منابع آبی الویت مهم محیط زیست فارس در احیای تالاب‌ها

مدیر کل محیط زیست فارس مدیریت منابع آبی در فارس را یکی از اولویت‌های مهم خود اعلام کرد که باعث احیای تالاب‌های استان شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید ظهرابی مدیر کل محیط زیست فارس در خصوص اولویت‌های کاری خود و نیاز‌های مهم محیط زیست استان فارس گفت: اولویت اصلی استان، مدیریت منابع آب است که باید به سمت پایدارسازی بهره برداری از منابع آبی رفت.

او، بیان کرد: کشاورزی رشد سرطانی در فارس داشته که با این رشد تمام ارگانیسم از بین می‌رود که باید به سرعت اقداماتی را در سطح حوزه‌های آبخیز انجام داد تا با مشارکت همه ذی نفعلان بتوانیم مصرف آب را در بخش‌های مختلف و مناسب با توان اکولوژیکی سرزمین و میزان آب قابل برداشت و به صورت پایدار داشته باشیم.

ظهرابی تصریح کرد: وضعیت تالاب‌ها در فارس بسیار بحرانی بوده، و از ۱۲ تالاب استان هیچکدام شرایط خوبی ندارند به غیر از یک تالاب کوچک که با مشارکت مردم احیا شده است و باید به سرعت بتوانیم فعالیت هایمان را ساماندهی کرده و ستاد احیای تالاب‌های فارس را فعال کنیم و همزمان با این به دنبال تکمیل برنامه‌ها باشیم.

مدیر کل محیط زیست فارس ادامه داد: اگر قرار باشد برای تدوین برنامه‌های جدید متوقف شویم فرصت را از دست می‌دهیم و هرچه زمان طولانی‌تر شود توموری که در حوزه‌های آبخیز داریم گسترده‌تر می‌شود و مبارزه کردن با این آفت سخت‌تر می‌شود.

او، تاکید کرد: موضوع آلودگی‌های محیط زیستی مانند فاضلاب‌ها و آلودگی هوای کلان شهر شیراز چالش مهمی محسوب می‌شود که باعث مشکلات بهداشتی شده و علاوه بر بوی نامطبوع مشکلات و آسیب‌های دیگری را نیز ایجاد کرده است و باید برنامه جامعی برای کاهش آلودگی اجرا شود که در این راستا موضوع بررسی روند و برنامه زمان بندی انتقال کارخانجات آلاینده شیراز به خارج از شهر نیز در دستور کار قرار دارد.

ظهرابی اضافه کرد: موضوع مدیریت پسماند‌ها و موضوع مدیریت اصولی آن و تفکیک از مبدا و در عین حال بازیافت و استفاده مجدد در پسماند باید در دستور کار باشد تا به همین روال، میزان دفن پسماند‌هایی که استفاده‌ای نمی‌شود به کمتر از ۲۵ درصد کاهش یابد.

مدیر کل محیط زیست فارس اظهار کرد: درباره پسماند‌های صنعتی نیز باید سایت‌های امحای پسماند‌های صنعتی سامان دهی شود تا پراکنش پسماند‌های این چنینی باعث آلودگی منابع آب و خاک استان نشود.

او، با اشاره به موضوع حفظ تنوع زیستی بیان کرد: با تحقق این امر شرایطی فراهم می‌شود که مردم را در اعمال مدیریت در تنوع زیستی دخالت می‌دهد و با بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی به این سمت می‌رویم که مدیریت حفاظت از مناطق را به مردم سپرده و سازمان محیط زیست دستگاه نظارتی باشد.

ظهرابی افزود: در این راستا گام‌هایی با عنوان قرق‌های اختصاص برداشته شده که در فارس نیز از این ظرفیت باید استفاده شود و مردم خود از حیات وحش حفاظت و بعد از احیای حیات وحش، بخش کوچکی از آن را بهره برداری کنند تا منجر به توسعه شود، زیرا روش‌های معیشتی که با فشار به محیط زیست ایجاد می‌شود را می‌توان آرام آرام تغییر داد و به سمت معیشت‌های سبز و پایدار هدایت کرد.

او، ادامه داد: موضوع بعد استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و بسیج عمومی برای حفاظت از محیط زیست است که در این راستا باید فعالیت‌های مردمی را جلب و ساخت، ترویج و عمومی سازی فرهنگ محیط زیست را به طور جدی دنبال کرد.

مدیرکل محیط زیست فارس تاکید کرد: فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی ازجمله ایجاد خطوط آب، برق و گاز نیز باید در این راستا فرهنگ سازی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

منابع آبی الویت مهم محیط زیست فارس

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.