اسپیس ایکس سرانجام تصویر سفینه حمل انسان‌ به مریخ را رونمایی کرد

اسپیس ایکس سرانجام از بدنه سفینه غول‌پیکر استارشیپ رونمایی کرد که در سال‌های نه چندان دور صد‌ها انسان را برای زندگی به سیاره سرخ حمل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایلون ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس به تازگی تصاویری از سفینه فضایی استارشیپ منتشر کرده است. تاکنون نمونه‌های اولیه این سفینه فضایی که از جنس استیل است رونمایی شده بود و اکنون پس از طی چند آزمایش برای بررسی عملکرد موتور‌های سفینه، ایلون ماسک طرح نهایی سفینه فضایی را منتشر کرده است.
 

سفینه فضایی استارشیپ Mk۱ حدود ۵۰ متر طول دارد و زمانی که مخزن سوخت آن پر باشد وزنش به حدود ۱۴۰۰ تن می‌رسد، هرچند کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند در نظر دارند در آینده وزن سفینه را کاهش دهند تا سرعت آن افزایش و نیاز به استفاده از مقدار زیاد سوخت در آن کاهش یابد.
 
افزون بر سفینه فضایی استارشیپ، اسپیس ایکس نمونه پیشرفته از طراحی جدید موشک فضایی سوپر هِوی را هم رونمایی کرده است که سفینه استارشیپ را از مدار کره زمین خارج خواهد کرد.
 

قرار است از سوپرهوی و استارشیپ برای انتقال گردشگران و فضانوردان به کره ماه، سیاره مریخ و ماموریت‌های دیگر در فضای عمیق استفاده شود.

به گفته مقام‌های اسپیس ایکس، قرار است ماه آینده سفینه فضایی استار شیپ مورد آزمایش قرار گیرد که آزمایشی بدون سرنشین خواهد بود و در آن موشک فضایی به ارتفاع ۲۰ کیلومتری سطح زمین می‌رسد و دوباره به زمین بازمی‌گردد.
 

ساخت موشک و سفینه فضایی در سایت بوکاچیکا در جنوب تگزاس انجام می‌شود. سفینه فضایی استارشیپ دارای ۶ جایگاه برای فرود بر سطوح مختلف است تا تعادل آن در زمان فرود بر سیاره‌ها به خوبی تامین شود، از جمله دیگر نکات منحصربه فرد در طراحی این سفینه فضایی دارا بودن دو باله بزرگ در پایه خود به جای طراحی معمول سه باله در پایه است.
بیشتر بخوانید: اسپس ایکس در اندیشه ساخت تمدنی جدید از انسان‌ها روی سیاره سرخ
اکنون دو نمونه از سفینه فضایی یکی در سایت بوکاچیکا و دیگری در فلوریدای آمریکا با نام‌های MK۱ و MK۲ در دست ساخت است و به گفته مقام‌های اسپیس ایکس پس از پایان آزمایش‌های زیر مداری سرانجام سفینه‌های فضایی راهی سفر‌های فضایی خواهند شد، موتور به کار رفته در سفینه فضایی استارشیپ از نوع رپتور، یکی از پیشرفته‌ترین موتور‌های فضایی درجهان است.
 

بنا بر پیش‌بینی‌ها قرار است موشک استارشیپ حدود ۱۰۰ فضانورد را همراه خود به سیاره مریخ و سفر‌های فضایی ببرد. این سفینه فضایی دارای ۶ موتور رپتور خواهد بود و موشک سوپرهوی که آن را از جو زمین خارج می‌کند دارای ۳۵ موتور رپتور است.

اسپیس ایکس اعلام کرده است اولین پرواز‌های استارشیپ و موشک فضایی سوپرهوی با هدف‌های تجاری مانند حمل ماهواره‌های مخابراتی و ارتباطی خواهد بود و به تدریج از این موشک در سفر‌های فضایی استفاده خواهد شد.
 

یوساکو میازاوا، میلیاردر ژاپنی اولین گردشگر فضایی اسپیس ایکس، قرار است به همراه تعدادی از هنرمندان در سال ۲۰۲۳ با استفاده از سفینه فضایی استارشیپ سفری به مدار کره ماه انجام دهد و برای این کار مبلغ بالایی پرداخت کرده است.

ایلون ماسک اعلام کرده است به بودجه‌ای افزون بر ۱.۳ میلیارد دلار برای ادامه پروژه ساخت استارشیپ نیاز دارد که آن را از راه ارسال ماهواره‌های مخابراتی و سفر‌های تجاری با استفاده از موشک‌های فضایی انجام خواهد داد.
 

به گفته کارشناسان اسپیس ایکس سفینه فضایی استارشیپ از نوعی طراحی شده است که بتواند در ماموریت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و پس از انتقال انسان‌ها به سیاره مریخ دوباره به زمین بازگردد.

منبع: space
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.