وزیر بهداشت:

ایران به سمت «پیری» می‌رود/ زنان سالخورده از مردان پیشی گرفتند

نمکی گفت: به دلیل کاهش زاد و ولد و امید به زندگی، جمعیت کشور به سمت سالمندی سوق پیدا کرده است.

سه اتفاق جمعیتی هشدار دهنده در کشور/به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بزرگداشت روز جهانی سالمند اظهار کرد: در کشور ما چند اتفاق جمعیتی در حال رخ دادن است و جمعیت ایران به سمت پیر شدن می رود. به دلیل کاهش زاد و ولد و امید به زندگی،  جمعیت کشور به سمت سالمندی سوق پیدا کرده است.

او ادامه داد: جمعیت زنان سالخورده از جمعیت مردان سالخورده در حال پیشی گرفتن است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما گرفتار جمعیت سالمندی شدیم که جوانی نکرده، پیر شده‌ است. باید توجه داشت جمعیت افسرده‌ای که در زمان جوانی که می‌توانست نیروی مولد باشد امروز احساس سرباری می‌کند و در جوانی به دلیل نبود اشتغال و خلق ثروت، احساس سرباری می‌کند.

نمکی با بیان اینکه  جمعیت افسرده، پر هزینه‌ است، ادامه داد: سالمند افسرده به دنبال مصرف دارو و آزمایش دوره‌ای نمی‌رود، دچار پوکی استخوان و شکستگی خود به خود می‌شود و ورزش منظم ندارد.

سالمندان افسرده ،  بحرانی در کشور 

او تاکید کرد: یکی از گرفتاری‌های اجتماعی ما این است که سالمند افسرده و دل مرده در کشور زیاد است و اگر بخواهیم در نظام سلامت راهکاری برای رسیدگی به سالمندان پیدا کنیم؛ اولین گام، ایجاد نشاط اجتماعی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کیفیت مقدم بر طول عمر زندگی است ، ادامه داد: نه تنها طول عمر سالمندان، بلکه کیفیت زندگی سالمندان باید افزایش پیدا کند؛ این گام را نه تنها برای سالمندان، بلکه برای کودکان و جوانانمان باید دنبال کنیم .

نمکی با تاکید براینکه باید به سنت‌های گذشته برگردیم، گفت: امروزه سالمندان را در سرای سالمندان و کودکان را در مهد کودک‌ها می‌گذاریم و پرستارها از آن‌ها مراقبت می‌کنند؛ در حالی که دو نسل سالمند و کودک در کنار هم غوغا می‌کردند و مادربزرگ‌ها در هنگام مراقبت از کودکان آواز سر می‌دادند و این سالمندان آغوش گرم کودکانمان بودند.

میان سالمندان و کودکان فاصله ایجاد کرده‌ایم

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز میان سالمندان و کودکان فاصله ایجاد کرده‌ایم، گفت: همه دوست دارند که از پدر و مادرشان نگهداری کنند اما شاغل بودن زن و مرد، این امکان را نمی‌دهد؛ هر چند که من این موضوع را قبول ندارم که نگهداری پدر و مادر در آپارتمان ۷۰ متری ممکن نیست چرا که وسعت دل است که به نگهداری سالمندان کمک می‌کند نه فضای فیزیکی من ایل‌هایی را دیده‌ام که در یک چادر از پدر و مادر‌ها مراقبت می‌کنند.

او گفت: درنظر داریم، مجموعه‌هایی ایجاد کنیم که سالمندان را دور هم جمع کند و این سالمندان در ساعتی از روز دور هم جمع شوند و گپ و گفتی داشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به ادغام خدمات سالمندان در نظام خدمات بهداشتی و درمانی گفت: طرحی را از نیمه دوم امسال با عنوان "هر خانه، یک پایگاه سلامت" را دنبال می‌کنیم. در این طرح پیشگیری و درمان و بازتوانی سالمندان در خانه را مورد توجه قرار می‌دهد و یکی از اعضای خانواده به عنوان سلامت یار یا سفیر سلامت، آموزش‌های لازم برای مراقبت از سالمندان را می‌آموزد.

نمکی با تاکید بر اینکه اجتماعی کردن سلامت را باید از خانواده شروع کرد، گفت: بازتوانی و مراقبت از کهنسالان از اجزای اصلی خدمت تعریف خواهد شد، بنابراین سند ملی سالمندان را  تدوین کردیم  که امروز به عنوان یک سند بین بخشی برای ارتقای خدمات پیشگیری درمان و بازتوانی سالمندان ابلاغ می‌شود.

او گفت: کادر وزارت بهداشت به عنوان یکی از نهاد‌های اجرایی جدانشدنی در حوزه سالمندان، کیفیت زندگی افراد سالمند را دنبال می‌کند.

وزیر بهداشت گفت: توصیه می‌کنیم قدر سالمندان را بدانید و دست آن‌ها را ببوسید و بدانید بزرگ‌ترین نعمت پروردگار وجود این سالمندان است.

نمکی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم برنامه‌های سند سالمندی را در قالب بودجه صنواتی اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار