مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی:

جهش سوم پروژه‌های پتروشیمی آغاز شد / سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی

محمدی گفت: گام‌های آغازین برای پروژه‌های جهش سوم پتروشیمی از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به ۴۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

جهش سوم پروژه‌های پتروشیمی آغاز شد / سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با بیان اینکه نمایشگاه ایران پلاست مهم‌ترین رویداد صنعت پلاستیک در کشور به شمار می‌رود و کانال ارتباطی بین تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی آن به شمار می‌رود، گفت: در این نمایشگاه ۵۷۰ شرکت داخلی و ۳۵ کشور خارجی از کشور‌های ایتالیا، ترکیه، هند و روسیه شرکت دارند،
 
این مقام مسئول گفت: از این نمایشگاه ۲۴ هیئت خارجی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان بازدید و حضور دارند، گفت: باید از شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌هایی که مواد اولیه تولید می‌کنند باید حمایت‌های ویژه‌ای را داشته باشیم، زیرا که آن‌ها ضرب آهنگی قوی برای صنعت نفتی کشور به شمار می‌روند.

او بیان کرد: در حاشیه این نمایشگاه و در روز چهارشنبه ۳ مهر نشست وزرای نفت عضو اکو برگزار شده و همچنین شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی کارشناسان و متخصصان در صنعت پلیمر و نفت هم برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی افزود: باید ارتباط نزدیک و مستقیمی با صنایع پایین دستی این بخش برگزار کنیم تا شاهد تولید محصولات متنوع‌تر و با کیفیت بالاتری باشیم.
بیشتر بخوانید: صادرات ۲۲ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال/ صنعت پتروشیمی ۱۷ میلیارد دلار در آمد کسب کرده است

او با بیان اینکه در این حوزه ۴ الزام وجود دارد گفت: خوراک، سرمایه، فناوری و بازار ۴ ارکان مهم در این صنعت به شمار می‌رود و در صورتی که این ارکان وجود داشته باشد علاوه بر توسعه فضای کسب و کار بخش حوزه صنعت بازار این بخش هم تقویت می‌شود.

محمدی افزود: این صنعت یک نظام اقتصادی در کشور به شمار می‌رود که روز به روز با بهره‌برداری از طرح‌های مختلف آن نقش آن پررنگ‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و بهره‌برداری از طرح‌های جدیدی که در جهش دوم صنعت پتروشیمی رخ داد ظرفیت تولید این صنعت تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و درآمد ۱۷ میلیارد دلار کنونی محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه ۲۷ طرح پتروشیمی از امسال تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد گفت: طرح‌های پتروشیمی متانول کاوه، آل سین و متانول بوشهر و همچنین PVR تخت جمشید به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی تأکید کرد: سال آینده ۱۶ طرح و سال ۱۴۰۰حدود ۷ طرح دیگر صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد و ما با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تعداد مجتمع‌های ما در این بخش از ۵۶ به ۸۳ مجتمع افزایش می‌یابد.

محمدی اظهار کرد: پروژه جهش سوم صنایع پتروشیمی از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود، گفت: در مجموع ۲۶ پروژه پتروشیمی با پیشرفت‌های مختلف وجود دارد که با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از آن‌ها ظرفیت این صنعت به سالانه ۱۳۳ میلیون تن و ارزش کل محصولات پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار تا پایان سال ۱۴۰۴ می‌رسد.

او با بیان اینکه ۴۰ مجوز پتروشیمی صادر شده است گفت: در مرحله تأمین سرمایه و فناوری هستیم و شرکت ملی صنایع پتروشیمی این مجوز‌ها را از محاسبه جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی خارج کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های جهش دوم ۱۷ میلیارد دلار و طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی ۲۳ میلیارد دلار است گفت: حجم سرمایه‌گذاری در دست اجرای کنونی صنعت پتروشیمی ۴۰ میلیارد دلار است که ۱۳ میلیارد دلار آن فاینانس شده از منابع داخلی و خارجی است.

او افزود: برای تکمیل طرح‌های پتروشیمی جهش دوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که منابع آن پیش بینی شده است.

محمدی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک از پالایشگاه‌های نفت و گاز و واحد‌های NGL دریافت می‌کند گفت: ۲۵ میلیون تن خوراک به صورت مستقیم و ۸ میلیون تن مربوط به سوخت مصرفی در صنعت است که این میزان خوراک معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی توضیح داد: هم اکنون ۵۴ مجتمع تولیدی و ۲ مجتمع سرویس دهنده در صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد که ظرفیت تولید این صنعت هم اکنون ۶۵.۸ میلیون تن است که این رقم در سال ۹۲ حدود ۵۷ میلیون تن بود.

او با بیان اینکه بخشی از محصولات پتروشیمی در خود صنعت مصرف می‌شود افزود: هم اکنون سالانه ۳۱ میلیون تن محصول نهایی در صنعت تولید می‌شود که قابل عرضه به بازار‌های داخلی و خارجی است.

محمدی یادآور شد: حدود ۲۲ و نیم میلیون تن محصول صادر و ۸ و نیم میلیون تن در بازار‌های داخلی مصرف می‌شود که ۵ میلیون تن آن به صورت عرضه در بورس است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی تأکید کرد: ۴۴ نوع محصول شیمیایی و ۱۸ نوع محصول پلیمری با ۳۰۰ گرید مختلف در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود.

او به اشتغالزایی در این بخش هم اشاره کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال آن است که سبد اشتغال را متنوع و از نیرو‌های جوان، کارآمد در کنار افراد مجرب استفاده کند.

محمدی تأکید کرد: همزمان با توسعه باید به موضوع تأمین خوراک هم توجه کرد به طوری که هم اکنون ۶ طرح تأمین خوراک صنعت پتروشیمی در حال اجرا است که ۳ طرح آن NGL است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی افزود: با افتتاحخ ۶ طرح تأمین خوراک تا سال ۱۴۰۲، ۱۵ میلیون تن خوراک دریافتی صنعت پتروشیمی افزایش می‌یابد.

او افزود: به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت تولید ۱۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم و به ازای هر یک میلیون تن مصرف محصولات پتروشیمی ۱۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

محمدی توضیح داد: هم اکنون ۵۴ مجتمع تولیدی و ۲ مجتمع سرویس دهنده در صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد که ظرفیت تولید این صنعت هم اکنون ۶۵.۸ میلیون تن است که این رقم در سال ۹۲ حدود ۵۷ میلیون تن بوده است.

انتهای پیام/
 

پتروشیمی به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت تولید ۱۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار