برداشت سه هزار و ۸۰۰ تن گردو در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال، سه هزار و ۸۰۰ تن گردو از سه هزار و ۷۳ هکتار باغ در خراسان شمالی برداشت شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از مجموع باغ‌های گردوی استان، ۲ هزار و ۶۹۰ هکتار بارور و ۲۸۳ هکتار دیگر غیربارور است.

او  افزود: بیشترین باغ گردوی استان در شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد است که سالیانه به ترتیب ۸۵۱، ۵۴۹ و ۴۲۰ تن محصول از این باغ‌ها محصول برداشت می‌شود.

او گفت : ارقام گردوی تولیدی استان محلی و «ژنوتیپ برتر» است و تنها ۳۰ هکتار از باغ‌های استان دارای ارقام پیوندی «چندلر»، «فرانکت روند» و «فرانت» است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: سرمازدگی در بهار امسال ظرفیت تولید محصول گردو در واحد سطح را کاهش داد که این وضعیت در سال گذشته هم ایجاد شده بود.

شریکیان اظهار داشت: ظرفیت تولید گردو در استان افزون بر چهار هزار تن است، اما سرمای دیررس باعث کاهش محصول از باغ‌های استان می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۳۰ هکتار از باغ‌های پیوندی در چهار سال گذشته در این استان ایجاد شده است گفت: گردو‌های بومی استان دارای جثه‌ای بزرگ هستند اما، بعد از ۱۷ تا ۱۸ سال اقتصادی می‌شوند در حالیکه گردو‌های پیوندی دارای جثه کوچک و زودبازده هستند.

شریکیان اظهار داشت: با وجود این، گردو‌های بومی استان مقاوم به آفات و بیماری‌ها هستند.

او  با بیان اینکه شرایط آب و هوایی امسال رطوبت بالایی را ایجاد کرد، گفت: این وضعیت موجب افزایش بیماری‌ها در برخی باغ‌های گردو شد.

او  به باغداران توصیه کرد که هر ساله نسبت به سمپاشی پیشگیرانه و تغذیه با انواع کود‌ها و ریز مغذی‌ها اقدام کنند و افزود: استفاده از کود‌های پتاسه گیاه را نسبت به مقاومت سرما افزایش می‌دهد.

او  اظهار داشت: همچنین سمپاشی زمستانه پوششی در سطح گیاه ایجاد می‌کند که مانع از نفوذ عوامل بیماری زا و قارچ‌ها خواهد شد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

انتهای پیام/ه

منبع :ایرنا

برداشت سه هزار و ۸۰۰ تن گردو در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.