باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

زمان، خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

در روستای گردشگری سرآقاسید همه چیز آن قدر ناب، بکر و دست نخورده است که گویی زمان خیال گذر از این روستا را نداشته و ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بعد از گذر از روستای شیخ علیخان در شمال غربی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری و طی کردن جاده‌های خاکی و پیچ در پیچ کوهستانی، به یکی از دورترین نقاط این شهرستان در دامنه قله هفت تنان رشته کوه زاگرس می‌رسیم.

اینجاست که روستای سرآقا سید با بافت سنتی و معماری پلکانی در میان کوهستان خودنمایی، و تماشای جاذبه‌ها، دیدنی‌ها و چشم انداز بکر و طبیعی این روستا یا به قولی «ماسوله زاگرس»، دیدگان را خیره می‌کند.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

مردمانی از تبار چهار لنگ و هفت لنگ بختیاری، با گویش لری که در سایه امامزاده سید آقا عیسی (ع) گذران زندگی می‌کنند.

روستای پلکانی «سرآقا سید» معروف به ماسوله زاگرس

روستای سادات نشین و پلکانی «سرآقا سید» با طول عمر چند صد ساله و معماری بی‌نظیر، در دهستان میانکوه موگویی بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۱۳۴ کیلومتری شهرکرد مرکز استان و ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد که به سبب پلکانی بودن معماری اش، به آن ماسوله زاگرس می‌گویند.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

سرآقاسید با یک هزار و ۲۳۶ نفر جمعیت، یکی از ۱۵ روستای دهستان موگویی است که از محروم‌ترین روستا‌های استان چهارمحال و بختیاری و کشور محسوب می‌شود.

مرقد نورانی حضرت امامزاده سید عیسی بن حسن بن یحیی (علیه السلام) نیز از جاذبه‌های مذهبی و گردشگری این روستا در کنار طبیعت بکر و زیبای کوهستانی و معماری پلکانی این روستاست.

حضرت امامزاده سید عیسی (ع) که یکی از فق‌ها و دانشمندان علوم دینی، منجمان و زاهدان زمان خود بوده است، با پنج واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد.

وجه تسمیه روستای سرآقاسید هم این است که به دلیل وجود مرقد پاک امامزاده سید عیسی (ع) در قسمت پایین و آستانه روستا، تمام خانه‌ها در دامنه بالای بقعه نورانی آن حضرت (ع) قرار گرفته و درب آن‌ها به سمت این حرم شریف باز می‌شود.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

بنا به استناد شجره نامه ها، عمر روستا به ۶۰۰ سال پیش می‌رسد و اسم روستا از امامزاده سرآقاسید عیسی (ع) که در روستاست، گرفته شده است.

روستای سرآقاسید دارای آب و هوای کوهستانی است، این روستا در تابستان‌ها آب و هوایی مطبوع دارد و در زمستان‌ها سرد، سخت و طاقت فرساست.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

در روز‌های پایانی شهریور، زمانی که آخرین گروه‌های ایلات بختیاری از کوهرنگ به سمت ییلاقات خوزستان می‌روند، در روستا جنب و جوش دو چندانی دیده می‌شود، برخی به دلیل داشتن فرزندان دانش آموز مهیای حضور در شهر می‌شوند و بسیاری دیگر که قصد ماندن در روستا در فصول سرد را دارند، به جمع آوری هیزم و آذوقه مشغول می‌شوند.

روستای سرآقاسید فقط دارای برق است، اهالی روستا از آتش برای پخت و پز و سایر احتیاجات خود هم استفاده می‌کنند، زنان این روستا پشته‌هایی از سوخت را برای اجاق‌ها حمل می‌کنند و به روستا می‌آورند.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

البته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری اوایل شهریور امسال هم کاروان حامل سوخت (نفت سفید) را به مناطق سخت گذر موگویی و روستای سرآقاسید اعزام کرد.

جعفرسالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به سردسیر بودن آب و هوای استان و افزایش برودت هوا در ماه‌های آینده و احتمال بارش برف در مسیر‌های سخت گذر، برخی از راه‌های ارتباطی شهرستان کوهرنگ و بازفت مسدود خواهد شد، به همین خاطر کاروان حامل نفت سفید برای تأمین سوخت زمستانی دهستان‌های گازکشی نشده در شهرستان کوهرنگ اعزام شد.

از اواخر فصل پاییز با آغاز بارش برف در این منطقه، راه دسترسی روستای سرآقاسید به شهرستان کوهرنگ و شهر‌های مختلف استان مسدود می‌شود و ارتفاع زیاد برف اجازه بازگشایی را به هیچ وجه نمی‌دهد.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

وجود بارگاه مطهر این امامزاده واجب التعظیم (ع) سبب شده است تا اهالی روستا در برف و سرمای شدید زمستان که حدود شش ماه، راه‌های ارتباطی منطقه را قطع می‌کند، همچنان در این محل باقی بمانند و نیمی از سال را پشت حصاری از برف بگذرانند.

تنها راه ارتباطی با روستای سرآقاسید گردنه برف گیر عسل کشان است

سرآقا سید فقط در شش ماه فصول بهار و تابستان قابل دسترسی است و ساکنان آن ماه‌های سرد سال را پشت حصاری از برف می‌گذرانند.

هوشنگ مصطفوی فرماندار کوهرنگ گفت: حدود چهار سال است که با مسدود شدن این گردنه در فصل سرما، اهالی روستای سرآقا سید تنها از طریق مسیر بزنوید لرستان تردد می‌کنند.

او افزود: هر ساله قبل از بروز فصل سرما تمامی امکانات رفاهی و خدماتی، سوخت نفت سفید و مواد غذایی مردم دهستان موگویی تأمین می‌شود.

مصطفوی اضافه کرد: دارو هم به اندازه کافی در خانه‌های بهداشت این دهستان ذخیره سازی شده و پزشک در اورژانس روستای خویه مستقر شده است.

او ادامه داد: یک دستگاه آمبولانس هم به سامانه بهداشتی این دهستان اضافه شد.

یک مرد مسن از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با اولین بارش برف اهالی روستا خانه نشین می‌شوند و فقط از خدا کمک می‌خواهند.

او افزود: شش ماه راه ارتباطی ما با مرکز شهرستان قطع می‌شود و به ناچار باید بخشی از مایحتاج زندگیمان را قبل بسته شدن راه تأمین کنیم.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

احمد جمشیدی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به استقرار هشت گروه راهداری در محور‌های کوهستانی شهرستان کوهرنگ گفت: با آغاز بارش ها، راهداران با ۵۰ دستگاه ماشین آلات برف روب و امداد و نجات به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

زنان روستا هم پا به پای مردان کار می‌کنند و به تولید صنایع دستی مانند چوغا، قالی، جاجیم، سیاه چادر و گلیم مشغول هستند.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

اردیبهشت ماه هر سال پس از گذشت ۶ ماه محصور بودن در ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متری برف، عملیات بازگشایی گردنه عسل کشان توسط نیرو‌های راهداری از دو مسیر بزنوید لرستان و چلگرد چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود.

زمان خیال گذر از روستای سرآقاسید را نداشته و ندارد

بعد از بازگشایی گردنه، کمتر از ۶ ماه دیگر قصه بارش‌های سنگین برف در این منطقه تکرار خواهد شد.

در روستای گردشگری سرآقاسید همه چیز آن قدر ناب، بکر و دست نخورده است که گویی زمان خیال گذر از این روستا را نداشته و ندارد.

دهستان موگویی یکی از هفت دهستان شهرستان کوهرنگ می‌باشد که شامل ۱۵ روستای خویه، بیراهگان، سرآقاسید، صالح‌کوتاه، چین، زرک، دره‌توت، پیرعالی، ای‌ناز، درزگه، سوه، لاوه، دورک، تلو و روستا است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
باسلام ممنونیم از تمام دستندکاران راهداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
بسیار عااااالی
آخرین اخبار