاوزان انداخته است.

نیرو‌های یمنی هفته گذشته با استفاده از تجهیزاتی ساده چنان به تاسیسات نفتی عربستان حمله کردند که موج اثرات آن در جهان احساس شد. حمله‌ای که با ۱۰ پهپاد ساده، اما با دقت و ذکاوت انجام شد ۲۲ نقطه از دو پالایشگاه عربستان را هدف گرفت، تولید نفت عربستان را فلج کرد و بورس جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد


بیشتر بخوانید: جزئیات عملیات بزرگ پهپادی نیروهای یمنی علیه تاسیسات آرامکو


آتشی که این حمله به پا کرد هم تاسیسات نفتی عربستان را و هم دامن آبروی آن را گرفت. اکنون عربستان مانده و مشتریانی که منتظر نفت خام هستند. حمله یمن نیمی از تولید نفت خام عربستان را که شامل ۵ درصد مصرف جهانی می‌شود، متوقف کرد.

این اقدام نه تنها سران عربستان و متحدان آن‌ها را بلکه تحلیلگران و کارشناسان بین‌المللی را نیز حیرت زده کرد. حال، سران سعودی که محاسباتشان غلط از آب درآمده چشم اندازی از پیروزی در این جنگ ندارند. آن‌ها درمانده‌اند و با گمانه‌زنی‌های مختلف و مقصر شمردن ایران، برای گرفتن تصمیمی درست (که شاید قبول شکست باشد) وقت می‌خرند.

شکست عربستان در این جنگ ناعادلانه از همان ابتدا بر کسی پوشیده نبود، مگر بر سران خوش خیال سعودی و هم‌پیمانان آنها؛ به طوری‌که «محمد حسنین هیکل» روزنامه نگار نامدار و کهنه‌کار مصری پیش از مرگش شکست ریاض در جنگ یمن را پیش‌بینی کرده بود.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

هیکل هفده سال روزنامه نگار روزنامه الاهرام  و مدت کوتاهی وزیر خارجه مصر بود.


هیکل تقریباً چهار سال پیش در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر گفته بود: «رفتار عربستان در یمن به شدت احمقانه است».

هیکل که در آن زمان ۹۱ سال داشت به السفیر گفت: «عربستان سعودی در باتلاق یمن غرق می‌شود. یمن لقمه‌ای بسیار بزرگ برای عربستان است و حتی اگر ریاض کاملا محتاطانه عمل کند باز هم یمن آن را کاملا می‌بلعد».

او در ادامه این مصاحبه با اشاره به عقد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که خشم کشور‌های عرب را برانگیخته بود، اظهار کرد: «عربستان سعودی و کشور‌های حاشیه خلیج ضعیف‌تر از آن هستند که به بهانه‌ی توافق هسته‌ای دردسر درست کنند. آن‌ها تنها می‌توانند به آمریکا گلایه کنند، چون این توافق را مانند خنجری می‌دانند که از پشت سر خورده‌اند».

در زمان انتشار اظهارات هیکل در روزنامه السفیر طیف گسترده‌ای از مخالفان از جمله کارشناسان، تحلیلگران، روزنامه نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی از او انتقاد کردند و تنفر او از عربستان را دلیل اظهاراتش دانستند. اما امروز درستی تحلیل هیکل به وضوح مشخص است و جهان نظاره‌گر کشتی اعتبار و اقتدار عربستان است که در باتلاق یمن غرق می‌شود و کاری از دست هم‌پیمانانش بر نمی‌آید.

این تاوان خون کودکان بی‌گناه یمنی است که در جنگ ناعادلانه عربستان جان دادند. کودکانی که در مسیر مدرسه، روی تخت‌های بیمارستان، در خواب شبانه یا در حال بازی بمباران شدند.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

جنگی که یک نسل را در معرض گرسنگی و مرگ قرار داد.

انتهای پیام/

آتش حمله یمن دامن آبروی آل‌سعود را گرفت

برچسب ها: یمن ، عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
به شما چه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۳۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
آه مظلوم ی روز دامنتو میگیره نقل امروز سعودیاست که با حماقت خودشون وکشتن کودک وبزرگ وخوی وحشی وخونخواری الان به روزگار بدبختی افتادن یمنیها اگر مثل سعودیها بی وجدان بودن ومردم کش به آب شیرین کن وجایگاههای برق مرکزی عربستانو میزند به احتساب ارامکو کار عربستان کلا تموم بود ولی این وجدان دار بودن یمنیهاست که هدفشون مردم عربستان نیست وفقط حکومت کثیف آل سعود خونخوار وحشیه والا ازبین بردن آل سعود با نامرد ی وناجوانمردانه عین سعودیا کار دوروز حمله هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
درودبرمقاومت وانصارالله
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۱۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
وعده الهی حق است....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
پول ال سقوط داره تمام میشه نهایتا چند ماه دیگه امریکا ولش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
مرگ بر آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۴:۱۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
شما هم با سلاحهای آمریکا یمن را قتل وعام میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۳:۱۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
عربستان فکر کرد توی قرن یکم هجریه که هر کاری دلش خواست انجام بده.
Iran (Islamic Republic of)
شهباز قلیزاده
۱۰:۵۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
من ی دهاتیم به اینصورت ازسیاست بلعد نیستم نظربنده اینه عربستان
با 10 تا پهباد نصف شده با15 پهبادی دیگی تمام میشی میری زیرصفر.
Sweden
شهرام
۱۵:۵۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
سلام هموطن
تو عصر اطلاعات دهاتی بودن یا نبودن زیاد مهم نیست مهم اگاهی و بصیرت مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
دوست دهاتی من شما هم مثل ما اگر بتوانی به گرسنگی ات غلبه کنی کافی است وارد سیاست نشو کار را خراب می کنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
وقتی که کودکان یمنی از فرط گرسنگی شکمشون به کمرشون چسبیده چرا کودکان عربستانی باید فربه باشند؟؟وقتی این وهابیهای نجس از کشتار زنان و کودکان لذت میبرند چرا زنان و کودکان عربستانی باید نفس بکشند؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
یکی از انکشتان دستت شکسته
بزن انکشتان دست همه مردم را بشکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
از اون پرجم آمریکا که اون بالا داره باید فهمید کجاییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
نفست حقه صاحب نظر اولی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
پناه بر خدا بترسيم از آه مظلوم و خون بيگناه .در تاريخ هيچگاه قوم و حكومتي كه ظالم و متجاوز بوده سرنوشت خوبي نداشته.كتابهاي تاريخي پر است از داستان هاي چنين افرادي
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
كتابهاي تاريخي پر است از داستان ها
داستان داستانه نه حقيقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
خیلی از وقایع تاریخ بصورت داستان بیان میشه که هم شیرینتر وهم قابل درک وفهم عوام بزرگوار خیلی از داستانهای تاریخی اتفاق افتاده وواقعیته .چنگیز هیتلر وخیلیهای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۲۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
ای رهبران سیاسی انصارالله یمن
ای ژنرالها و فرماندهان عالی شجاع و غیور یمن
ای رزمندگانی که منتقم خون شهیدان مظلوم یمن هستید چرا؟ با دانستن چند مطلب بدیهی اینهمه با دشمن مدارا میکنید؟چرا؟.... چرا؟......
1) محاصره ملت مظلوم یمن=محاصره آل الله در دشت کربلا
2) تعداد و نفرات لشگریان امام حسین(ع) مقابل لشگر یزیدیان=تمام دنیای کفر با رهبری و هدایت اعراب جاهل و آمریکا و متحدانش مقابل ملت مظلوم و شهیدپرور یمن
آیا؟ قرآن طبق آیات نص صریح خود مقابله به مثل و قصاص خون را برای شما جایز ندانسته؟
آیا؟ حتی اعراب بدوی و جاهل در ماه های حرام دست از خونریزی و جنگ برنمی داشتند؟ پس چرا؟
در این ایام یعنی ماه های حرام عربستان و متحدان عرب جاهلش به مواضع شما حمله ور و بمباران های شدید با انواع تسلیحات ممنوعه انجام دادند و سکوت کرده و پاسخ ندادید؟..............
آیا؟ اعتقاد به کل یوماً عاشورا و کل ارض کربلاء دارید؟ پس چرا قیام عاشورائی خود را با حملات متواتر و بی امان و مکرر بر پیکر نیمه جان شده دشمن( حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و قطع 50% صادرات نفتی ) متصل به قیام مهدی(عج) و حکومت جهانی امت اسلامی واحده با یک لوای جهانی به دستان مهدی موعود(عج) و فتح مکه و مدینه نمی رسانید؟ تا انقلاب اسلامی شما(انصارالله یمن) با پیوندبا(حزب الله لبنان) و زمینه ساز قیام جهانی مهدی موعود(عج) شود؟
ترا به خون شهداء مظلوم و آه و ناله های کودکان و مادران شهداء یمنی قسم میدهیم کار را با یک یا دو حمله موثر و تاثیر گذار بر دشمن سفاک آل سقوط تمام کنید تا هم شر این وهابیون سلفی تندروی آل سقوط را از سر ملت ستمدیده عربستان( خانواده های اعدامی داده مانند شهید آیت الله نمر.... زندانی سیاسی داده.....خانواده هائی که عزیزانشان در زندانهای مخوفی نگهداری میشوند که هیچکس از سرنوشت شان آگاه نیست...... و خانواده هائی که عزیزان شان با اره تکه تکه و در اسید ذوب شدند وهیچ اثری هیچکس از انها پیدا نکرده........) و هم شر آنان را از سر دین اسلام با ضرباتی که با خیانت خود به کانون ادیان الهی زدند و قدس شریف را به یزیدیان زمان ما فروختند بزنید و همه را خلاص و رها کنید به خداوندی خداوند قسم که خداوند شما را از طلایه داران نهضت جهانی و تشکیل حکومت جهانی امت واحده اسلامی قرار داده قدر خون شهیدان یمن را بدانید و آگاه باشید که پشتیبان شما چند میلیارد مسلمان جهان است و این آرزو از همان جریان کشتار دسته جمعی و مصیبت عظیم کشتار حجاج منا در مناسک حج در دل تمام مسلمانان جهان قوت گرفته و آرزوی انتقام کشتار حجاج منا در دل تمام مسلمانان جهان باقیست و هرگز فراموش شدنی نیست.....تا هم ثروت ملی عربستان(نفت و گاز) و هم پرده داری حرمین شریفین کعبه و مدینه بدست مسلمانان اصیل و حکومت جهانی واحده اسلام برگردد و شریعت دین محمد رسول الله(ص) به معنای واقعی کلمه با وحدت مسلمانان جهان با مرکزیت کعبه معظمه و مدینه منوره محقق شود آیا؟
Iran (Islamic Republic of)
Sarbaz,e Iran
۱۰:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
نمی‌خوام ایرادی از اظهارنظر و مطالب شما بگیرم ، فقط می‌خوام یک نکته رو بهتون یادآوری کنم . جایی که نوشتید ( اعراب جاهل ) این حرف ، حرف خوبی نیست ، می‌دونم که عمدی در کار نبوده . اما بهتر بود به جای کلمه اعراب جاهل از واژه آل سعود یا اعراب وهابی استفاده میکردید که خدایی نکرده برای هموطنان عرب زبان عزیز کشورمان و بقیه ی اعراب سوء تفاهم پیش نیاد . حتماً شما خودتان بهتر به این مسئله واقف هستین که فقط وهابیون سعودی و اماراتی و بحرینی و مصری هستند که منطقه رو ناأمن کردند و با دشمنان اسلام دست دوستی دادند .
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
یا خدااااا. چ خبره!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
m
۰۸:۳۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
جالب اینجاست که بعد از یمن به امارات حمله میکنه
Iran (Islamic Republic of)
N
۱۰:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
کی کجا حمله میکنه؟!
آخرین اخبار