مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد:

سالانه ۲۵درصد به شمارخانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد افزوده می‌شود

مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد گفت: متاسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی که بر فضای کشور حاکم است شاهد هستیم که سالانه ۲۵ درصد به شمار خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد افزوده می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، احمد خانی صبح چهارشنبه در نشست تخصصی دستگاه‌های اجرایی و مدیران امور شعب بانک‌های عامل کردستان پیرامون اعتبارات تخصیصی اشتغالزایی کمیته امداد این استان که در محل استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: کمیته امداد در چهار دهه اخیر منشا خدمات گسترده‌ای با هدف حمایت از اقشار محروم و ضعیف جامعه بوده است.

او افزود: در حوزه مسکن، مستمری‌های ماهیانه، تهیه جهیزیه، هزینه‌های درمانی، هزینه‌های آموزشی و اشتغال خدمات خوبی در سال‌های گذشته انجام شده، اما در حوزه توانمندسازی مددجویان تحت پوشش و فعالیت‌های اقتصادی آنگونه که باید فعالیت نشده است.

مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد ادامه داد: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نتوانسته ایم در حوزه عدم باز تولید فقر موفقیت آنچنانی داشته باشیم و این عدم توفیق در بحث اقتصادی باعث شده سالانه ورود اقشار محروم به کمیته امداد بیشتر شود.

خانی یادآور شد: همین امر باعث شده با حجم میلیونی خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد در کشور مواجه شویم که به تبع آن کیفیت خدمات رسانی به این افراد با توجه به محدودیت اعتبارات کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه تنها در سال ۹۷ حدود ۶۰۰ هزار نفر به عنوان مددجو تحت پوشش کمیته امداد در کشور قرار گرفته اند، بیان کرد: بنا بود کمیته امداد یک اورژانس اجتماعی باشد و با حمایت از محرومان به توانمندسازی آنان کمک کند تا پس از مدتی از زیر پوشش خارج شوند، اما عملا در این حوزه کار بسیاری صورت نگرفته است.

مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد گفت: تنها راه تحقق این هدف اشتغال زایی است که هر چند در طی دو دهه اخیر ۱.۵ میلیون طرح اشتغالزایی در کشور توسط مددجویان کمیته امداد اجرا شده و بیش از یک میلیون شغل ایجاد شده است، اما این کار هدف ما را محقق نساخته است.

خانی اظهار داشت: بنا بر آمار رسمی دولت از مجموع ۷۵۰ فرصت ضغلی که در سال ۹۶ در کشور ایجاد شده ۲۰ درصد آن سهم مددجویان کمیته امداد بوده و در سال ۹۷ نیز از ۴۵۰ هزار فرصت شغلی یک سوم آن متعلق به کمیته امداد بوده است.

او از تعهد دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال جدید برای کشور خبر داد و افزود: از این مجموع نیز ۲۰۰ هزار فرصت شغلی معادل ۲۰ درصد بر عهده کمیته امداد است.

مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد ادامه داد: علیرغم اینکه این همه فرصت شغلی در چند سال اخیر در کشور برای مددجویان کمیته امداد صورت گرفته، اما با توجه به اینکه بیشتر این اشتغال‌ها خرد بوده اند، به دلیل نوسانات اقتصادی کشور با مشکل مواجه شده اند و به نوعی از بین رفته اند.

خانی یادآور شد: همین امر باعث شده تا فردی که قبلا تنها یک مددجوی کمیته امداد بوده امروز یک مددجوی کمیته امداد بدهکار باشد که ادامه این روند نگران کننده ات چرا که سالانه تعداد زیادی از مشاغل ایجاد شده در این حوزه از بین می‌رود.

او به آسیب شناسی ایجاد اشتغال در دو سه سال اخیر که توسط کمیته امداد صورت گرفت اشاره کرد و بیان کرد: مسیر جدیدی در ایجاد اشتغال بر پایه هم افزایی با پارک‌های علم و فناوری و مشاغلی نوین و نوآور و همچنین کارآفرینان موفق کشور شکل گرفته است.

مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد به آسیب‌شناسی برای ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: عمده مشاغل ایجاد شده در گذشته کمیته امداد در قالب دامپروری و کشاورزی و جنبه خرد اقتصادی وجود داشت که کفایت زندگی یک خانواده را تأمین نمی‌کرد.

خانی مدیریت مشاغل نوین، نوآورانه و دانش بنیان را از راهبرد‌ها و عملکرد‌های اداره کل راهبرد‌های شغلی دانست و اظهار داشت: مدیریت خروجی کار با عنوان مدیریت و توسعه کسب و کار از دومین راهبرد‌های این اداره کل است.

او افزود: برای بهبود این وضعیت ایجاد ۱۰۰ شغل، مشخص شده که به صورت پایلوت در استان‌های کشور در حال اجرا هستند تا در صورت موفقیت در این شغل‌ها در سراسر کشور اجرایی شوند.

مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد ادامه داد: همچنین در راستای کمک از افراد موفق برای ایجاد اشتغال پایدار درصدد هستیم تا حداقل پنج درصد ۴۰۰ هزار کارآفرین موفق کشوری را جذب کنیم تا با هدایت و مشاوره آنان فرصت‌های شغلی را فراهم کنیم تا هم مددجو و هم کارآفرین از قبل آن بتوانند به آنچه که می‌خواهند برسند.

خانی یادآور شد: با وجود اینکه ایجاد اشتغال در ایران سخت است، اما این دغدغه در کمیته امداد به دلیل ایجاد اشتغال برای اقشاری که به دلیل متعدد توان مالی کافی ندارند، سخت‌تر است.

او بیان کرد: در همین راستا با توجه به اینکه بیشتر مددجویان ما در زمان دریافت تسهیلات اشتغالزایی برای ارائه ضمانت‌های بانکی با مشکل مواجه هستند، امسال صندوق تضمین تسهیلات در کمیته امداد با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد تومان تشکیل شد که افرادی که واقعا برای معرفی ضامن به بانک‌ها مشکل دارند توسط همین صندوق تسهیلات آنان ضمانت شود و بانک نیز دیگر برای بازپرداخت تسهلات پرداختی خود نگرانی نداشته باشد.

مدیرکل هدایت‌های شغلی کمیته امداد گفت: امسال شش هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال توسط مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شده که انتظار داریم تمام مسئولان برای جدب ۱۰۰ درصدی آن همچون سال‌های گذشته تلاش داشته باشند.

 

انتهای پیام/پ

 

تاثیر هدایت شغلی در اشتغالزایی دانش آموزان

برچسب ها: کمیته امداد ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.