اصفهان کلکسیونی از سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گفت: اصفهان با تعداد ۳۳۷ فقره پروانه بهره برداری و میزان استخراج اسمی ۷ میلیون تن سنگ، به عنوان قطب صنعت سنگ تزئینی در کشور شناخته شده است.

موفق رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: معدن یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های  یک کشور محسوب می‌شود و در ایران شاهد تنوع بسیار بالای معادن از جمله تنوع در معادن سنگ ساختمانی و تزئینی هستیم، ولی متاسفانه به دلیل  توجه نکردن به بخش معدن، این منبع عظیم و ثروت ملی تنها ۱ در صد از میزان تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و اولین قدم برای ارتقاء جایگاه بخش معدن، سرمایه گذاری در این بخش می‌باشد که این امر با ورود سرمایه گذاران خارجی محقق می‌گردد.

او ادامه داد: در کشور ۱۶۷۴ فقره پروانه بهره برداری سنگ‌های تزئینی باشش هزار ۵۰۰ واحد سنگبری وجود دارد که ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان واز جمله کشور‌های صاحب عنوان و مطرح در زمینه تولید سنگ محسوب می‌شود و جزو کشور‌های دارای ذخایر سنگ‌های تزئینی در جهان است و استخراج بالایی در این حوزه دارد، اما در حوزه صادرات صنعت سنگ کشور ما رتبه چهاردهم را داریم همچنین سهم ما از بازار بین الملل یک در صد است که این نیاز به همکاری دارد تا جایگاه مناسبی در صنعت سنگ پیدا کنیم و با سرمایه گذاری و تولید محصولات با کیفیت می‌توان زمینه را برای صادرات فراهم کرد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گفت: ۱۰ نوع سنگ تزئینی در کشور یافت می‌شود که بارزترین آن گرانیت، مرمریت، تراورتن، مرمر، و... می‌باشد که در طیف و تنوع رنگی متفاوتی در طبیعت یافت می‌شود.

موفق در ادامه افزود: وسعت و پراکندگی معادن سنگ به قدری است که در بیشتر استان‌های کشور می‌توان رد پای آن را شاهد بود از جمله استان‌های اصفهان، مرکزی، لرستان، فارس، آذربایجان و خراسان را به عنوان عمده‌ترین تولید کنندگان اشاره کرد.

او افزود: استان اصفهان با تعداد ۳۳۷ معدن سنگ تزئینی با سرمایه گذاری ۲۷۴۳ میلیارد ریال و میزان استخراج اسمی ۷ میلیون تن و اشتغال ۴۹۹۶ نفر به عنوان قطب صنعت سنگ‌های تزئینی کشور شناخته شده که در دو بخش معدن و فرآوری فعالیت می‌کند و محصولات خود را به صورت خام و فرآوری شده جهت استفاده در صنایع مختلف عرضه می‌کند.

او با اشاره به اینکه استان اصفهان کلکسیونی از سنگ‌های تزئینی است افزود: سنگ‌های گرانیت، مرمریت، تراورتن بیشترین تولید کشور را به خود اختصاص داده و با فعالیت ۲ هزار کارخانه فرآوری و ۳۳۷ فقره پروانه بهره برداری این استان را حائز اهمیت در کشور می‌داند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به رشد صادرات واحد‌های تزئینی که وضعیت بهتری نسبت به دیگر واحد‌های سنگبری که نیاز داخلی را فراهم می‌کند دارند (به علت رکود داخلی بازار) گفت: بازار صادرات سنگ‌های تزئینی در سال‌های اخیر دارای رشد مناسبی بوده و سالانه حدود ۴۱ در صد این سنگ‌ها به کشور‌های همسایه از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، کشور‌های تازه استقلال یافته و شوروی سابق صادر می‌شود، اما در حال حاضر به علت تحریم‌ها از دسترسی به بازار‌های دور دست محروم هستیم که با توجه. به ذخایر تنوع و منحصر به فرد سنگ‌های ایران می‌توان با ایجاد ارتباط موثر با بازار‌های جهانی. ارتقای کیفیت فرآوری محصول، زمینه توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی را بیشتر فراهم کرد.

موفق وجود معادن غنی، موقعیت جغرافیایی استان به علت مرکزیت آن در کشور، وجود صنایع مختلف مرتبط با سنگ از جمله ماشین سازی را دلیل شهرت جهانی صنعت سنگ استان اصفهان عنوان کرد و گفت:از زمان صدور پروانه اکتشاف تا مرحله صدور پروانه بهره برداری یک معدن بین ۶ ماه تا حداکثر یکسال زمان نیاز است.

او در پایان افزود: از دیگر ذخایر معدنی استان معادن سنگ آهک، گچ، سرب و روی، مس، طلا، سنگ آهن و مصالح ساختمانی را می‌توان نام برد.
 
انتهای پیام/ی
 

اصفهان قلب صنعت سنگ

 

برچسب ها: معدن ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار