رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر خبر داد؛

باروری ابر‌ها باید از نظر فنی به درستی انجام شود

فهمی گفت: باروری ابر‌ها باید از نظر فنی به درستی انجام شود، چرا که گروهی معتقدند که این کار می‌تواند مسائل و مشکلات کم آبی کشور حل شود.

هدایت فهمی رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این که با بارور سازی ابر‌ها افزایش باران خواهیم داشت، اظهار کرد: مطابق بررسی‌های سازمان جهانی هواشناسی باروری ابر‌ها در مناطق مستعد تا ۱۵ درصد افزایش بارندگی به همراه دارد.

وی افزود: دردنیا باروری ابر‌ها یکی از گزینه‌های که در شرایطی که با مساله کم آبی و خشکسالی می‌تواند قابل استفاده باشد.

فهمی گفت: باروری ابر‌ها باید از نظر فنی به درستی انجام شود و مانند کشور ما نیست که در این گونه موضوعات مبالغه و خط‌های نهایی را در نظر می‌گیرند چرا که گروهی معتقدند که این کار می‌تواند مسائل و مشکلات کم آبی کشور حل شود.


بیشتر بخوانید: بارورسازی غیرعلمی ابرها خسارت بار است/ افزایش ابر مصنوعی کمکی به ایجاد بارش نمی‌کند


وی افزود: برخی از کارشناسان نیز باروری ابر‌ها را رد کرده و معتقدند که این اقدام برای حل مساله کم آبی تاثیری ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر تصریح کرد: برای بارورسازی باید نقشه سرزمین تهیه شود تا مشخص شود که کدام مناطق مستعد این کار است بنابراین نمی‌توان بارورسازی ابر‌ها را رد کرد.

وی بیان کرد: کشور ما به دلیل کمبود منابع آبی و خشک و نیمه خشک بودن باید با اقلیم و مصرف بهینه و همچنین کاهش مصارف غیر ضروری بهره برداری پایدار از منابع آبی داشته باشد.

فهمی گفت: مناطقی که باروری سازی انجام می‌شود باید در مسیر جبهه مرطوب باشند که با پاشیدن ید نقره به داخل ابر‌ها می‌توان منتظر بارش باشیم، اما اگر ید نقره بیش از اندازه تزریق شود منجر به عقیم شدن ابر خواهد شد.

وی افزود: در برخی از مناطق دنیا با بارورسازی ابر‌ها در فرودگاه‌ها برای مه زدایی یا جلوگیری از تگرگ برای کاهش صدمه به محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

رقیه همتی

لزوم تهیه نقشه سرزمین برای بارور کردن ابرها 

برچسب ها: محیط زیست ، کمبود آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار