محکومیت بازی با آیات قرآن در تبلیغات بیلبورد‌های شهری از سوی دبیرخانه گفتمان قرآنی

دبیرخانه گفتمان قرآنی، بازی اخیر با آیات قرآن در تبلیغات بیلبورد‌های شهری را محکوم می‌کند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ (فصلت، ۲۶)

دبیرخانه گفتمان قرآنی، بازی اخیر با آیات قرآن در تبلیغات بیلبورد‌های شهری را محکوم می‌کند.

در اواخر هفته‌ گذشته، عبارتی بر برخی بیلبورد‌های تبلیغاتی با عنوان «از یقه به شما نزدیک‌تریم» نقش بست که خاطر ما را آزرد و از آن دردناک‌تر سکوت و بعضا تایید محتوای آن توسط مسئولان مربوطه بود که قلب ما را سخت فشرد.

یکی از حربه‌های جنگ نرم دشمن تغییر تصویر مفهوم گفتمانی در اذهان است که این موضوع به صراحت در آیه‌ شریفه‌ ذکر شده است.در ابتدای بیانیه تحت عنوان وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ از آن یاد شده است که امید پیروزی را در جنگ رسانه‌ای برای کفار زنده نگه می‌دارد. به بیانی ساده می‌توان گفت پس از شنیدن واژه چادر، در کنار تصویر یک زن مومنه انقلابی، یک مفسده‌ی اقتصادی در ذهن متبادر می‌شود و یا پس از شنیدن واژه حافظ قرآن، داعش را خطور می‌دهد و همچنین پس از شنیدن واژه قاری قرآن، یک فساد فی‌الارض را یادآور می‌شود. این تبلیغ نیز با ظرافت تصویر ذهنی از آیه «ما از رگ گردن به شما نزدیک‌تریم» را تغییر می‌دهد.

این اتفاق به گونه‌ای طراحی شده است که احتمال سهل‌انگارانه بودن آن را به صفر می‌رساند. اما اگر بخواهیم خوش بینانه هم به آن نگاه کنیم انتظار آن می‌رود که مسئولان فهیم وزارت ارشاد در این مورد ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. اما متاسفانه شاهد پاسخ ساده‌اندیشانه‌ معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران در این خصوص بودیم که گفت: «این تبلیغ چیز بدی نمی‌گوید؛ می‌گوید «ما از یقه -که نرم افزار است- هم به شما نزدیک تریم». کالایش هم کالای مورد داری نیست و کت و شلوار ایرانی است.»

باید به این سطح سواد رسانه‌ای و تحلیل گفتمانی مسئولان فرهنگی کشور تبریک گفت چرا که اگر کسی اندکی با علوم ارتباطات و جامعه‌شناسی آشنا باشد، زهر کشنده این عبارت را با مغز استخوان درک می‌کند. اما گلایه ما بیش از آن که نسبت به کم‌لطفی وزارت ارشاد نسبت به فرهنگ اسلامی باشد به غفلت و خواب عمیق زمستانه‌ جامعه قرآنی کشور است که از مواجهه با این حربه جا ماندند. انتظار می‌رفت مدیران و کارشناسان ساختار‌های عریض و طویل قرآنی کشور واکنشی درخور از خود نشان دهند. همان کسانی که خود را در حصار فعالیت‌های فرمالیستی! قرآن حبس کرده و غافل از اجرای ماموریت اصلی قرآن در جامعه، روزگار می‌گذرانند.

این اقدام و اقدامات گذشته‌ دیگر نشان می‌دهد که خلاء نخبگان دلسوز در عرصه‌ امور قرآنی که بهره‌مند از تخصص و فهم درست از مسئله قرآن و نحوه صحیح تبلیغ و ترویج آن در جامعه باشند، به شدت احساس می‌شود و شما‌ نخبگان دانشگاهی و حوزوی، به یاری کتاب الله بشتابید و جای خالی قرآن را در جامعه‌ای که تشنه‌ به قرآن است، جبران کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، شهرداری تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار