مهدی: مدارک تمام باشگاه‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بررسی می‌کنیم/ شایعه شانتاژ شدن AFC از سوی یک تیم ایرانی برای دریافت مجوز حرفه‌ای صحت ندارد

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای سازمان لیگ فوتبال ایران در خصوص شایعه حذف تیم استقلال از لیگ قهرمانان آسیا و مسائل دیگر توضیحاتی داد.

سهیل مهدی رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای سازمان لیگ فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مطرح شدن بحث حذف تیم فوتبال استقلال تهران از رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا بیان کرد: درباره بحث دریافت مدارک باشگاه‌ها زمان بندی خاصی داریم و باشگاه‌ها وظیفه دارند در این برنامه زمان بندی شده مدارک خود را ارسال کنند، اما درباره خطر حذف یک تیم خاص باید بگویم تا زمان پایان ارزیابی‌ها این گمانه زنی‌ها وجود دارد. پس از اتمام مرحله دریافت و تکمیل مدارک، دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای آن‌ها را دسته بندی کرده و گزارش خود را در اختیار کمیته بدوی قرار می‌دهد. کمیته بدوی درباره واجد شرایط بودن باشگاه‌ها برای دریافت مجوز تصمیم گیرنده است.

تا زمان نهایی نشدن بررسی مدارک باشگاه ها،  نمی‌توانیم درباره حذف تیمی قضاوت کنیم

او ادامه داد: ما اکنون مشغول بررسی مدارک هستیم و تا زمان نهایی شدن این کار، نمی‌توانیم رای خاصی بدهیم. هر سال نقاط ضعفی در مدارک باشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم که باشگاه‌ها سعی در جبران این موارد دارند. بازهم می‌گویم تا زمانی که بررسی مان درباره مدارک باشگاه‌ها نهایی نمی‌شود، نمی‌توانیم درباره حذف باشگاه‌ها قضاوت کامل داشته باشیم. اکنون تنها می‌توانیم آرزو کنیم نماینده‌های خوبی در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشیم.

اگر تیم های اول تا چهارم فصل گذشته لیگ برتر نتوانند مجوز حرفه ای بگیرند، تیم بعدی جانشین آن می شود

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ درباره ارزیابی اش از وضعیت تیم‌های دارای سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برای حضور در این رقابت‌ها گفت: طبق آئین نامه لیگ قهرمانان آسیا هشت تیم ابتدای جدول لیگ کشورمان واجد شرایط حضور در این رقابت‌ها هستند به این شرط که مجوز حرفه‌ای کسب کنند. سهمیه ما برای فصل آینده لیگ قهرمانان ۱+۳ است و تیم اول تا هشتم فصل پیش لیگ برتر واجد شرایط اخذ سهمیه هستند. اگر تیمی که رتبه بالاتری دارد نتواند مجوز بگیرد، تیم بعدی در صورت داشتن مجوز جانشین آن می‌شود. مدارک باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو را گرفته ایم و آن‌ها بررسی می‌کنیم. هر ۴ باشگاه نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند و امیدواریم از این مرحله سربلند بیرون بیایند. در غیر این صورت برای حفظ سهمیه مان امیدواریم تیم‌های پنجم تا هشتم لیگ چنین شرایطی داشته باشند.

بازیکن یا مربی را مقابل باشگاه قرار ندهیم چراکه تیم به دلیل عملکرد مدیریتی اش حذف می شود

او درباره مشکلاتی که تضمین پرداخت مالیات بازیکنان و سرمربیان از سوی باشگاه‌ها برای آن‌ها ایجاد می‌کند، بیان کرد: مالیات یا هر نوع پرداخت دیگری به توافق باشگاه با بازیکن یا سرمربی باز می‌گردد. به صورت کلی هر کدام از طرفین قرارداد تعهدی را تقبل کنند، موظف به انجام دادن آن هستند. حال اینکه از برخی نام‌ها برای تحت فشار قراردادن باشگاه‌ها استفاده شود یا بازیکنان و سرمربی سابق یک تیم را مقابل این تیم قرار بدهیم زیاد جالب نیست چراکه فضای رسیدگی به مدارک شخصی و برای یک فرد خاص نبوده و ما تمام مدارک را رصد می‌کنیم. هرچند پرونده‌های مختلف برای کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه تاثیرگذار است، اما خوشبختانه تاکنون اتفاق نیفتاده که یک شخص سبب حذف باشگاه شود. سعی نکنیم افراد مختلف را مقابل هواداران باشگاه و مردم کشورمان قرار بدهیم. پرونده‌ها ناشی از عملکرد و فعالیت باشگاه‌ها است که می‌تواند درباره یک شخص، گروه و یا حتی اقدام درست یا نادرست باشد. خواهش می‌کنم رسانه‌ها فضا را به سمتی ببرند که کمتر شخص مقابل باشگاه قرار بگیرد چراکه این مسائل بیشتر به عملکرد مدیریتی باشگاه‌ها باز می‌گردد.

پرونده هایی از تیم های ایرانی در فیفا وجود دارد که احتمال می رود سبب کسر امتیاز یا محرومیت نقل و انتقالاتی آنها شود

مهدی درباره ادعای برخی طلبکاران باشگاه‌ها مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهند آن تیم در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند، گفت: هر شخصی مسئول صحبت‌های خودش است. خیلی از پرونده‌های بازیکنان خارجی سبب کسر امتیاز از باشگاه‌ها یا بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی آن‌ها شد. مانند اتفاقی که برای باشگاه پرسپولیس در پرونده شکایت ریزه اسپور به وجود آمد. اکنون هم پرونده‌هایی از تیم‌های ایرانی در فیفا وجود دارد که امکان کسر امتیاز، جریمه نقدی و جرائم دیگری در آن وجود دارد. افراد می‌توانند برای دریافت مطالبات شان اقدام قانونی انجام بدهند، اما عملکرد مدیران باشگاه‌ها باید در این موارد به شکلی باشد که هواداران شان راضی شوند. تعهدات طرفین در قرارداد لازم الاجرا است و امیدوارم این مسائل مدیریت شود.


بیشتر بخوانید: استقلال از لیگ قهرمانان آسیا حذف نمی‌شود


مدارک تمام ۱۶ باشگاه لیگ برتری را رصد می‌کنیم نه یک باشگاه خاص

او افزود: مدارک تمام ۱۶ باشگاه لیگ برتری ما در حال بررسی است و هر کدام با توجه به زمان، فضا و نقاط قوت و ضعفی که دارند مورد ارزیابی و ممیزی قرار می‌گیرند. امکان دارد یک باشگاه از لحاظ آکادمی، دیگری از نظر امکانات و زیرساخت‌ها و یک باشگاه دیگر از لحاظ پرونده‌های مالی نقاط منفی‌ای داشته باشد. ما تنها به پرونده‌های یک باشگاه نظارت نمی‌کنیم بلکه گزارش ارزیابی‌های خود درباره تمام باشگاه‌ها را در اختیار کمیته بدوی قرار می‌دهیم.

شایعه شانتاژ AFC از سوی یک تیم ایرانی برای دریافت مجوز حرفه ای صحت ندارد

مهدی درباره شایعه ارسال گزارش بدهکاری یک تیم لیگ برتری از سوی باشگاهی دیگر به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور آن تیم جای تیم بدهکار در لیگ قهرمانان اظهار داشت: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد. هیچ باشگاهی نه می‌تواند علیه باشگاه دیگری اقدام کند و نه تاکنون چنین اتفاقی رخ داده است. سامانه مختص به هر باشگاه است و هر تیم می‌تواند تنها مدارک خود را برای AFC ارسال کند. اگر مکاتبه‌ای هم صورت بگیرد این موضوع به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ارجاع داده می‌شود. تنها موردی که باشگاه علیه تیم دیگری در AFC  اقدام می‌کند جایی است که آن‌ها با هم در یک پرونده اختلاف حقوقی داشته باشند. سابقه نداشته باشگاهی ایرانی برای کسب مجوز حرفه ای، کنفدراسیون فوتبال آسیا را علیه باشگاه دیگری شانتاژ کند.

او درباره اینکه آیا باشگاه ها تنها برای پروندهایی که رای قطعی دارند باید اقدام کنند یا خیر، گفت: باشگاه‌ها تا ۹ تیر هر سال موظف هستند مدارک کلی مربوط به آن فصل و سال‌های قبل را رسیدگی کرده و اثبات کنند این پرونده‌های مالی را تحت مدیریت دارند. حال می‌خواهند این پرونده را تسویه یا توافق کرده یا آن را به مراجع حقوقی ارجاع داده باشند. پرونده باید تا ۹ شهریور مورد ارزیابی یا نهایی شدن قرار بگیرد. شاید اعلام رای برای برخی پرونده‌ها یک سال طول بکشد، اما بلافاصله پس از صدور رای قطعی و محکومیت باشگاه یا بازیکن، کمیته صدور مجوز حرفه‌ای موظف است از باشگاه مدارک توافق یا تسویه را بخواهد. از الان امیدواریم برای سال آینده پرونده کمتری داشته باشیم، اما به هر حال بدهکاری برای آن تیم تولید می‌شود.

پیگیری پرداخت طلب طلبکاران باشگاه نفت تهران در حوزه وظایف کمیته انضباطی است

مهدی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات طلبکاران باشگاه منحل شده نفت تهران گفت: اجازه بدهید درباره این موضوع من صحبت نکنم چراکه درباره مباحث حقوقی، مراجع قضائی فدراسیون راحت‌تر می‌توانند اظهار نظر کنند.

مهدی: مدارک تمام باشگاه ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بررسی می کنیم/ بازیکن یا مربی را مقابل استقلال قرار ندهید/ شایعه شانتاژ AFC صحت ندارد

استقلال و پرسپولیس ۱۱۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شان را حل و فصل کرده اند

او درباره تسویه شدن بسیاری از بدهی‌های ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: اگر بخواهیم خبر خوبی به هواداران بدهیم، این ۲ باشگاه روی هم رفته از سال گذشته تاکنون حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بدهی شان را حل و فصل کرده اند. یعنی بخشی از آن‌ها را تسویه و برای پرداخت بخشی دیگر توافق کرده اند. این مبلغ یک شبه ایجاد نشده بود بلکه بار سنگینی بود که طی سال‌ها در استقلال و پرسپولیس رسوب کرده و آن‌ها مجبور شدند برای شفافیت پرونده‌های مالی شان و کسب مجوز حرفه‌ای مبلغ مذکور را مدیریت کنند. خوشبختانه مدیران باشگاه‌ها در این مسیر گام برداشته و راه زیادی را پیش رفتند. بسیاری از پرونده‌ها شفاف و تعیین تکلیف شد و حدود ۸۰ درصد پرونده‌ها هم حل و فصل نهایی شد. برخی از پرونده‌ها هم در انتظار بررسی‌های نهایی در مراجعی مانند فیفا است. سبک شدن بار باشگاه‌ها از اشتباهات قبلی خبر خوبی است، اما اگر وارد عمق موضوع شویم بحث بدهی‌ها و نگرانی هواداران از این امر بیشتر معلول نوسانات مدیریتی باشگاه‌ها است.

هر مدیری باید ضامن خیر و شر کار خودش باشد

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ افزود: در برخی باشگاه‌ها سالانه مدیرعامل بار‌ها تغییر می‌کند و این موضوع اجازه نمی‌دهد نتایج مدیریت قبلی دیده بشود.  اگر به سمت ایجاد ثبات مدیریت در باشگاه‌ها برویم و افراد ضامن خیر و شر خودشان شوند و از طرفی این تضمین به وجود بیاید که آن‌ها تا زمان مشاهده عملکرد خود در باشگاه فعال هستند، فکر می‌کنم بسیاری از این معلول‌ها مانند بدهکاری، درآمد نداشتن و ناراضی بودن شاکیان به اتمام می‌رسد و روز‌های خوبی در فوتبال مان خواهیم داشت.

مهدی درباره پرونده‌هایی که احتمال دارد منجر به کسر امتیاز از باشگاه‌ها شود، گفت: خطرناک شدن این پرونده‌ها به این موضوع بستگی دارد که باشگاه به آن‌ها اهمیت ندهد. امکان دارد به دلیل مدیریت نشدن پرونده‌ها از باشگاه امتیاز کسر شود و این موضوع ارتباطی به شکایت اشخاص ندارد.

مسئولان ممیزی AFC برای راستی آزمایی مدارک باشگاه ها به ایران می آیند

او در پایان تصریح کرد: فرآیند ما برای دریافت مدارک تا ساعاتی دیگر به اتمام می‌رسد و پس از آن گزارش خود را در اختیار کمیته بدوی قرار می‌دهیم. اگر رای این کمیته مورد قبول باشگاه‌ها نباشد، آن‌ها می‌توانند از کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای درخواست رسیدگی مجدد کنند و در نهایت پس از نهایی شدن رای کمیته استیناف، کل نتایج به AFC ارائه می‌شود تا ما از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا بتوانیم باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای را معرفی کنیم. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مجری دستور‌های AFC هستند، و ما روی موضوعی سرپوش نمی‌گذاریم. مسئولیت صحت مدارک برعهده باشگاه‌ها است و پس از تحویل مدارک به کنفدراسیون فوتبال آسیا از سوی این نهاد هم بررسی می‌شوند و چند ماه بعد مسئولان ممیزی کنفدراسیون هم با حضور در ایران و محل باشگاه‌ها راستی آزمایی می‌کنند. این مراحل احتمال مشکوک بودن مدارک را به کمترین حد می‌رساند. ما سعی کرده ایم امانت دار تمامیت فوتبال ایران باشیم. تیم ملی کشورمان در رتبه اول آسیا قرار دارد و باید از لحاظ رعایت قوانین هم اول باشیم.


بیشتر بخوانید: مهدی: مدارک باشگاه‌ها در دست بررسی است/ تمامیت فوتبال کشور در عرصه‌های بین المللی باید حفظ شود


انتهای پیام/

آخرین اخبار از فوتبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار