رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم مطرح کرد؛

در دستور کار قرار گرفتن کشف مواد معدنی فلزی درقم

سیجانی با اشاره به ظرفیت‌های قم در مواد معدنی فلزی گفت: اکتشاف، استخراج و بهره وری مواد معدنی فلزی از جمله طلا، مس و آهن در این استان در دستور کار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه بیشتر مواد معدنی فعلی استان که عملیات بهره وری بر روی آن انجام می‌شود مربوط به مواد معدنی غیرفلزی است افزود: با توجه به ظرفیت‌های معدنی استان و به دلیل ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی فلزی نسبت به غیر فلزی، برنامه ریزی برای اکتشاف و بهره وری از مواد معدنی فلزی با جدیت پیگیری میشود.

او منگنز، گچ و آهک را از جمله مهمترین مواد معدنی غیرفلزی استان ذکر کرد و ادامه داد: طرح‌های بهره وری از این مواد از جمله افزایش عیار منگنز، تبدیل آهک به کاغذ و همچنین تولید گچ برای استفاده در صنعت پزشکی و دارویی از جمله طرح‌های مهم استان در این زمینه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: تصویربرداری‌های هوایی صورت گرفته در استان به ویژه در منطقه زواریان و بررسی ژئوفیزیک این مناطق از وجود ظرفیت‌های مهم طلا، مس و آهن در استان خبر می‌دهد که بهره برداری و فراوری این مواد معدنی فلزی یکی از اولویت‌های مهم استان است.

او با اشاره به وجود اختلافات با منابع طبیعی برای بهره برداری از برخی از این معادن گفت: این اختلاف‌ها با رعایت تمام استاندارد‌ها و حفظ و حراست از حریم منابع طبیعی در حال برطرف شدن است که با برطرف شدن این مشکل مجوز‌های لازم برای اکتشاف و استخراج از این منابع صادر می‌شود.

سیجانی با اشاره به وجود ۲ پهنه اکتشافی مصوب در حوزه معادن در این استان بیان کرد: پهنه اکتشافی زواریان که برای اکتشاف طلا در اختیار سازمان زمین شناسی قرار دارد و پهنه اکتشافی حوض سلطان که برای اکتشاف مس در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته است، از جمله مهمترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی و مورد نیاز کشور هستند.

در استان قم ۸۶ معدن با اشتغال یکهزار و ۲۲۳ تن و سرمایه گذاری ۹۱۶ میلیارد ریال فعال است، همچنین از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود ۳۰ نوع آن در قم موجود است.

۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد ضمن اینکه مهمترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیر فلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است.

انتهای پیام/الف

اکتشاف مواد معدنی فلزی درقم در دستور کار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.